23948sdkhjf

En känga för stadsliv

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Hon ligger bakom nytt skomärke med en minimalistisk och nätt variant av en klassisk andjaktskänga.

Duckie Company är namnet på ett nystartat svenskt skoföretag som ligger i startgroparna med lansering av en boot, Duckie, sprungen ur klassiska amerikanska andjaktskängor.

Internationell säljstart sker först till  sommaren och hösten 2019 men redan nu kan intresserade stifta bekantskap med det nya varumärket i ett showroom på Södra Larmgatan 2 i Göteborg under september.

Bakom skomärket ligger designern och creative director Charlotta Cronborg.

Upprinnelsen till att hon valde att satsa på just vädertåliga boots var att hon själv började  använda klassiska andjaktskängor när hon gjorde en längre praktik på Ralph Laurens huvudkontor på Manhattan. En praktik som skedde under utbildning i mode vid Central Saint Martins i London.

– Det är helt enkelt inte så lätt att hitta en lika praktisk som snygg vintersko, som inte är för tung på foten. Jag skulle åka till Sverige över jul- och nyår och behövde något som var funktionellt och coolt och i en affär på Manhattan hittade jag ett par “duck boots". De fick följa med hem i väskan, säger Charlotta Cronborg.

Om på den vägen är det. Dock fann hon att den amerikanska kängan kändes relativt grovhuggen och klumpig på foten och hon ville förädla skon i material och detaljer; och som hon säger  "göra den mer stads- och modemässig".

Efter studier av äldre par och modeller har hon nu plockat fram en första känga under eget namn; en grundmodell. En modell som sedan ska gå att vidareutveckla och anpassa efter hand med högre och lägre skaft och i olika material och färger.

– Jag ville använda mig av mitt skandinaviska arv och min personligen mer minimalistiska, avskalade stil. Jag ville göra världens mest förfinade och eleganta andjaktskänga och det utan att tumma en millimeter på dess funktion och väderduglighet. Där och då började jag skissa på det som skulle bli Duckie, säger Charlotta Cronborg.

Produktionen av kängan sker i en familjeägd italiensk skofabrik i Bologna som arbetar med stora globala och exklusiva modemärken.

En annan viktig parameter för Charlotta Cronborg i framtagandet av kängorna har varit att arbeta med hållbara material av god kvalitet. Kängorna är tillverkade av italienskt kalvskinn som är vegetabiliskt infärgat och själva skon är tillverkad i italienskt gummi som är både giftfritt och återvinningsbart.

Alla förpackningar är i sin tur framtagna i samarbete med svenska företaget Avisera och ingår deras klimatprojekt “Återbära” där alla produkter är 100 procent klimatkompenserade.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik. Ambitionen är att bli en modeportal med utökat sortiment.

Då får modekedjan ny vd

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

Nyhetsbrev

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Arkiv

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Från kläder till väskor

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Modemärke med ny identitet

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Här stänger Polarn O. Pyret

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Butiksnytt
Gram öppnar nytt "skouniversum"

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Pep blir Peppercorn igen

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Prisökning på mode

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.12