23948sdkhjf

E-handelssatsningarna kostar för Lexington Company - förlusten ökade

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Försäljningen ökade men det gjorde även förlusten för mode- och inredningsföretaget Lexington Company. Modedelen utvecklades starkare än inredningssortimentet under andra kvartalet.

Under andra kvartalet, april till juni, uppgick nettoomsättning till 54,5 miljoner kronor (53,9).

Läs också: Tar över hotell i New York

Försäljningsökningen härrör enligt bolaget till stärkt utveckling i den egna webbutiken, där försäljningen ökade med 30 procent, samt via andra e-handlare.Bolaget avser också öka närvaron via europeiska e-handlare och även i USA.

Bolaget bygger också varumärket Urban Collective som riktar sig till en yngre kund och där distributionen i huvudsak ska ske online.

Men satsningarna kostar och i rapporten skriver bolaget ”Satsningen på att utveckla vår webbshop, och på nya tekniska lösningar för att effektivisera den externa onlinehandeln, har kostat mer i perioden än under tidigare kvartal. I kombination med kostnaden för ny personal, utökat varumärkesskydd och en del andra administrativa kostnader av engångskaraktär, bland annat rekryteringskostnader, ökar våra totala kostnader i kvartalet mer än intäkterna och påverkar EBITDA marginalen negativt”.

Försäljningen ökade i de norska och finska butikerna och bolaget har två nya enheter i Oslo. I Sverige och USA ses en minskning i de egna butikerna, främst beroende på att bolaget stängt en butik i Göteborg och en i USA.

Mode- och inredningsbolaget öppnade en franchisebutik i Gränby i Uppsala i juni och ämnar öppna ytterligare en  i Schweiz senare i år.

Mode- och inredningsbolaget redovisar ett resultat efter skatt på – 6,9 miljoner kronor, en ökad förlust jämfört med fjolårets – 5,4 miljoner kronor. Bruttomarginalen för det andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret uppgick till 69,2 (69,3) procent medan EBITDA för andra kvartalet uppgick till -4,8 (-3,0) miljoner kronor och EBITDA-marginalen uppgick till -8,8 (-5,6) procent.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Han går till Nelly

Här stänger Åhléns också

Atelier Saman Amel för Mr Porter

Stockholmsbaserad måttsömnadsateljé aktuell med kollektion för herrmodehandlare.

Wood Wood öppnar i London

Indiskas vd på topplista över kvinnliga ledare

Jascha i konkurs

Bolaget bakom modemärket har på egen begäran ansökt om konkurs.

Nyhetsbrev

Han ska omdefiniera begreppet sportbutik

”Det saknas en premiumdestination för sportprodukter i Sverige”.

Arkiv

Så mycket växte e-modehandeln

Uppstickare tror på ny retailmodell

Det nya konceptet ruskar om de traditionella affärsmodellerna för retail. Sverige är premiärmarknaden.

Jobb & Karriär
Från Nelly till Lyko

Ny yta för reseffekter

Modetalanger hyllas av VA

Entreprenörer bakom klädvårdsföretag, duo bakom It's Re:Leased och NA-KD:s expansionschef nådde Veckans Affärers lista för Supertalanger.

Hon kampanjar för Gina Tricot

Influencer och entreprenör i modekedjans sommarkampanj.

Butiksnytt
Aplace återöppnar i ny miljö

Bygger om ytan efter nio år i Brunogallerian.

Plus

Så ska hon vässa Lindex modeaffär

Bolagets vd, Susanne Ehnbåge, ska utveckla Lindex digitala affärer och stärka intäkter och lönsamhet efter två utmanande år. Habit har träffat henne.

Skapar smycken till & Other Stories

Stockholmsbaserad juvelerare gör smyckeskollektion åt modekedjan.

Retail Experience Live: "Kundresan i butik slutar inte vid kassan"

Remake gästar Ringen

WeSC minskade förlusten och ökade försäljningen

Branschprofiler till Habits nyhetsstudio – streama intervjuerna live

Ökad rörelseförlust för Boozt

Dystert för Tiger of Sweden

Nettoomsättning och rörelseresultat backade rejält under tredje kvartalet.

Så många får gå från Gina Tricot – fackliga förhandlingar avslutade

Jobb & Karriär
Han går till Day et

Odd Molly väljer Norrköping

Utmärkelse till Kavat

Ny tillfällig butik för CQP

Får ansvar för Jacket Required och Moda

Jobb & Karriär
Före detta landschef hos H&M till Cervera

Jobb & Karriär
Kliver in i Stig Fram

Campadre fälld av RO

Uniqlo i restaurangsamarbete

Butiksnytt
Nu öppnar Valentino

Butik och kreativ studio i LA för strumpjätte

Jobb & Karriär
Underklädeskedja med ny designchef

Jobb & Karriär
Ny vd för textil- och arbetsklädesföretaget

Se alla Företagens egna nyheter

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.116