Så ser Uniqlo ut inifrån - premiär i veckan

Fredagen den 24 augusti öppnar japanska modejätten Uniqlo butik om 1 580 kvadratmeter fördelat på fyra våningar på Hamngatan 27 vid Kungsträdgården i Stockholm.
På torsdagen hölls en smygtitt för press och Habit var på plats och fick en exklusiv intervju med Mikiya Kurosu, operativ chef för Uniqlo Sverige. Följ invigningen och få en rundtitt via Habits Instagram.
På plats var även Tadashi Yanai, grundare av Uniqlo och styrelseordförande tillika vd för moderbolaget Fast Retailing Co. Ltd. På Habits fråga om hur grundaren och vd Tadashi Yanai ser på konkurrensen och etableringen mitt i en pågående retailkris då många butiker tvingas stänga, nämnde han "spelare" som H&M och Ikea.
När butiken öppnar på fredagen väntar bland annat en ceremoni med bandklippning med Tadashi Yanai. Öppningsdagen ska firas med traditionella japanska Taiko-trumspelare gratis gåvor, prisutlottning och utvalda öppningserbjudanden.
Inför öppningen har Uniqlo haft en rullande kampanj runt hela Stockholms stad med ambassadörer som bland annat Hedda Stiernstedt och Jacob Muhlrad,kampanjen har visats på spårvagnen som går från Kungsträdgården ut på Djurgården, samt i alla tunnelbanestationer i innerstaden och på utvalda platser runt i staden.
Det var i januari som Uniqlo aviserade planerna på att öppna butik om nära 1 600 kvadratmeter i det så kallade Sverigehuset i Stockholm. I somras aviserade modejätten att en butik även väntar i Köpenhamn.
Uniqlo har över 1 900 butiker i 19 länder, varav 7 i Europa. Sverige blir varumärkets 20:e marknad och annars finns kedjan med butiker i bland annat Japan, Australien, Belgien, Kanada, Kina, Frankrike, Tyskland, Hongkong, Indonesien, Malaysia, Filippinerna, Ryssland, Sydkorea, Spanien, Taiwan, Thailand, Storbritannien och USA.
Artikeln är en del av vårt tema om Butiksnytt.