23948sdkhjf

Bra tajming i nätmodehandeln - värmen lyfte försäljningen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Så mycket ökade modehandeln på nätet, enligt e-barometern för andra kvartalet.

Modehandeln på nätet hade en tillväxt på 15 procent under årets andra kvartal, enligt e-barometern som plockas fram av Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research.

42 procent av e-handelskonsumenterna valde att köpa mode på nätet under andra kvartalet och det är framförallt det breda utbudet som gör att konsumenten väljer näthandeln, menar rapportförfattarna. 

I rapporten framgår att modehandeln är, tillsammans med livsmedelshandeln, den kategori som procentuellt sett ökat mest jämfört med föregående år, från i snitt 9 till 12 procent per månad.

I rapporten framgår att "det varma vårvädret lyfte försäljningen under april och maj när halsdukar och kängor byttes mot vårtröjor och sneakers. Följaktligen kunde stora delar av varorna säljas i rätt tid och till fullpris".

– Allt handlar om tajming och nu föll vädret in väldigt bra med den planerade försäljningen vilket gjorde att modehandeln kunde sälja mer till fullt pris. Men branschen är väldigt konkurrensutsatt och readriven så det är väldigt svårt att säga just nu om det kommer se ut så även i framtiden, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker hos Postnord Sverige till Habit.

Därtill menar rapportförfattarna att de etablerade butiksaktörerna börjar få fart på sina e-handelssatsningar och närmar sig mer av en omnikanalstrategi och att e-handeln mer och mer kompletterar den egna butiksförsäljningen och tvärtom.

Kläder och skor fortsätter att dominera på produktkategorisidan när de svenska e-handelskonsumenterna handlar utomlands och kategorin stod under andra kvartalet för 34 procent.

När konsumenterna söker sig till globala e-handlare så toppar Tyskland och Storbritannien medan handeln med aktörer i Kina dämpades under kvartalet. I kvartetten ingår även USA.

Även sporthandeln gick starkt drivet av en envis träningstrend och ökade under kvartalet med 20 procent. Ökningen härrör delvis till ett svagt jämförelsekvartal och i rapporten konstateras att segmentet under de senaste åren varit ett av "tillväxtlokomotiven på nätet".

I rapporten framgår också vikten av att ha en god och väl fungerande returpolicy och var sjunde e-handelskonsument gör minst en retur per månad.

Totalt ökade den samlade e-handeln under andra kvartalet 2018 med 14 procent i Sverige vilket var en något lägre tillväxt än under föregående kvartal. 

E-handeln väntas ha en tillväxt för helåret 2018 om 15 procent och omsättningen väntas landa på 77 miljarder kronor. 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Tillskärarakademi i nya händer

NA-KD till Kompassen

Utmanande kvartal för Asos

Nyhetsbrev

Team Sportia-butik i konkurs

Arkiv

JD Sports förvärvar sportkedja

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

MQ gör företrädesemission

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Plus

Balenciagas uttolkare

Miss Mary rekryterar från Happy Socks

Underklädesföretaget har ny finanschef och därtill förstärks bolaget med nya namn i styrelsen och i delägarkretsen.

Jobb & Karriär
Hon går till Boomerang

Hon har klivit på som operativ chef för Boomerang och kommer närmast från Newhouse.

Plus

Svenska herrmodets magnat

Att följa Roger Tjernbergs karriär är att skriva ett stycke svensk textilhistoria. Möt Habits Hederspristagare som blåst liv i två hundraåringar och fått dem att blomstra.

Full transparens för Fristads - milstolpe inom miljödeklaration av plagg

Har tagit fram nytt mätverktyg och vill sätta ny standard.

Butiksnytt
Les Deux ökar närvaron i Sverige

Wearegroup hyllar och nytolkar favoritplagg

Kreativ studio har plockat fram åtta plaggmodeller i begränsad upplaga i samarbete med AW Bauer & Co.

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Synsam flyttar fram positionerna fysiskt med nytt glasögonpalats

Givenchy till Pitti Uomo

Plus

Care of Carl till nya nivåer

Henning Källqvist, grundare av Care of Carl, har påbörjat en ny tillväxtresa med majoritetsägaren Litorina.

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Närgången mode-vd lämnar efter internutredning

Kenzas Ivyrevel poppar upp på fler ställen

Då öppnar Uniqlo i Köpenhamn

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125