23948sdkhjf

Itab vinstvarnar

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Omställningen mot e-handel paralyserar flera av Itabs kunder och butiksinredningsbolaget måste nu spara ännu mer.

"Detaljhandeln är under förändring och det gäller alla, oavsett om det handlar om H&M, Ica, Kesko eller Carrefour. Men det är splittrat, vissa kör på rejält medan det är tvärstopp hos andra. Man funderar på vad som är framtidens butik", säger Itabs vd Ulf Rostedt till Nyhetsbyrån Direkt.

Läs också: NA-KD öppnar pop up i Mos

Itab, som säljer alltifrån kassadiskar till belysning, genererar cirka hälften av omsättningen inom dagligvarusektorn. Men det är inom fackhandeln som kundernas avvaktan är som störst, och då inte minst inom mode och kläder. Ulf Rostedt hymlar inte med att dessa trender kommer att ge påverkan även i det fjärde kvartalet.

"Det är delvis en ny verklighet och kartan ritas om, helt klart", resonerar han.

På fredagseftermiddagen meddelade Itab att det tredje kvartalet inletts svagare än förväntat och att bolaget nu måste utöka det besparingsprogram som inleddes i början av 2018 och vars storlek bolaget inte har kvantifierat. Itab kommer att ge de finansiella detaljerna om programmet i den förestående kvartalsrapporten.

"Men det handlar om att vi måste ta bort totalt ett antal hundra miljoner kronor genom sammanslagningar, mindre avvecklingar och effektiviseringar", säger Ulf Rostedt som indikerar att programmet kommer att beröra minst 200 av koncernens 3.500 anställda, med en tyngdpunkt på sälj- och marknadsavdelningarna.

Läs också: Han vägleder till miljösmarta köp

"Jag är betydligt mer nöjd med vår effektivitet i produktionen än inom sälj- och marknadssidan. Vi gör mycket säljarbete som inte genererar affärer, dels beroende på vår egen oförmåga men även på att kunden inte riktigt vet var den ska ta vägen", säger Ulf Rostedt vars motmedel bland annat går ut på att försöka sälja fler helhetslösningar och ta andelar på den ännu fragmenterade marknaden för butiksinredning.

Itabs försäljning, rensat för valutaeffekter, minskade med 3 procent under första halvåret. Nedgångstakten har ökat under det tredje kvartalet, bekräftar Ulf Rostedt som tippar på cirka -10 procent för det tredje kvartalet enskilt, vilket leder fram till den bedömning om -7 procent för niomånadersperioden januari-september som bolaget nämner i fredagens pressmeddelande.

Itab-aktien hade sent på fredagseftermiddagen fallit med nästan 8 procent och årets nedgång är därmed uppe i nästan 46 procent.

Källa: Nyhetsbyrån Direkt
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Zara sprängde miljardvallen

Second hand-marknaden för lyxmode en miljardindustri

Houdini Sportswears e-handel prisad

Spinnova och Fortum har en textilfiber ihop

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

1

KRÖNIKA: "Vi är tydliga med vad vi mäter"

Nyhetsbrev

Plus

Hon satsar på lyxmode

Är marknadsplatserna framtiden för modebranschen? Habit har träffat grundaren och vd:n till lyxplattformen Seezona, Anna-Carina Helander, som investerat miljontals kronor i en affärsmodell utan lagerrisk.

Arkiv

Medvetna konsumenter driver på hållbar textilproduktion

Calik Denim leder utvecklingen inom ”ansvarsfullt mode”

Här öppnar JC

Franskt modemärke öppnar i Skandinavien

Duo herrmodets mäktigaste om King får välja

Flera butiksägare på modetidningens topp 100.

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

Nya modekedjor till Norden när Mall of Tripla öppnar

Eton drar upp leveranstempot

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

Scorett utvecklar second hand-konceptet

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Jobb & Karriär
Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

XXL gör riktad nyemission – grundaren lämnar ordförandeposten

Monki startar community

Butiksnytt
Här är Gina Tricots nya etableringar

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Butiksnytt
Sandqvist lanserar nytt butiksuttryck på ny marknad

Butiksnytt
Anrik vintagebutik till Stockholm

Broadway & Sons öppnar tillfällig butik i Stockholm i veckan.

Nelly lämnar Falkenberg

Marimekko höjer vinstprognos

Floyd växer med fler butiker

Spinnova i investeringsrunda

Pure London breddas

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Hugo Boss sänker prognos för helåret

Indiska hoppas hitta guldkorn i kundernas garderober

Butiksnytt
Na-kd tillbaka i Helsingborg

Wesc ökade förorder: "Ytterligare ett litet steg i rätt riktning"

Vintagekoncept vill öppna i Stockholm

Jobb & Karriär
Från Eton till Nordic Leather Group

Ny e-handelsfusion i outdoorbranschen

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.135