23948sdkhjf

E-handelssatsningarna kostar för Lexington Company - förlusten ökade

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Försäljningen ökade men det gjorde även förlusten för mode- och inredningsföretaget Lexington Company. Modedelen utvecklades starkare än inredningssortimentet under andra kvartalet.

Under andra kvartalet, april till juni, uppgick nettoomsättning till 54,5 miljoner kronor (53,9).

Läs också: Tar över hotell i New York

Försäljningsökningen härrör enligt bolaget till stärkt utveckling i den egna webbutiken, där försäljningen ökade med 30 procent, samt via andra e-handlare.Bolaget avser också öka närvaron via europeiska e-handlare och även i USA.

Bolaget bygger också varumärket Urban Collective som riktar sig till en yngre kund och där distributionen i huvudsak ska ske online.

Men satsningarna kostar och i rapporten skriver bolaget ”Satsningen på att utveckla vår webbshop, och på nya tekniska lösningar för att effektivisera den externa onlinehandeln, har kostat mer i perioden än under tidigare kvartal. I kombination med kostnaden för ny personal, utökat varumärkesskydd och en del andra administrativa kostnader av engångskaraktär, bland annat rekryteringskostnader, ökar våra totala kostnader i kvartalet mer än intäkterna och påverkar EBITDA marginalen negativt”.

Försäljningen ökade i de norska och finska butikerna och bolaget har två nya enheter i Oslo. I Sverige och USA ses en minskning i de egna butikerna, främst beroende på att bolaget stängt en butik i Göteborg och en i USA.

Mode- och inredningsbolaget öppnade en franchisebutik i Gränby i Uppsala i juni och ämnar öppna ytterligare en  i Schweiz senare i år.

Mode- och inredningsbolaget redovisar ett resultat efter skatt på – 6,9 miljoner kronor, en ökad förlust jämfört med fjolårets – 5,4 miljoner kronor. Bruttomarginalen för det andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret uppgick till 69,2 (69,3) procent medan EBITDA för andra kvartalet uppgick till -4,8 (-3,0) miljoner kronor och EBITDA-marginalen uppgick till -8,8 (-5,6) procent.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Nyhetsbrev

Från RMPR till Presskontakterna

Arkiv

Modemässa med hållbart i fokus

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

"Pekskärmarna har blivit ett extra försäljningsverktyg"

Skandinaviskt under ett tak

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Lanserar leveranstjänst för kläder i 36 svenska städer

Så sålde Inditex

Hon ska guida till rätt klapp

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

Prisad frack på Nobelmiddagen

Boråsbaserat modeföretag klär Volvos chefer till Nobelfestligheterna.

Återvunnet klär kultur- och demokratiministern

Alice Bah Kuhnke väljer klänning från Stockholms Stadsmission Remake till årets Nobelfest.

De åker till Pitti Uomo

Holzweiler, Indigofera och Klättermusen bland de nya när Revolver och Pitti Immagine presenterar 17 varumärken som deltar i Scandinavian Manifesto i januari.

1

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

Julklappar för 23 miljarder

Nya krav på modeindustrin

Nu lanseras UN Fashion Industry Charter for Climate Action vid klimattoppmöte COP24. Och det står klart att en gemensam kraftsamling krävs för att minska enorma växthusgasutsläpp.

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Zalando skrotar Bread & Butter

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Kunderna valde bort köpcentrumen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.217