En känga för stadsliv

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Hon ligger bakom nytt skomärke med en minimalistisk och nätt variant av en klassisk andjaktskänga.

Duckie Company är namnet på ett nystartat svenskt skoföretag som ligger i startgroparna med lansering av en boot, Duckie, sprungen ur klassiska amerikanska andjaktskängor.

Internationell säljstart sker först till  sommaren och hösten 2019 men redan nu kan intresserade stifta bekantskap med det nya varumärket i ett showroom på Södra Larmgatan 2 i Göteborg under september.

Bakom skomärket ligger designern och creative director Charlotta Cronborg.

Upprinnelsen till att hon valde att satsa på just vädertåliga boots var att hon själv började  använda klassiska andjaktskängor när hon gjorde en längre praktik på Ralph Laurens huvudkontor på Manhattan. En praktik som skedde under utbildning i mode vid Central Saint Martins i London.

– Det är helt enkelt inte så lätt att hitta en lika praktisk som snygg vintersko, som inte är för tung på foten. Jag skulle åka till Sverige över jul- och nyår och behövde något som var funktionellt och coolt och i en affär på Manhattan hittade jag ett par “duck boots". De fick följa med hem i väskan, säger Charlotta Cronborg.

Om på den vägen är det. Dock fann hon att den amerikanska kängan kändes relativt grovhuggen och klumpig på foten och hon ville förädla skon i material och detaljer; och som hon säger  "göra den mer stads- och modemässig".

Efter studier av äldre par och modeller har hon nu plockat fram en första känga under eget namn; en grundmodell. En modell som sedan ska gå att vidareutveckla och anpassa efter hand med högre och lägre skaft och i olika material och färger.

– Jag ville använda mig av mitt skandinaviska arv och min personligen mer minimalistiska, avskalade stil. Jag ville göra världens mest förfinade och eleganta andjaktskänga och det utan att tumma en millimeter på dess funktion och väderduglighet. Där och då började jag skissa på det som skulle bli Duckie, säger Charlotta Cronborg.

Produktionen av kängan sker i en familjeägd italiensk skofabrik i Bologna som arbetar med stora globala och exklusiva modemärken.

En annan viktig parameter för Charlotta Cronborg i framtagandet av kängorna har varit att arbeta med hållbara material av god kvalitet. Kängorna är tillverkade av italienskt kalvskinn som är vegetabiliskt infärgat och själva skon är tillverkad i italienskt gummi som är både giftfritt och återvinningsbart.

Alla förpackningar är i sin tur framtagna i samarbete med svenska företaget Avisera och ingår deras klimatprojekt “Återbära” där alla produkter är 100 procent klimatkompenserade.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Istället för droger träningskläder

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Beckmans till Paris

Nattklubb för New Black

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Linköpingsgalleria byter ägare

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

Vändning för H&M

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.167