23948sdkhjf

Itab vinstvarnar

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Omställningen mot e-handel paralyserar flera av Itabs kunder och butiksinredningsbolaget måste nu spara ännu mer.

"Detaljhandeln är under förändring och det gäller alla, oavsett om det handlar om H&M, Ica, Kesko eller Carrefour. Men det är splittrat, vissa kör på rejält medan det är tvärstopp hos andra. Man funderar på vad som är framtidens butik", säger Itabs vd Ulf Rostedt till Nyhetsbyrån Direkt.

Läs också: Black friday slog rekord i natt

Itab, som säljer alltifrån kassadiskar till belysning, genererar cirka hälften av omsättningen inom dagligvarusektorn. Men det är inom fackhandeln som kundernas avvaktan är som störst, och då inte minst inom mode och kläder. Ulf Rostedt hymlar inte med att dessa trender kommer att ge påverkan även i det fjärde kvartalet.

"Det är delvis en ny verklighet och kartan ritas om, helt klart", resonerar han.

På fredagseftermiddagen meddelade Itab att det tredje kvartalet inletts svagare än förväntat och att bolaget nu måste utöka det besparingsprogram som inleddes i början av 2018 och vars storlek bolaget inte har kvantifierat. Itab kommer att ge de finansiella detaljerna om programmet i den förestående kvartalsrapporten.

"Men det handlar om att vi måste ta bort totalt ett antal hundra miljoner kronor genom sammanslagningar, mindre avvecklingar och effektiviseringar", säger Ulf Rostedt som indikerar att programmet kommer att beröra minst 200 av koncernens 3.500 anställda, med en tyngdpunkt på sälj- och marknadsavdelningarna.

Läs också: Ska växa med fler modekunder

"Jag är betydligt mer nöjd med vår effektivitet i produktionen än inom sälj- och marknadssidan. Vi gör mycket säljarbete som inte genererar affärer, dels beroende på vår egen oförmåga men även på att kunden inte riktigt vet var den ska ta vägen", säger Ulf Rostedt vars motmedel bland annat går ut på att försöka sälja fler helhetslösningar och ta andelar på den ännu fragmenterade marknaden för butiksinredning.

Itabs försäljning, rensat för valutaeffekter, minskade med 3 procent under första halvåret. Nedgångstakten har ökat under det tredje kvartalet, bekräftar Ulf Rostedt som tippar på cirka -10 procent för det tredje kvartalet enskilt, vilket leder fram till den bedömning om -7 procent för niomånadersperioden januari-september som bolaget nämner i fredagens pressmeddelande.

Itab-aktien hade sent på fredagseftermiddagen fallit med nästan 8 procent och årets nedgång är därmed uppe i nästan 46 procent.

Källa: Nyhetsbyrån Direkt
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Sportamore lägger till marknad

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Nyhetsbrev

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Arkiv

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Tvärstopp för Odd Molly

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134