23948sdkhjf

Bra tajming i nätmodehandeln - värmen lyfte försäljningen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Så mycket ökade modehandeln på nätet, enligt e-barometern för andra kvartalet.

Modehandeln på nätet hade en tillväxt på 15 procent under årets andra kvartal, enligt e-barometern som plockas fram av Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research.

42 procent av e-handelskonsumenterna valde att köpa mode på nätet under andra kvartalet och det är framförallt det breda utbudet som gör att konsumenten väljer näthandeln, menar rapportförfattarna. 

I rapporten framgår att modehandeln är, tillsammans med livsmedelshandeln, den kategori som procentuellt sett ökat mest jämfört med föregående år, från i snitt 9 till 12 procent per månad.

I rapporten framgår att "det varma vårvädret lyfte försäljningen under april och maj när halsdukar och kängor byttes mot vårtröjor och sneakers. Följaktligen kunde stora delar av varorna säljas i rätt tid och till fullpris".

– Allt handlar om tajming och nu föll vädret in väldigt bra med den planerade försäljningen vilket gjorde att modehandeln kunde sälja mer till fullt pris. Men branschen är väldigt konkurrensutsatt och readriven så det är väldigt svårt att säga just nu om det kommer se ut så även i framtiden, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker hos Postnord Sverige till Habit.

Därtill menar rapportförfattarna att de etablerade butiksaktörerna börjar få fart på sina e-handelssatsningar och närmar sig mer av en omnikanalstrategi och att e-handeln mer och mer kompletterar den egna butiksförsäljningen och tvärtom.

Kläder och skor fortsätter att dominera på produktkategorisidan när de svenska e-handelskonsumenterna handlar utomlands och kategorin stod under andra kvartalet för 34 procent.

När konsumenterna söker sig till globala e-handlare så toppar Tyskland och Storbritannien medan handeln med aktörer i Kina dämpades under kvartalet. I kvartetten ingår även USA.

Även sporthandeln gick starkt drivet av en envis träningstrend och ökade under kvartalet med 20 procent. Ökningen härrör delvis till ett svagt jämförelsekvartal och i rapporten konstateras att segmentet under de senaste åren varit ett av "tillväxtlokomotiven på nätet".

I rapporten framgår också vikten av att ha en god och väl fungerande returpolicy och var sjunde e-handelskonsument gör minst en retur per månad.

Totalt ökade den samlade e-handeln under andra kvartalet 2018 med 14 procent i Sverige vilket var en något lägre tillväxt än under föregående kvartal. 

E-handeln väntas ha en tillväxt för helåret 2018 om 15 procent och omsättningen väntas landa på 77 miljarder kronor. 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Här öppnar varuhusjätten outlet

Nyhetsbrev

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Arkiv

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Så ska Lager 157 charma Norge

Tvärstopp för Odd Molly

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.111