23948sdkhjf

En känga för stadsliv

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Hon ligger bakom nytt skomärke med en minimalistisk och nätt variant av en klassisk andjaktskänga.

Duckie Company är namnet på ett nystartat svenskt skoföretag som ligger i startgroparna med lansering av en boot, Duckie, sprungen ur klassiska amerikanska andjaktskängor.

Internationell säljstart sker först till  sommaren och hösten 2019 men redan nu kan intresserade stifta bekantskap med det nya varumärket i ett showroom på Södra Larmgatan 2 i Göteborg under september.

Bakom skomärket ligger designern och creative director Charlotta Cronborg.

Upprinnelsen till att hon valde att satsa på just vädertåliga boots var att hon själv började  använda klassiska andjaktskängor när hon gjorde en längre praktik på Ralph Laurens huvudkontor på Manhattan. En praktik som var en del av en utbildning i mode vid Central Saint Martins i London.

– Det är helt enkelt inte så lätt att hitta en lika praktisk som snygg vintersko, som inte är för tung på foten. Jag skulle åka till Sverige över jul- och nyår och behövde något som var funktionellt och coolt och i en affär på Manhattan hittade jag ett par “duck boots". De fick följa med hem i väskan, säger Charlotta Cronborg.

Om på den vägen är det. Dock fann Charlotta Cronborg att den amerikanska kängan kändes relativt grovhuggen och klumpig på foten och hon ville förädla skon i material och detaljer; och som hon säger  "göra den mer stads- och modemässig".

Efter studier av äldre par och modeller har hon nu plockat fram en första känga under eget namn; en grundmodell. En modell som sedan ska gå att vidareutveckla och anpassa efter hand med högre och lägre skaft och i olika material och färger.

– Jag ville använda mig av mitt skandinaviska arv och min personligen mer minimalistiska, avskalade stil. Jag ville göra världens mest förfinade och eleganta andjaktskänga och det utan att tumma en millimeter på dess funktion och väderduglighet. Där och då började jag skissa på det som skulle bli Duckie, säger Charlotta Cronborg.

Produktionen av kängan sker i en familjeägd italiensk skofabrik i Bologna som även arbetar med stora globala och exklusiva modemärken.

En annan viktig parameter för Charlotta Cronborg i framtagandet av kängorna har varit att arbeta med hållbara material av god kvalitet. Kängorna är tillverkade av italienskt kalvskinn som är vegetabiliskt infärgat och själva skon är tillverkad i italienskt gummi som är både giftfritt och återvinningsbart.

Alla förpackningar är i sin tur framtagna i samarbete med svenska företaget Avisera och ingår deras klimatprojekt “Återbära” där alla produkter är 100 procent klimatkompenserade.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

De tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

Brixtol Textiles för Ung Cancer

The Kooples mot ny ägare?

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

Nyhetsbrev

Prisad modebutik öppnar webbutik

Arkiv

Filippa K lanserar ny e-handel

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Tillskärarakademi i nya händer

Utmanande kvartal för Asos

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

NA-KD till Kompassen

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

MQ gör företrädesemission

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.123