23948sdkhjf

Modekedja gick för smalt - fälls

Klädkedjan fälls för modell i reklam i webbutik.

Zara fälls av Reklamombudsmannen för, som opinionsnämnden anser, att en modell som använts i klädkedjans webbutik framställts för smal och att kedjan brister i att ta socialt ansvar då man valt att avbilda extremt smala modeller.

I sitt yttrande skriver nämnden att man "konstaterar inledningsvis att det som påverkar bedömningen av reklamen är vilket intryck modellen i den ger, inte modellens verkliga storlek eller utseende. Enligt nämnden ger kvinnan på bilderna intryck av att vara mycket smal, särskilt hennes armar och ben ser ut att vara mycket smala och hennes nyckelben och bröstkorg framträder tydligt under huden”.

Reklamen strider mot artikel 1 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

Reklamen har producerats internt hos annonsören. I sitt svar skiver modekoncernen Inditex att den finns en praxis att modellerna ska göra vissa hälsokontroller innan de kan komma ifråga för bilder på annonsörens webbsidor eller liknande och att den avbildade modellen blivit godkänd på sina hälsokontroller.

Annonsören tror att sättet på vilket bilderna har tagits och att en viss kameralins och vidvinkelobejetiv kan ha bidragit till hur de uppfattades av anmälaren och Reklamombudsmannen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063