23948sdkhjf

Snoot i konkurs: ”Jag ska inte bara skylla på vädret”

I mitten av juli försattes varumärket, grundat 2009, i konkurs.

Konkursen, som skedde på egen begäran på grund av att bolaget var på obestånd, inkom till Stockholms tingsrätt 12 juli. 

Den följde på en företagsrekonstruktion som påbörjades 25 april i år, och blev en sista utväg efter att kostnaderna till slut sprungit iväg och blivit för höga, menar grundaren, vd och kreativa chefen Peter Blom när Habit når honom en dryg månad efter att ansökan inkommit till tingsrätten.

Till slut fanns inte det medel som krävdes för att fortsätta verksamheten och ta in höstjackor.

Men det var inte enligt Peter Blom en enskild händelse som till slut stjälpte bolaget, som startade som ett renodlad jackvarumärke, men som även sedan en tid sålde stickat.

Stickatsatsning gjordes för att bredda varumärket och det var enligt Peter Blom något som behövdes för att Snoot inte skulle vara ensidigt beroende av ytterplagg. Trots en bra start hann dock inte sortimentet bli tillräckligt etablerat för att kunna balansera en alltför väderberoende ytterplaggsförsäljning.

Dyra butikslägen och insatser för att etablera varumärket på nya marknader blev även de satsningar som till slut blev för kostsamma för bolaget. Slutligen kan även vädret läggas därtill; ett väder som under en längre tid inte varit normalt för säsongerna vilket påverkat såväl den egna försäljningen som återförsäljarnas, menar Peter Blom.

– Jag ska inte bara skylla på vädret. Men de gångna säsongerna har inte varit de bästa för oss. Vi levererade vårjackor när det var som allra kallast i februari. Detta  efter lång och mild höst som inte heller var bra ur jackförsäljningshänseende, särskilt inte för dyrare kvalitetsplagg. Och så låg snön kvar in i april och sedan kom högsommarvärme på en gång vilket gjorde att även vårjacksförsäljningen helt uteblev, säger Peter Blom, vd och kreativ chef till Habit.

Tidigare satsningar har också kostat på menar han och lägger till att försöken att introducera varumärket på bland annat de tyska och holländska marknaderna kostat på.

– Det är ett ganska trögt och dyrt vis att arbeta på med agenter och mässor och kostade för mycket för oss, samtidigt som slutpriset för konsument pressades upp till höga nivåer.

Förutom återförsäljare hade Snoot försäljning via egna kanaler som webbutik och två fysiska butiker i Stockholmsområdet; en i Sturegallerian och en i Täby centrum.

Butikerna, särskilt den i Täby centrum, blev även de en för kostsam satsning. Inte minst när enligt Peter Blom ”fastighetsägaren öppnar ett nytt köpcentrum bara en mil ifrån vilket påverkade tillströmning rejält”.

Han tycker sig därtill se en utveckling där gallerior inte längre är lika attraktiva för sällanköpsvaror.

Vad som nu sker med varumärket vet han inte. Konkursutförsäljning pågår och edgångssammanträde är satt till 28 augusti.

Han säger att intressenter har hört av sig till konkursförvaltaren Lennart Olsson vid Carler advokatbyrå men huruvida de har varit intresserade av att förvärva varumärket eller lagret vet han inte. Vad han vet är att han tror att det blir en fortsättning för Snoot.

Och han säger att om det är någon som vill ha honom delaktig i den satsningen så är han tillgänglig då märket trots allt är starkt förknippat med honom.

 – Jag har fått mycket positiv feedback och jag vet att det är ett omtyckt varumärke. Många återförsäljare hade sett fram emot att få fortsätta sälja produkterna. Men samtidigt har jag hört dem som är lättade då de inte behöver ta emot höstplagg och jackor efter flera tröga säsonger för i princip all jackförsäljning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094