23948sdkhjf

En känga för stadsliv

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Hon ligger bakom nytt skomärke med en minimalistisk och nätt variant av en klassisk andjaktskänga.

Duckie Company är namnet på ett nystartat svenskt skoföretag som ligger i startgroparna med lansering av en boot, Duckie, sprungen ur klassiska amerikanska andjaktskängor.

Internationell säljstart sker först till  sommaren och hösten 2019 men redan nu kan intresserade stifta bekantskap med det nya varumärket i ett showroom på Södra Larmgatan 2 i Göteborg under september.

Bakom skomärket ligger designern och creative director Charlotta Cronborg.

Upprinnelsen till att hon valde att satsa på just vädertåliga boots var att hon själv började  använda klassiska andjaktskängor när hon gjorde en längre praktik på Ralph Laurens huvudkontor på Manhattan. En praktik som var en del av en utbildning i mode vid Central Saint Martins i London.

– Det är helt enkelt inte så lätt att hitta en lika praktisk som snygg vintersko, som inte är för tung på foten. Jag skulle åka till Sverige över jul- och nyår och behövde något som var funktionellt och coolt och i en affär på Manhattan hittade jag ett par “duck boots". De fick följa med hem i väskan, säger Charlotta Cronborg.

Om på den vägen är det. Dock fann Charlotta Cronborg att den amerikanska kängan kändes relativt grovhuggen och klumpig på foten och hon ville förädla skon i material och detaljer; och som hon säger  "göra den mer stads- och modemässig".

Efter studier av äldre par och modeller har hon nu plockat fram en första känga under eget namn; en grundmodell. En modell som sedan ska gå att vidareutveckla och anpassa efter hand med högre och lägre skaft och i olika material och färger.

– Jag ville använda mig av mitt skandinaviska arv och min personligen mer minimalistiska, avskalade stil. Jag ville göra världens mest förfinade och eleganta andjaktskänga och det utan att tumma en millimeter på dess funktion och väderduglighet. Där och då började jag skissa på det som skulle bli Duckie, säger Charlotta Cronborg.

Produktionen av kängan sker i en familjeägd italiensk skofabrik i Bologna som även arbetar med stora globala och exklusiva modemärken.

En annan viktig parameter för Charlotta Cronborg i framtagandet av kängorna har varit att arbeta med hållbara material av god kvalitet. Kängorna är tillverkade av italienskt kalvskinn som är vegetabiliskt infärgat och själva skon är tillverkad i italienskt gummi som är både giftfritt och återvinningsbart.

Alla förpackningar är i sin tur framtagna i samarbete med svenska företaget Avisera och ingår deras klimatprojekt “Återbära” där alla produkter är 100 procent klimatkompenserade.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Nyhetsbrev

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Arkiv

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Ivyrevel poppar upp i MoS

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.14