23948sdkhjf

Ska sälja 1 000 skjortor om dagen med algoritm

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

App och egen algoritm ska öka Tailor Stores försäljning.

E-handlaren Tailor Store tänker sig öka försäljningen rejält med hjälp av egen algoritm, Size:Me, som räknar ut kundernas kroppsmått. Målet är att sälja 1 000 skjortor om dagen. Tailor Stores affärsidé är att sälja just måttsydda skjortor på nätet och har nu utvecklat en smartphoneapp som räknar ut kunders kroppsmått.

Tailor Store menar att måttagningen fram till i dag har lagt vissa käppar i hjulet för  bolaget från att skala upp verksamheten. 

- Vårt största problem har alltid varit mätprocessen. Man kan säga att måttbanden har hindrat oss från att skala upp verksamheten. Många människor äger inte ens ett måttband och i de fall de gör det blir det ofta fel när de ska mäta sig själva, säger Magnus Loodberg, företagets vd och medgrundare.

Kunden lägger in två bilder samt längd och vikt i appen och på så sätt räknas med hjälp av en algoritm kroppsmåttet ut. Skjorthandlaren menar att plaggens passform blir bättre och mer precisa än när kunden blivit mätt med måttband. 

I första releasen kan måtten användas för att beställa herrskjortor men fler av plagg, som kavajer och kostymer, ska bli möjliga efter framtida uppdateringar.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Sportamore lägger till marknad

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Nyhetsbrev

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Arkiv

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Tvärstopp för Odd Molly

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Bubbleroom blickar mot öst

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.543