23948sdkhjf

Itab vinstvarnar

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Omställningen mot e-handel paralyserar flera av Itabs kunder och butiksinredningsbolaget måste nu spara ännu mer.

"Detaljhandeln är under förändring och det gäller alla, oavsett om det handlar om H&M, Ica, Kesko eller Carrefour. Men det är splittrat, vissa kör på rejält medan det är tvärstopp hos andra. Man funderar på vad som är framtidens butik", säger Itabs vd Ulf Rostedt till Nyhetsbyrån Direkt.

Läs också: Black friday slog rekord i natt

Itab, som säljer alltifrån kassadiskar till belysning, genererar cirka hälften av omsättningen inom dagligvarusektorn. Men det är inom fackhandeln som kundernas avvaktan är som störst, och då inte minst inom mode och kläder. Ulf Rostedt hymlar inte med att dessa trender kommer att ge påverkan även i det fjärde kvartalet.

"Det är delvis en ny verklighet och kartan ritas om, helt klart", resonerar han.

På fredagseftermiddagen meddelade Itab att det tredje kvartalet inletts svagare än förväntat och att bolaget nu måste utöka det besparingsprogram som inleddes i början av 2018 och vars storlek bolaget inte har kvantifierat. Itab kommer att ge de finansiella detaljerna om programmet i den förestående kvartalsrapporten.

"Men det handlar om att vi måste ta bort totalt ett antal hundra miljoner kronor genom sammanslagningar, mindre avvecklingar och effektiviseringar", säger Ulf Rostedt som indikerar att programmet kommer att beröra minst 200 av koncernens 3.500 anställda, med en tyngdpunkt på sälj- och marknadsavdelningarna.

Läs också: Ska växa med fler modekunder

"Jag är betydligt mer nöjd med vår effektivitet i produktionen än inom sälj- och marknadssidan. Vi gör mycket säljarbete som inte genererar affärer, dels beroende på vår egen oförmåga men även på att kunden inte riktigt vet var den ska ta vägen", säger Ulf Rostedt vars motmedel bland annat går ut på att försöka sälja fler helhetslösningar och ta andelar på den ännu fragmenterade marknaden för butiksinredning.

Itabs försäljning, rensat för valutaeffekter, minskade med 3 procent under första halvåret. Nedgångstakten har ökat under det tredje kvartalet, bekräftar Ulf Rostedt som tippar på cirka -10 procent för det tredje kvartalet enskilt, vilket leder fram till den bedömning om -7 procent för niomånadersperioden januari-september som bolaget nämner i fredagens pressmeddelande.

Itab-aktien hade sent på fredagseftermiddagen fallit med nästan 8 procent och årets nedgång är därmed uppe i nästan 46 procent.

Källa: Nyhetsbyrån Direkt
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gina Tricot expanderar i österled

Lanseras nu i Kina via sociala medier, pop up-butik och webbutik.

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Nyhetsbrev

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Arkiv

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Så sålde Inditex

Från RMPR till Presskontakterna

Modemässa med hållbart i fokus

Skandinaviskt under ett tak

Lanserar leveranstjänst för kläder i 36 svenska städer

"Pekskärmarna har blivit ett extra försäljningsverktyg"

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

Hon ska guida till rätt klapp

De åker till Pitti Uomo

Holzweiler, Indigofera och Klättermusen bland de nya när Revolver och Pitti Immagine presenterar 17 varumärken som deltar i Scandinavian Manifesto i januari.

Återvunnet klär kultur- och demokratiministern

Alice Bah Kuhnke väljer klänning från Stockholms Stadsmission Remake till årets Nobelfest.

Prisad frack på Nobelmiddagen

Boråsbaserat modeföretag klär Volvos chefer till Nobelfestligheterna.

1

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

Julklappar för 23 miljarder

Nya krav på modeindustrin

Nu lanseras UN Fashion Industry Charter for Climate Action vid klimattoppmöte COP24. Och det står klart att en gemensam kraftsamling krävs för att minska enorma växthusgasutsläpp.

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Noa Noas vd lämnar

Nya i Gallerian

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Kunderna valde bort köpcentrumen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.244