23948sdkhjf

30-åriga köpcentrumtrenden är bruten

| Av Philip Wallin | Tipsa redaktionen

Sällanköpshandeln i köpcentrum backar för första gången någonsin.

30 år i rad har sällanköpsvaruhandeln i Sveriges köpcentrum tuffat på med kontinuerlig tillväxt. Ända sedan mätningarna inleddes i slutet på 80-talet. 

Läs också: E-handel räddar tillväxten i klädhandeln till plus

Men nu är trenden bruten.

Sällanköpshandelns tillväxt backade med 2 procent 2017 enligt siffror från HUI Research som i samarbete med Datscha och Nordic Council of Shopping Centers  tagit fram en uppdaterad kartläggning som fått namnet "Swedish Shopping Centre Directory”.

Men det finns ljus i mörkert. Med alla branscher inkluderat, det vill säga restaurang, service med mera, ökar faktiskt tillväxten i köpcentrum med 0,3 procent, motsvarande cirka en halv miljard kronor. 

Lokomotivet för tillväxten är istället Sveriges 139 handelsplatsområden, tillsammans med nätet. 

Läs också: En månad till öppning - då byter köpcentrumet namn

Handelsområdenas totala omsättningsutveckling var 4,3 procent 2017.Totalt snurrar Sveriges handelsplatsområden cirka 148 miljarder vilket innebär ett plus på 6 miljarder 2017. 

 Köpcentrumen befinner sig mitt i detaljhandelns strukturomvandling medan handelsområdena än så länge påverkats i liten utsträckning. Branscher som är tongivande i handelsområden, exempelvis livsmedel, möbler och byggmaterial, växer dock kraftigt på nätet. Detta innebär att vi framöver förväntar oss en lägre tillväxt även i handelsområdena, säger Tobias Rönnberg, analytiker HUI Research. 

HUI researchs analytiker Sophie Nilsonne och konsulten Tobias Rönnberg presenterade siffrorna för försäljning i köpcentrum och i handelsområden under torsdagens seminarium Köpcentrum och butiker 2018 på Grand Hotel i Stockholm. 



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

"Starkare plattform för svenskt mode"

I februari väntas visningsveckan, Stockholm Fashion Week, sammanfalla med Stockholm Fashion District och Design Week.

Habit Modegalan
Årets designer enligt Habit

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Underklädeskedja öppnar outlet

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Arkiv

Höjt tillväxtmål för Nelly

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Så ser en hållbar ledare ut

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

1

Habit Modegalan
The Terrace nu i Göteborg

Efter drygt tio år i Stockholm har butikskonceptet öppnat ny butik. Inköparduon och konceptets grundare är nominerade till Årets inköpare i Habit Modegalan.

Så går det för modebranschen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

H&M: Ikeasfärens intåg är en "långsiktig finansiell investering"

Vestiaire Collective med nytt utseende

Habit Modegalan
De är finalister i Årets modeexportpris

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Habit Modegalan
Välkomna till Habit Modegalan

Nu är det bara två veckor kvar till Habit Modegalan. Under kvällen ska 12 vinnare koras. Galan leds i år av Kakan Hermansson.

Jobb & Karriär
GSL lämnar över skomärke

Tidigare tillförordnad vd och exportchef hos Elvine ska ta hand om expansionen för skomärket Jim Rickey Stockholm.

Nytt H&M-koncept även till Sverige

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Rizzo läggs ned som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar - satsar digitalt

Sportkedjan slår ihop avdelningar och flyttar delar av verksamheten från Norrköping till Solna.

Jobb & Karriär
Frank Dandy med ny vd

Styrelsemedlem och operativt ansvarig för företagets digitala utveckling kliver in som ny vd. Tidigare vd stannar och får ny roll.

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Superdry vinstvarnar

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Så gör H&M med Nyden

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Intersport slipper returerna 

Norsk modekedja blir dansk

H&M köper in sig i Klarna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.2