23948sdkhjf

Snoot i konkurs: ”Jag ska inte bara skylla på vädret”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I mitten av juli försattes varumärket, grundat 2009, i konkurs.

Konkursen, som skedde på egen begäran på grund av att bolaget var på obestånd, inkom till Stockholms tingsrätt 12 juli. 

Den följde på en företagsrekonstruktion som påbörjades 25 april i år, och blev en sista utväg efter att kostnaderna till slut sprungit iväg och blivit för höga, menar grundaren, vd och kreativa chefen Peter Blom när Habit når honom en dryg månad efter att ansökan inkommit till tingsrätten.

Till slut fanns inte det medel som krävdes för att fortsätta verksamheten och ta in höstjackor.

Men det var inte enligt Peter Blom en enskild händelse som till slut stjälpte bolaget, som startade som ett renodlad jackvarumärke, men som även sedan en tid sålde stickat.

Stickatsatsning gjordes för att bredda varumärket och det var enligt Peter Blom något som behövdes för att Snoot inte skulle vara ensidigt beroende av ytterplagg. Trots en bra start hann dock inte sortimentet bli tillräckligt etablerat för att kunna balansera en alltför väderberoende ytterplaggsförsäljning.

Dyra butikslägen och insatser för att etablera varumärket på nya marknader blev även de satsningar som till slut blev för kostsamma för bolaget. Slutligen kan även vädret läggas därtill; ett väder som under en längre tid inte varit normalt för säsongerna vilket påverkat såväl den egna försäljningen som återförsäljarnas, menar Peter Blom.

– Jag ska inte bara skylla på vädret. Men de gångna säsongerna har inte varit de bästa för oss. Vi levererade vårjackor när det var som allra kallast i februari. Detta  efter lång och mild höst som inte heller var bra ur jackförsäljningshänseende, särskilt inte för dyrare kvalitetsplagg. Och så låg snön kvar in i april och sedan kom högsommarvärme på en gång vilket gjorde att även vårjacksförsäljningen helt uteblev, säger Peter Blom, vd och kreativ chef till Habit.

Tidigare satsningar har också kostat på menar han och lägger till att försöken att introducera varumärket på bland annat de tyska och holländska marknaderna kostat på.

– Det är ett ganska trögt och dyrt vis att arbeta på med agenter och mässor och kostade för mycket för oss, samtidigt som slutpriset för konsument pressades upp till höga nivåer.

Förutom återförsäljare hade Snoot försäljning via egna kanaler som webbutik och två fysiska butiker i Stockholmsområdet; en i Sturegallerian och en i Täby centrum.

Butikerna, särskilt den i Täby centrum, blev även de en för kostsam satsning. Inte minst när enligt Peter Blom ”fastighetsägaren öppnar ett nytt köpcentrum bara en mil ifrån vilket påverkade tillströmning rejält”.

Han tycker sig därtill se en utveckling där gallerior inte längre är lika attraktiva för sällanköpsvaror.

Vad som nu sker med varumärket vet han inte. Konkursutförsäljning pågår och edgångssammanträde är satt till 28 augusti.

Han säger att intressenter har hört av sig till konkursförvaltaren Lennart Olsson vid Carler advokatbyrå men huruvida de har varit intresserade av att förvärva varumärket eller lagret vet han inte. Vad han vet är att han tror att det blir en fortsättning för Snoot.

Och han säger att om det är någon som vill ha honom delaktig i den satsningen så är han tillgänglig då märket trots allt är starkt förknippat med honom.

 – Jag har fått mycket positiv feedback och jag vet att det är ett omtyckt varumärke. Många återförsäljare hade sett fram emot att få fortsätta sälja produkterna. Men samtidigt har jag hört dem som är lättade då de inte behöver ta emot höstplagg och jackor efter flera tröga säsonger för i princip all jackförsäljning.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Nyhetsbrev

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Arkiv

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Ivyrevel poppar upp i MoS

Modehandeln återhämtade sig

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

WeSC behöver nytt kapital

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.154