23948sdkhjf

Butiksägare vill se fler rösta

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Aplace kampanjar för ökat engagemang i valet och skänker pengar från tröjförsäljning till ideell förening som utmanar maskulitetsnorm.

Med en kollektionen med tröjor med trycket "Rösta För Fan!" samt kampanj i butik vill butikskonceptet Aplaces grundare Kristian Rajnai och Kalle Tollmar uppmana kunderna att rösta i valet.

Tröjtrycket är framtaget i samarbete med art director Jonas Frank och vinsten från plaggförsäljningen skänks till den ideella föreningen Män för jämställdhet. Föreningen arbetar för att förebygga mäns våld och utmana destruktiva maskulinitetsnormer utifrån en feministisk grundsyn.

- Jonas och jag har barn i samma skola och vi började pratade politik en morgon. Vi möttes i vår, och många andras, gemensamma rädsla över den politiska utvecklingen och det faktum att ett rasistiskt parti kan bli landets största i valet. Vi vill dra vårt lilla strå till stacken genom att uppmana våra följare och kunder att rösta och vi är hyfsat trygga att dessa röster inte landar hos SD, säger Kalle Tollmar i en kommentar.

Mer om: Aplace
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

De tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

Brixtol Textiles för Ung Cancer

The Kooples mot ny ägare?

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

Nyhetsbrev

Prisad modebutik öppnar webbutik

Arkiv

Filippa K lanserar ny e-handel

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Tillskärarakademi i nya händer

Utmanande kvartal för Asos

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

NA-KD till Kompassen

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

MQ gör företrädesemission

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129