23948sdkhjf

Slänger istället för att återvinna

| Av Redaktionen Recycling | Tipsa redaktionen

Nästan en femtedel av svenskarna gör sig av med plagg för att de tröttnat på dem, visar en färsk Sifo-undersökning som kartlägger svenskarnas klädkonsumtion.

67 procent av svenskarna har någon gång slängt kläder istället för att lämna till återvinning, enligt en ny SIfoundersöknig.

Undersökningen har gjorts på uppdrag av Tradera och Avfall Sverige. Att uppdatera och variera sin garderob är det många som funderar över i samband med att hösten gör sig påmind. Risken är dock stor att det innebär en belastning på miljön då oanvända och oönskade plagg riskerar att hamna i soporna. 67 procent av de tillfrågade i undersökningen svarar att det händer att de kastar kläder eller skor som de inte längre använder. 

- Att slänga ett klädesplagg är riktigt illa ur miljösynpunkt. Ett par bomullsbyxor till exempel ger upphov till 25 kilo avfall när de tillverkas, avfall vi konsumenter aldrig ser och därför inte tänker på! Ett bra sätt att minska avfallsfotavtrycket är att öka livslängden på exempelvis kläder och därmed belasta vår miljö mindre, säger Anna-Carin Gripwall, Avfall Sverige på organisationens hemsida.  

Enligt Sifo-undersökningen ökar dock intresset att handla begagnade kläder. Främst handlas second hand för att göra ett fynd och spara en slant, medan den näst vanligaste anledningen är miljön. Dock finns det fortfarande skeptiker som inte vill använda någonting som någon annan använt.

– Detta stämmer väl med våra tidigare erfarenheter. Miljöargument i all ära, men när man sparar pengar i den egna plånboken, det är ofta först då man är beredd att ändra sitt beteende, säger Anna-Carin Gripwall.  

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik. Ambitionen är att bli en modeportal med utökat sortiment.

Då får modekedjan ny vd

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

Nyhetsbrev

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Arkiv

Från kläder till väskor

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Modemärke med ny identitet

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Här stänger Polarn O. Pyret

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Butiksnytt
Gram öppnar nytt "skouniversum"

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Pep blir Peppercorn igen

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Prisökning på mode

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.103