23948sdkhjf

Bra tajming i nätmodehandeln - värmen lyfte försäljningen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Så mycket ökade modehandeln på nätet, enligt e-barometern för andra kvartalet.

Modehandeln på nätet hade en tillväxt på 15 procent under årets andra kvartal, enligt e-barometern som plockas fram av Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research.

42 procent av e-handelskonsumenterna valde att köpa mode på nätet under andra kvartalet och det är framförallt det breda utbudet som gör att konsumenten väljer näthandeln, menar rapportförfattarna. 

I rapporten framgår att modehandeln är, tillsammans med livsmedelshandeln, den kategori som procentuellt sett ökat mest jämfört med föregående år, från i snitt 9 till 12 procent per månad.

I rapporten framgår att "det varma vårvädret lyfte försäljningen under april och maj när halsdukar och kängor byttes mot vårtröjor och sneakers. Följaktligen kunde stora delar av varorna säljas i rätt tid och till fullpris".

– Allt handlar om tajming och nu föll vädret in väldigt bra med den planerade försäljningen vilket gjorde att modehandeln kunde sälja mer till fullt pris. Men branschen är väldigt konkurrensutsatt och readriven så det är väldigt svårt att säga just nu om det kommer se ut så även i framtiden, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker hos Postnord Sverige till Habit.

Därtill menar rapportförfattarna att de etablerade butiksaktörerna börjar få fart på sina e-handelssatsningar och närmar sig mer av en omnikanalstrategi och att e-handeln mer och mer kompletterar den egna butiksförsäljningen och tvärtom.

Kläder och skor fortsätter att dominera på produktkategorisidan när de svenska e-handelskonsumenterna handlar utomlands och kategorin stod under andra kvartalet för 34 procent.

När konsumenterna söker sig till globala e-handlare så toppar Tyskland och Storbritannien medan handeln med aktörer i Kina dämpades under kvartalet. I kvartetten ingår även USA.

Även sporthandeln gick starkt drivet av en envis träningstrend och ökade under kvartalet med 20 procent. Ökningen härrör delvis till ett svagt jämförelsekvartal och i rapporten konstateras att segmentet under de senaste åren varit ett av "tillväxtlokomotiven på nätet".

I rapporten framgår också vikten av att ha en god och väl fungerande returpolicy och var sjunde e-handelskonsument gör minst en retur per månad.

Totalt ökade den samlade e-handeln under andra kvartalet 2018 med 14 procent i Sverige vilket var en något lägre tillväxt än under föregående kvartal. 

E-handeln väntas ha en tillväxt för helåret 2018 om 15 procent och omsättningen väntas landa på 77 miljarder kronor. 



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Boomerang söker ny vd

Fredrik Larsson har slutat som vd på Boomerang efter drygt ett halvår på posten.

Så sålde Lexington Company

Fördjupat samarbete för kreativa branscher

Minskad omsättning för Björn Borg

Vinnare av Show Up Fashion Award

Modeduo bakom märket Johannes Adele vann nationella entreprenörstävlingen i mode. Priset delades ut i Borås på torsdagen.

Butiksnytt
Ganni öppnar butik i Stockholm

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Plus

”Utan Altor är resan omöjlig”

Expansion i USA och Asien ska bana väg för Revolutionraces tillväxt. Men grundarna riskerar att tappa kontrollen över företaget nästa år när riskkapitalisten Altor kan bli majoritetsägare.

Arkiv

Chiquelle etablerar bolag i Norge

E-modehandlaren expanderar med tullfria leveranser.

Butiksnytt
Maska med butik

Ny studiobutik ska också serva e-handelskunder.

Handlarna tror på julen

Imaginärt för Carlings

Vestiaire Collective med ny vd

Butiksnytt
Nya under i Solna

Plus

Revolutionrace växer rekordsnabbt

Med en tillväxt på 150 procent var e-handlaren Revolutionrace en av förra årets tillväxtraketer. Boråsföretaget, som har revolutionerat outdoorbranschen med både färg och pris fortsätter ökningstakten tillsammans med riskkapitalisten Altor. Om drygt fyra år är målet en miljard kronor.

Mässfusion i Berlin

Skräddarsydda kartonger i e-handlarens nya lager

Kläder i topp under Black Friday

Så mycket ökar omsättningen mot i fjol, enligt Svensk Handel.

Hon är ett stjärnskott

Morris stämmer H&M

Modeföretaget stämmer koncernen för varumärkesintrång, uppger Breakit.

Butiksnytt
Efter Best of Brands - satsar med ny butik

Kedjans tidigare vd Henrik Hultman satsar med ny multibrandbutik i Asecs. Därtill är han aktuell som delägare i en butik för Jeansbolaget i Jönköping.

Här lägger Åhléns ned – efter 59 år

Jobb & Karriär
Från Houdini Sportswear till Texstar

Jobb & Karriär
ATP Ateliers grundare till e-modehandlare

Hon går in i Nellys styrelse och lägger därmed ytterligare styrelseuppdrag på CV:et.

Oförändrat hos VRG

Jobb & Karriär
Han lämnar Scorett

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Jobb & Karriär
Elektronikjättens vd till sportkedjan

Ny styrelse till SFC

Butiksnytt
Här öppnar Esprit

Zara drar upp farten online

Logistikpris till Zalando

Här byter Team Sportia läge

Oförändrat hos Kappahl

Canada Goose förvärvar skobolag

Jobb & Karriär
Twilfits vd lämnar företaget

Habit Modegalan
De har den bästa logistiken

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.163