23948sdkhjf

Itab vinstvarnar

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Omställningen mot e-handel paralyserar flera av Itabs kunder och butiksinredningsbolaget måste nu spara ännu mer.

"Detaljhandeln är under förändring och det gäller alla, oavsett om det handlar om H&M, Ica, Kesko eller Carrefour. Men det är splittrat, vissa kör på rejält medan det är tvärstopp hos andra. Man funderar på vad som är framtidens butik", säger Itabs vd Ulf Rostedt till Nyhetsbyrån Direkt.

Läs också: Ska sälja 1 000 skjortor om dagen med algoritm

Itab, som säljer alltifrån kassadiskar till belysning, genererar cirka hälften av omsättningen inom dagligvarusektorn. Men det är inom fackhandeln som kundernas avvaktan är som störst, och då inte minst inom mode och kläder. Ulf Rostedt hymlar inte med att dessa trender kommer att ge påverkan även i det fjärde kvartalet.

"Det är delvis en ny verklighet och kartan ritas om, helt klart", resonerar han.

På fredagseftermiddagen meddelade Itab att det tredje kvartalet inletts svagare än förväntat och att bolaget nu måste utöka det besparingsprogram som inleddes i början av 2018 och vars storlek bolaget inte har kvantifierat. Itab kommer att ge de finansiella detaljerna om programmet i den förestående kvartalsrapporten.

"Men det handlar om att vi måste ta bort totalt ett antal hundra miljoner kronor genom sammanslagningar, mindre avvecklingar och effektiviseringar", säger Ulf Rostedt som indikerar att programmet kommer att beröra minst 200 av koncernens 3.500 anställda, med en tyngdpunkt på sälj- och marknadsavdelningarna.

Läs också: Footway förbereder ny listning

"Jag är betydligt mer nöjd med vår effektivitet i produktionen än inom sälj- och marknadssidan. Vi gör mycket säljarbete som inte genererar affärer, dels beroende på vår egen oförmåga men även på att kunden inte riktigt vet var den ska ta vägen", säger Ulf Rostedt vars motmedel bland annat går ut på att försöka sälja fler helhetslösningar och ta andelar på den ännu fragmenterade marknaden för butiksinredning.

Itabs försäljning, rensat för valutaeffekter, minskade med 3 procent under första halvåret. Nedgångstakten har ökat under det tredje kvartalet, bekräftar Ulf Rostedt som tippar på cirka -10 procent för det tredje kvartalet enskilt, vilket leder fram till den bedömning om -7 procent för niomånadersperioden januari-september som bolaget nämner i fredagens pressmeddelande.

Itab-aktien hade sent på fredagseftermiddagen fallit med nästan 8 procent och årets nedgång är därmed uppe i nästan 46 procent.

Källa: Nyhetsbyrån Direkt


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Frank Dandy med ny vd

Styrelsemedlem och operativt ansvarig för företagets digitala utveckling kliver in som ny vd. Tidigare vd stannar och får ny roll.

Club Xprs i konkurs: "Externa handelsplatser var fel strategi"

Vd Victor Appelqvist berättar för Habit om konkursbeslutet.

Filippa K till Amazons fysiska butik

Skandinaviska märken i e-handlarens fysiska pop up-butik i London.

H&M tar klädvårdskoncept till Norge

Plus

Nischade noviser vinner mark

HABITS MARKNADSNUMMER DEL 8/8: Det är uppstickarna som toppar fjolårets tillväxtliga. Den absoluta snabbväxaren är All Tomorrow’s Parties.

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Lågprissatsning i konkurs

Club Xprs med fyra varuhus och onlineförsäljning har försatts i konkurs, skriver Market.

Arkiv

Butiksnytt
Fullföljer butiksetableringsplan - öppnar två butiker i Stockholm

I torsdags öppnade de nederländska modeföretaget butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Så gör H&M med Nyden

Habit Modegalan
Här är finalisterna i Årets kreativa kundupplevelse

De nominerade i Habits Modegalans Årets kreativa kundupplevelse riktar sig till olika målgrupper.

Designar åt Uniqlo

Samarbetskollektionen ska värma kunder i höst.

Superdry vinstvarnar

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Köper tillbaka eget märke

Johan Lindeberg får modejätte med sig när han nu förvärvar varumärke han grundat.

Flattered med ny storägare

Butiksnytt
I dag öppnar D.Brand x Friends

Här är Kim och David Pirzadehs nya butikskoncept.

Stor klädkedja DNA-sprejar kosmetika

Habit Modegalan
Här öppnar Our Legacy

Galanominerade Our Legacy intar en ny marknad med sin femte butik.

Habit Modegalan
Snart dags för Habit Modegalan

Plus

Bra fart för profilleverantörerna

Tar Y/Project till herrmodemässa

Han gästar Pitti Uomo med Parisbaserat varumärke.

Kändispar för Ellos

De har plockat fram två kollektioner i samarbete med Ellos och syns även i e-handlarens julkampanj.

Cos växer upp och ned

Katastrofår för Kappahl

Satsar på manlig fägring

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Intersport slipper returerna 

H&M köper in sig i Klarna

Norsk modekedja blir dansk

Fejkstreetmärke i JC-butik

Care of Carl lägger till ny marknad

Jobb & Karriär
Tar över kreativt på Lacoste

En modern man

MoS mot trend

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149