Fler valde Footway – men satsningarna på nya kunder kostade

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

E-handlaren ökade omsättning rejält under årets första halvår. Men nykundssatsningen kostade och resultatet minskade.

Footway Groups omsättning ökade med 36 procent till 309 miljoner kronor (228) under årets första halvår, januari till juni. Omsättningsökningen härrör också enligt e-handlaren till fler nya kunder, en ökning med 47,5 procent, till  264 100 kunder (178 700) jämfört med i fjol.

Marknader utanför norden visade enligt bolaget stark tillväxt och bidrog med en försäljning om 17,2 miljoner kronor (2,9) . Footway har försäljning på 11 marknader sedan starten i Sverige 2010.

Bruttovinsten uppgick till 127,1 miljoner kronor (95,2) vilket motsvarar en ökningen med 33,7 procent enligt bolaget påverkad av det inledningsvis kalla halvåret.

Rörelseresultat uppgick till 1,7 miljoner kronor vilket var en minskning mot 9,0 miljoner kronor för samma halvår i fjol. Resultat efter skatt uppgick under perioden till -3,4 miljoner kronor (2,6).

I rapporten skriver bolaget att orsaken till minskningen är ökad nykundsanskaffning.

I april förvärvade e-handlaren Barnskospecialisten.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

H&M: & Other Stories hos externa återförsäljare

Kors köper Versace

Footway förbereder ny listning

Barnmodemässa bubblar upp igen

Henri Lloyd: "Vi är som ett start up-bolag med globalt varumärke att vårda och återlansera"

I juni förvärvade Aligro group konkursade brittiska Henri Lloyd. Nu byggs varumärket upp från grunden igen från nya kontoret i Göteborg. Habit har pratat med vd Magnus Liljeblad om märkets relansering.

Hon ska ta Himla till nya höjder

Textilföretaget rekryterar vd med ett förflutet från Axstores och Twilfit.

Nyhetsbrev

Mikrovaruhus i Mölndal

Arkiv

NK storsatsar på skönhet

H&M tar in självbetalningskassor

Itab vinstvarnar

Nytt lager ska reducera Jollyrooms leveranstider

Plus

"Stick ut för att lyckas"

Therese Zetterberg är nominerad i Habit Modegalans kategori Årets Kreativa Kundupplevelse. Det personliga står i fokus när hon möter konsumenten.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Nattklubb för New Black

Istället för droger träningskläder

Beckmans till Paris

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Linköpingsgalleria byter ägare

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Hit flyttar Moda Gent

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157