23948sdkhjf

Herrmodemärke öppnar webbutik

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Hansen & Jacob lanserar e-handel och samarbetar med elcykelmärke.

I slutet av september lanserar Hansen & Jacob webbutik. En satsning som det Helsingborgsbaserade herrmodemärket arbetat under ett knappt år med att ta fram och som blir en viktig del i modemärkets varumärkesbyggande, kommunikation och marknadsföring.

Därtill får företaget en bättre möjlighet att flirta med nya kunder, återförsäljare och marknader, menar Carl Henrik Ljungeförsäljnings- och marknadschef.

-- Vi har haft e-handel tidigare men lade ned den för ett antal år sedan och nu gör vi ett riktigt omtag. Vi behöver utöka närvaron digitalt och det är inte minst en viktig del i varumärkesbyggandet och för att på sikt nå ut till nya marknader. Vi får propåer från kunder i andra länder om var de kan köpa varumärket så det ska bli spännnade att lansera den här satsningen, säger Carl Henrik Ljunge till Habit.

Initialt ska försäljning via webbutiken ske till kunder i Sverige men tjänsten ska snart byggas ut till att serva konsumenter på fler marknader i Europa. Inte minst till kunder där varumärket redan i dag finns i fysisk handel som Danmark, Norge, Finland och Tyskland.

Förutom att den nya webbutiken är en viktig del i marknadsföringen så är det också en möjlighet att visa upp bredden i företagets kollektioner, menar Carl Henrik Ljunge.

Kollektionerna är stora och alla plagg når därför inte de fysiska butikerna.

Sajten ska även fungera som inspiration för kunderna och därtill har företaget lagt ned mycket tid och möda på emballage och utseende. 

-- Vi värnar naturligtvis om våra återförsäljare och den digitala satsningen ska snarare ses som en hjälp och ska inte på något vis stjälpa dem. Vi kommer att vara restriktiva med kampanjer och har även en funktion på sajten där kunden kan se om de finns fysiska butiker i närheten som köpt in varan från oss, säger Carl Henrik Ljunge.

Det är dock inte synkat med återförsäljarnas lagersaldo men är ändå menar han ett sätt  lyfta fram återförsäljarna på och hjälpa till att driva kunder till den fysiska handeln.

Hansen & Jacob är även aktuella med ett samarbete med elcykelsföretaget Rawbike. Ett fyrtiotal cyklar har sålts till återförsäljarna som bland annat använder cyklarna i marknadsföring i butik och skyltfönster.

-- Vi tycker att det är väldigt roligt med olika samarbeten och har tidigare samarbetat med Eva Solo och Åre Skidfabrik. Det här är en rolig satsning som ligger helt rätt i tiden, säger Carl Henrik Ljunge.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Underklädesmärke drar upp volymen

Plus

Sveas vd siktar mot 100 miljoner

Kiki Wallmansson har tagit familjeföretaget in i en ny era. Habit träffade entreprenören och designern på huvudkontoret i Borås.

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

Närmare kunderna och snabbare leveranser

Zalandos nya jättelager invigs officiellt i dag.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik.

Japansk modejätte partner till SOK

H&M tappar uppdraget som officiell klädleverantör till Sveriges Olympiska Kommitté.

Nyhetsbrev

Jumperfabriken lanseras i Kina

Göteborgbaserade modeföretaget samarbetar med Johan & Johan. Först ut är lansering i Shanghai.

Arkiv

Fjärde outleten för varuhuskedjan

I veckan öppnar Åhléns Outlet i Sundsvall.

Nytt nummer av Habit

Ett nytt, matigt nummer fyllt med trender och intervjuer med branschens hetaste profiler.

Då får modekedjan ny vd

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

1

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Från kläder till väskor

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Modemärke med ny identitet

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Här stänger Polarn O. Pyret

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Pep blir Peppercorn igen

I dig denim väljer byrå

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125