23948sdkhjf

Bra tajming i nätmodehandeln - värmen lyfte försäljningen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Så mycket ökade modehandeln på nätet, enligt e-barometern för andra kvartalet.

Modehandeln på nätet hade en tillväxt på 15 procent under årets andra kvartal, enligt e-barometern som plockas fram av Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research.

42 procent av e-handelskonsumenterna valde att köpa mode på nätet under andra kvartalet och det är framförallt det breda utbudet som gör att konsumenten väljer näthandeln, menar rapportförfattarna. 

I rapporten framgår att modehandeln är, tillsammans med livsmedelshandeln, den kategori som procentuellt sett ökat mest jämfört med föregående år, från i snitt 9 till 12 procent per månad.

I rapporten framgår att "det varma vårvädret lyfte försäljningen under april och maj när halsdukar och kängor byttes mot vårtröjor och sneakers. Följaktligen kunde stora delar av varorna säljas i rätt tid och till fullpris".

– Allt handlar om tajming och nu föll vädret in väldigt bra med den planerade försäljningen vilket gjorde att modehandeln kunde sälja mer till fullt pris. Men branschen är väldigt konkurrensutsatt och readriven så det är väldigt svårt att säga just nu om det kommer se ut så även i framtiden, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker hos Postnord Sverige till Habit.

Därtill menar rapportförfattarna att de etablerade butiksaktörerna börjar få fart på sina e-handelssatsningar och närmar sig mer av en omnikanalstrategi och att e-handeln mer och mer kompletterar den egna butiksförsäljningen och tvärtom.

Kläder och skor fortsätter att dominera på produktkategorisidan när de svenska e-handelskonsumenterna handlar utomlands och kategorin stod under andra kvartalet för 34 procent.

När konsumenterna söker sig till globala e-handlare så toppar Tyskland och Storbritannien medan handeln med aktörer i Kina dämpades under kvartalet. I kvartetten ingår även USA.

Även sporthandeln gick starkt drivet av en envis träningstrend och ökade under kvartalet med 20 procent. Ökningen härrör delvis till ett svagt jämförelsekvartal och i rapporten konstateras att segmentet under de senaste åren varit ett av "tillväxtlokomotiven på nätet".

I rapporten framgår också vikten av att ha en god och väl fungerande returpolicy och var sjunde e-handelskonsument gör minst en retur per månad.

Totalt ökade den samlade e-handeln under andra kvartalet 2018 med 14 procent i Sverige vilket var en något lägre tillväxt än under föregående kvartal. 

E-handeln väntas ha en tillväxt för helåret 2018 om 15 procent och omsättningen väntas landa på 77 miljarder kronor. 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stark tillväxt för second hand-utmanaren Sellpy

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Sportamore växer – men ökar förlusten

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Nyhetsbrev

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Arkiv

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Ivyrevel poppar upp i MoS

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Lindex + Boozt = sant

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.139