23948sdkhjf

Herrmodemärke öppnar webbutik

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Hansen & Jacob lanserar e-handel och samarbetar med elcykelmärke.

I slutet av september lanserar Hansen & Jacob webbutik. En satsning som det Helsingborgsbaserade herrmodemärket arbetat under ett knappt år med att ta fram och som blir en viktig del i modemärkets varumärkesbyggande, kommunikation och marknadsföring.

Därtill får företaget en bättre möjlighet att flirta med nya kunder, återförsäljare och marknader, menar Carl Henrik Ljungeförsäljnings- och marknadschef.

-- Vi har haft e-handel tidigare men lade ned den för ett antal år sedan och nu gör vi ett riktigt omtag. Vi behöver utöka närvaron digitalt och det är inte minst en viktig del i varumärkesbyggandet och för att på sikt nå ut till nya marknader. Vi får propåer från kunder i andra länder om var de kan köpa varumärket så det ska bli spännnade att lansera den här satsningen, säger Carl Henrik Ljunge till Habit.

Initialt ska försäljning via webbutiken ske till kunder i Sverige men tjänsten ska snart byggas ut till att serva konsumenter på fler marknader i Europa. Inte minst till kunder där varumärket redan i dag finns i fysisk handel som Danmark, Norge, Finland och Tyskland.

Förutom att den nya webbutiken är en viktig del i marknadsföringen så är det också en möjlighet att visa upp bredden i företagets kollektioner, menar Carl Henrik Ljunge.

Kollektionerna är stora och alla plagg når därför inte de fysiska butikerna.

Sajten ska även fungera som inspiration för kunderna och därtill har företaget lagt ned mycket tid och möda på emballage och utseende. 

-- Vi värnar naturligtvis om våra återförsäljare och den digitala satsningen ska snarare ses som en hjälp och ska inte på något vis stjälpa dem. Vi kommer att vara restriktiva med kampanjer och har även en funktion på sajten där kunden kan se om de finns fysiska butiker i närheten som köpt in varan från oss, säger Carl Henrik Ljunge.

Det är dock inte synkat med återförsäljarnas lagersaldo men är ändå menar han ett sätt  lyfta fram återförsäljarna på och hjälpa till att driva kunder till den fysiska handeln.

Hansen & Jacob är även aktuella med ett samarbete med elcykelsföretaget Rawbike. Ett fyrtiotal cyklar har sålts till återförsäljarna som bland annat använder cyklarna i marknadsföring i butik och skyltfönster.

-- Vi tycker att det är väldigt roligt med olika samarbeten och har tidigare samarbetat med Eva Solo och Åre Skidfabrik. Det här är en rolig satsning som ligger helt rätt i tiden, säger Carl Henrik Ljunge.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Ska vässa Lindex kundupplevelse

Kliver in i en ny roll som creative director. Har förflutet hos Monki och Björn Borg och är medgrundare till märket John Sterner.

Besparingsprogram för Tiger of Sweden

Ska revolutionera modebranschen – talar på Habit Modebranschens Dag

Nu läggs ytterligare en talare till programmet.

Jobb & Karriär
Gina Tricots vd lämnar

Återvänder till Tretorn där han kliver på som ny vd och delägare.

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Villervalla stänger butik

In på citygatan flyttar i stället Humana Second Hand.

Nyhetsbrev

"NOOS kan rädda modefackhandeln"

KRÖNIKAN: Never out of stock är revolutionerande och en konkurrensfördel för den lilla handlaren men även för leverantören, skriver Mikael Sandström.

Arkiv

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Pitti Uomo i siffror

Handlarna splittrade om framtiden – dystert inom sällanköp

Treksta flyttar in i Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Plus

Så vill de förändra sourcing i grunden

I september i fjol lanserade Elias Gröndal och Carl-Johan Blomqvist plattformen Findsourcing som ska förenkla för inköpare att hitta leverantörer i skobranschen.

Så sålde H&M: ”Omställningsarbetet går i rätt riktning”

Avslappnad silhuett i Florens

Stockmann säger upp 150

Vagabond får gott gensvar för skoåtervinning

Nu uppmanar skoföretaget återförsäljarna att också samla in skor.

Claire Group stannar i familjen

2

Butiksägarna bakom United Retailers: ”Vi önskar dialog och samarbete med leverantörerna”

En grupp modehandlare ligger bakom intressegruppen United Retailers som ska verka för bättre dialog med leverantörer och hitta gemensamma hållbara vägar framåt i en pressad modebransch färgad av "konstanta erbjudanden, rabatter och lockerbjudanden".

Modedesigner aktuell som sommarvärd

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Jobb & Karriär
Masai med nytt team och logotyp

Rekryterar duo och vill bli bättre på att berätta ursprung och riktning.

Även Ur & Penn kritisk till omotiverade hyresnivåer

Prisad av NK

Omlottklänningens okrönta drottning förärades pris av NK på onsdagskvällen.

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Jobb & Karriär
Från Scorett till Stayhard

Ska leda e-handlarens satsning på sneaker.

Blickar mot öst

Dags för Pitti Uomo

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Missa inte årets branschseminarium

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Får betala miljonbelopp för att stänga

Om influencers får välja

Här stänger Tiger of Sweden två butiker

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

Jobb & Karriär
Serieentreprenör föreslås till Touchtech

MQ tar egna varumärken till Afound

Skokedja drar sig ur marknad

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.415