23948sdkhjf

Itab vinstvarnar

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Omställningen mot e-handel paralyserar flera av Itabs kunder och butiksinredningsbolaget måste nu spara ännu mer.

"Detaljhandeln är under förändring och det gäller alla, oavsett om det handlar om H&M, Ica, Kesko eller Carrefour. Men det är splittrat, vissa kör på rejält medan det är tvärstopp hos andra. Man funderar på vad som är framtidens butik", säger Itabs vd Ulf Rostedt till Nyhetsbyrån Direkt.

Läs också: Black friday slog rekord i natt

Itab, som säljer alltifrån kassadiskar till belysning, genererar cirka hälften av omsättningen inom dagligvarusektorn. Men det är inom fackhandeln som kundernas avvaktan är som störst, och då inte minst inom mode och kläder. Ulf Rostedt hymlar inte med att dessa trender kommer att ge påverkan även i det fjärde kvartalet.

"Det är delvis en ny verklighet och kartan ritas om, helt klart", resonerar han.

På fredagseftermiddagen meddelade Itab att det tredje kvartalet inletts svagare än förväntat och att bolaget nu måste utöka det besparingsprogram som inleddes i början av 2018 och vars storlek bolaget inte har kvantifierat. Itab kommer att ge de finansiella detaljerna om programmet i den förestående kvartalsrapporten.

"Men det handlar om att vi måste ta bort totalt ett antal hundra miljoner kronor genom sammanslagningar, mindre avvecklingar och effektiviseringar", säger Ulf Rostedt som indikerar att programmet kommer att beröra minst 200 av koncernens 3.500 anställda, med en tyngdpunkt på sälj- och marknadsavdelningarna.

Läs också: Så mycket ska Sportamore växa

"Jag är betydligt mer nöjd med vår effektivitet i produktionen än inom sälj- och marknadssidan. Vi gör mycket säljarbete som inte genererar affärer, dels beroende på vår egen oförmåga men även på att kunden inte riktigt vet var den ska ta vägen", säger Ulf Rostedt vars motmedel bland annat går ut på att försöka sälja fler helhetslösningar och ta andelar på den ännu fragmenterade marknaden för butiksinredning.

Itabs försäljning, rensat för valutaeffekter, minskade med 3 procent under första halvåret. Nedgångstakten har ökat under det tredje kvartalet, bekräftar Ulf Rostedt som tippar på cirka -10 procent för det tredje kvartalet enskilt, vilket leder fram till den bedömning om -7 procent för niomånadersperioden januari-september som bolaget nämner i fredagens pressmeddelande.

Itab-aktien hade sent på fredagseftermiddagen fallit med nästan 8 procent och årets nedgång är därmed uppe i nästan 46 procent.

Källa: Nyhetsbyrån Direkt
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Sportamore växer – men ökar förlusten

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Nyhetsbrev

Barneys överväger konkurs

Arkiv

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Ivyrevel poppar upp i MoS

Nytt modeevent i Stockholm

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.207