23948sdkhjf

Bra tajming i nätmodehandeln - värmen lyfte försäljningen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Så mycket ökade modehandeln på nätet, enligt e-barometern för andra kvartalet.

Modehandeln på nätet hade en tillväxt på 15 procent under årets andra kvartal, enligt e-barometern som plockas fram av Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research.

42 procent av e-handelskonsumenterna valde att köpa mode på nätet under andra kvartalet och det är framförallt det breda utbudet som gör att konsumenten väljer näthandeln, menar rapportförfattarna. 

I rapporten framgår att modehandeln är, tillsammans med livsmedelshandeln, den kategori som procentuellt sett ökat mest jämfört med föregående år, från i snitt 9 till 12 procent per månad.

I rapporten framgår att "det varma vårvädret lyfte försäljningen under april och maj när halsdukar och kängor byttes mot vårtröjor och sneakers. Följaktligen kunde stora delar av varorna säljas i rätt tid och till fullpris".

– Allt handlar om tajming och nu föll vädret in väldigt bra med den planerade försäljningen vilket gjorde att modehandeln kunde sälja mer till fullt pris. Men branschen är väldigt konkurrensutsatt och readriven så det är väldigt svårt att säga just nu om det kommer se ut så även i framtiden, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker hos Postnord Sverige till Habit.

Därtill menar rapportförfattarna att de etablerade butiksaktörerna börjar få fart på sina e-handelssatsningar och närmar sig mer av en omnikanalstrategi och att e-handeln mer och mer kompletterar den egna butiksförsäljningen och tvärtom.

Kläder och skor fortsätter att dominera på produktkategorisidan när de svenska e-handelskonsumenterna handlar utomlands och kategorin stod under andra kvartalet för 34 procent.

När konsumenterna söker sig till globala e-handlare så toppar Tyskland och Storbritannien medan handeln med aktörer i Kina dämpades under kvartalet. I kvartetten ingår även USA.

Även sporthandeln gick starkt drivet av en envis träningstrend och ökade under kvartalet med 20 procent. Ökningen härrör delvis till ett svagt jämförelsekvartal och i rapporten konstateras att segmentet under de senaste åren varit ett av "tillväxtlokomotiven på nätet".

I rapporten framgår också vikten av att ha en god och väl fungerande returpolicy och var sjunde e-handelskonsument gör minst en retur per månad.

Totalt ökade den samlade e-handeln under andra kvartalet 2018 med 14 procent i Sverige vilket var en något lägre tillväxt än under föregående kvartal. 

E-handeln väntas ha en tillväxt för helåret 2018 om 15 procent och omsättningen väntas landa på 77 miljarder kronor. 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Platser kvar till Habit Modebranschens Dag

Temat i år är branschrevansch.

Nu öppnar Denim & Friends

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär i dag. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Maxjenny till Mood

Jobb & Karriär
MQ rekryterar ny design- och inköpschef från Weekday

Plus

Vårens primörer

INKÖP VÅR/SOMMAR 2020: Habits Christina Bild och Linnea Öst tecknar säsongens mest stilsäkra damtrender.

Butiksnytt
Blank the Hub till Skövde

Nyhetsbrev

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Arkiv

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Butiksnytt
Loewe öppnar på NK

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

Så sålde New Wave

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

Fortsatt stora utmaningar för WeSC

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

Säger tack med kampanj

Sålde 1 240 par strumpor på en helg. Nu firas ettårsdagen med buller och bång.

Ny ägare till Rayville

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Danska ägaren tror på comeback i Sverige och internationellt.

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Revolver bygger ut – blir två mässor

Scotch & Soda med ny byrå

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.129