23948sdkhjf

Modekedja gick för smalt - fälls

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Klädkedjan fälls för modell i reklam i webbutik.

Zara fälls av Reklamombudsmannen för, som opinionsnämnden anser, att en modell som använts i klädkedjans webbutik framställts för smal och att kedjan brister i att ta socialt ansvar då man valt att avbilda extremt smala modeller.

I sitt yttrande skriver nämnden att man "konstaterar inledningsvis att det som påverkar bedömningen av reklamen är vilket intryck modellen i den ger, inte modellens verkliga storlek eller utseende. Enligt nämnden ger kvinnan på bilderna intryck av att vara mycket smal, särskilt hennes armar och ben ser ut att vara mycket smala och hennes nyckelben och bröstkorg framträder tydligt under huden”.

Reklamen strider mot artikel 1 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

Reklamen har producerats internt hos annonsören. I sitt svar skiver modekoncernen Inditex att den finns en praxis att modellerna ska göra vissa hälsokontroller innan de kan komma ifråga för bilder på annonsörens webbsidor eller liknande och att den avbildade modellen blivit godkänd på sina hälsokontroller.

Annonsören tror att sättet på vilket bilderna har tagits och att en viss kameralins och vidvinkelobejetiv kan ha bidragit till hur de uppfattades av anmälaren och Reklamombudsmannen.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

De tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

Brixtol Textiles för Ung Cancer

The Kooples mot ny ägare?

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

Nyhetsbrev

Prisad modebutik öppnar webbutik

Arkiv

Filippa K lanserar ny e-handel

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Tillskärarakademi i nya händer

Utmanande kvartal för Asos

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

NA-KD till Kompassen

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

MQ gör företrädesemission

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.108