23948sdkhjf

Så ser Uniqlo ut inifrån - premiär i veckan

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

På fredag öppnar Uniqlo butik i Sverigehuset på Hamngatan i Stockholm. På torsdagen hölls en pressvisning och förhandstitt på butiken och Habit var på plats för en intervju med Sverigechefen Mikiya Kurosu.

Fredagen den 24 augusti öppnar japanska modejätten Uniqlo butik om 1 580 kvadratmeter fördelat på fyra våningar på Hamngatan 27 vid Kungsträdgården  i Stockholm.

På torsdagen hölls en smygtitt för press och Habit var på plats och fick en exklusiv intervju med Mikiya Kurosu, operativ chef för Uniqlo Sverige. Följ invigningen och få en rundtitt via Habits Instagram. 

På plats var även Tadashi Yanai, grundare av Uniqlo och styrelseordförande tillika vd för moderbolaget Fast Retailing Co. Ltd.  På Habits fråga om hur grundaren och vd Tadashi Yanai ser på konkurrensen och etableringen mitt i en pågående retailkris då många butiker tvingas stänga, nämnde han "spelare" som H&M och Ikea. 

- De behandlar vi med stor respekt. 
Men det är inte enbart retail som Uniqlo konkurrerar med, menar han, utan Amazon och andra "internetspelare", som han menade inte bara är konkurrenter utan senare kan bli samarbetspartner. 

När butiken öppnar på fredagen väntar bland annat  en ceremoni med bandklippning med Tadashi Yanai. Öppningsdagen ska firas med traditionella japanska Taiko-trumspelare gratis gåvor, prisutlottning och utvalda öppningserbjudanden.

Inför öppningen har Uniqlo haft en rullande kampanj runt hela Stockholms stad med ambassadörer som bland annat Hedda Stiernstedt och Jacob Muhlrad,kampanjen har visats på spårvagnen som går från Kungsträdgården ut på Djurgården, samt i alla tunnelbanestationer i innerstaden och på utvalda platser runt i staden. 

Det var i januari som Uniqlo aviserade planerna på att öppna butik om nära 1 600 kvadratmeter i det så kallade Sverigehuset i Stockholm. I somras aviserade modejätten att en butik även väntar i Köpenhamn.

Uniqlo har över 1 900 butiker i 19 länder, varav 7 i Europa. Sverige blir varumärkets 20:e marknad och annars finns kedjan med butiker i bland annat Japan, Australien, Belgien, Kanada, Kina, Frankrike, Tyskland, Hongkong, Indonesien, Malaysia, Filippinerna, Ryssland, Sydkorea, Spanien, Taiwan, Thailand, Storbritannien och USA.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Sportamore lägger till marknad

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Nyhetsbrev

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Arkiv

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Tvärstopp för Odd Molly

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.194