Modekedja gick för smalt - fälls

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Klädkedjan fälls för modell i reklam i webbutik.

Zara fälls av Reklamombudsmannen för, som opinionsnämnden anser, att en modell som använts i klädkedjans webbutik framställts för smal och att kedjan brister i att ta socialt ansvar då man valt att avbilda extremt smala modeller.

I sitt yttrande skriver nämnden att man "konstaterar inledningsvis att det som påverkar bedömningen av reklamen är vilket intryck modellen i den ger, inte modellens verkliga storlek eller utseende. Enligt nämnden ger kvinnan på bilderna intryck av att vara mycket smal, särskilt hennes armar och ben ser ut att vara mycket smala och hennes nyckelben och bröstkorg framträder tydligt under huden”.

Reklamen strider mot artikel 1 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

Reklamen har producerats internt hos annonsören. I sitt svar skiver modekoncernen Inditex att den finns en praxis att modellerna ska göra vissa hälsokontroller innan de kan komma ifråga för bilder på annonsörens webbsidor eller liknande och att den avbildade modellen blivit godkänd på sina hälsokontroller.

Annonsören tror att sättet på vilket bilderna har tagits och att en viss kameralins och vidvinkelobejetiv kan ha bidragit till hur de uppfattades av anmälaren och Reklamombudsmannen.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Istället för droger träningskläder

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Beckmans till Paris

Nattklubb för New Black

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Linköpingsgalleria byter ägare

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

Vändning för H&M

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.167