Slänger istället för att återvinna

| Av Redaktionen Recycling | Tipsa redaktionen

Nästan en femtedel av svenskarna gör sig av med plagg för att de tröttnat på dem, visar en färsk Sifo-undersökning som kartlägger svenskarnas klädkonsumtion.

67 procent av svenskarna har någon gång slängt kläder istället för att lämna till återvinning, enligt en ny SIfoundersöknig.

Undersökningen har gjorts på uppdrag av Tradera och Avfall Sverige. Att uppdatera och variera sin garderob är det många som funderar över i samband med att hösten gör sig påmind. Risken är dock stor att det innebär en belastning på miljön då oanvända och oönskade plagg riskerar att hamna i soporna. 67 procent av de tillfrågade i undersökningen svarar att det händer att de kastar kläder eller skor som de inte längre använder. 

- Att slänga ett klädesplagg är riktigt illa ur miljösynpunkt. Ett par bomullsbyxor till exempel ger upphov till 25 kilo avfall när de tillverkas, avfall vi konsumenter aldrig ser och därför inte tänker på! Ett bra sätt att minska avfallsfotavtrycket är att öka livslängden på exempelvis kläder och därmed belasta vår miljö mindre, säger Anna-Carin Gripwall, Avfall Sverige på organisationens hemsida.  

Enligt Sifo-undersökningen ökar dock intresset att handla begagnade kläder. Främst handlas second hand för att göra ett fynd och spara en slant, medan den näst vanligaste anledningen är miljön. Dock finns det fortfarande skeptiker som inte vill använda någonting som någon annan använt.

– Detta stämmer väl med våra tidigare erfarenheter. Miljöargument i all ära, men när man sparar pengar i den egna plånboken, det är ofta först då man är beredd att ändra sitt beteende, säger Anna-Carin Gripwall.  



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Istället för droger träningskläder

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Beckmans till Paris

Nattklubb för New Black

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Linköpingsgalleria byter ägare

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

Vändning för H&M

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.153