23948sdkhjf

John Henric öppnar butik och nyrekryterar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I höst väntar ny butik i Stockholms innerstad. Därtill har modebolaget rekryterat e-handelsansvarig med ett förflutet hos Euroflorist.

I mitten av oktober öppnar John Henric butik om cirka 55 kvadratmeter i PK-huset i Stockholm. På ytan huserade tidigare The Body Shop och butiken blir den 13:e fysiska butiken och den 5:e i Stockholmsområdet för det Malmöbaserade herrmodeföretaget.

Läs också: Köpenhamn för John Henric

Sedan tidigare har modemärket butiker i Täby centrum, Mall of Scandinavia, Stockholm Quality Outlet och i Sturegallerian i Stockholm. 

– Det var längesen sedan vi satsade på fysisk handel och butik i Sverige. Vi har också noterat en ökande efterfrågan från kunder i Stockholm innerstad, det syns både i butik och online. Butiken i Sturegallerian fungerar mycket bra med många spontankunder och bra flöden. För och för oss är det inget problem, snarare tvärtom, att butikerna ligger nära varandra geografiskt, säger John Ekström, vd till Habit och lägger till att även i Göteborg och Malmö så är det nära mellan butikerna men att kundklientelet trots det är väldigt olikt.

Förutom satsning på ny fysiska butik så har modeföretaget omstrukturerat inom bolaget på personalsidan. Till posten som ansvarig för e-handeln har John Henric rekryterat Hanny Edblom. Därtill har ägarna tagit över all design och produktutveckling själva och så har Linnéa Laine klivit in i rollen som inköpsansvarig.

Hon har rekryterats internt och har arbetet på butikssidan i modebolaget de senaste fem åren. Hon var tidigare butikschef i butiken på Väla och under studietiden har hon också arbetat i Stockholmsbutikerna.

- Linnéa Laine har ovärderlig kompetens och har genom årens lopp varit ett väldigt viktigt bollplank för oss då hon kommit nära slutkunden och kan ge snabb feedback på produkterna. Den kompetensen tar hon nu med sig in på designavdelningen. Omstruktureringen i bolaget gör också att vi har lättare att fokusera på produkten istället för att sköta de administrativa och dagliga ruljansen.

John Ekström säger att de senaste fyra månaderna har tillväxten i jämförbara butiker ökat och försäljning når över budget. Bolaget närmar sig rekordsiffror. Förutom att John Ekström menar att bolaget visar att man kan sälja riktigt bra i fysisk butik så väntar även en extra satsning på webbutiken.

-- Många ser oss som ett e-handelsbolag vilket är lite märkligt men egentligen har vi inte satsat så mycket där ännu. Dock tror jag att vi har produkter som lämpar sig väl i just e-handeln och vi når kunder genom att aktivt satsa på sökordsoptimering och på sociala medier som framförallt Instagram. Brett  och unikt sortiment av accessoarer kan fungera som bra instegsprodukter. Många kunder kommer tillbaka efter att exempelvis ha köpt en specifik fluga för att sedan köpa en skjorta.

John Ekström säger att företagets e-handeln nu fått sitt genombrott i USA och England och växer nu mycket fort. Omsättningen globalt online väntas vara samma som fysisk handel redan om tre år då företaget siktar på att nå 100 miljoner i omsättning.

John Henric når enligt John Ekström en omsättning i år på 60 miljoner kronor och tillväxten ska ske genom att växa i e-handeln men även genom att etablera fler fysiska butiker runt om i världen från start 2019 eller 2020.

John Henric har 12 butiker, 11 i Sverige och 1 i Köpenhamn, samt webbutik.

Mer om: John Henric
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här stänger River Island

Butiksnytt
Afound aviserar nya lägen

Nu öppnar sjätte butiken för Afound och modekoncernen meddelar därtill ytterligare två lägen för outletkonceptet.

Plus

Jeansälskarna i medvind

Svensk-australiensiska Neuw Denim är modebranschens tillväxtbolag i denimsegmentet. Habit träffade märkets vd och säljchef för Europa.

H&M dementerar nedläggning av Nyden

Har slagit ihop märket med H&M.

Stilduo för MQ

Expansionschef lämnar H&M efter 17 år

Nyhetsbrev

NK dubblerar anrik yta för herrmode

Stenströms blir största leverantör när NK presenterar klassiskt herrmodekoncept i ny form på varuhuset i Stockholm i höst.

Arkiv

Prisas för sjal

Gudrun Sjödén siktar mot Kina

Hon blir vd för Blocket

Hämtar vd från Tele 2.

Butiksnytt
Öppnar i Östersund

Butiken blir sportkedjans 15:e och till att börja med är det en tillfällig yta om 1 000 kvadratmeter.

Best of Brands konkurs: "Förhoppningen är att hitta en köpare"

Hoppet lever för den tidigare modekedjan. På måndagen stängdes dock en av de kvarvarande tre butikerna.

Prisökning på mode

Herrmodemässa i siffror

Han ska leda Whyred och Hope

Ägarna rekryterar vd från Axel Johnson. Habit har pratat med honom.

Hööks i nya händer

Detaljhandelskoncern förvärvar hästsportkedjan.

Lululemon höjer prognos

Best of Brands i konkurs

Rekonstruktionen kunde inte rädda modekedjan. Bolaget har försatts i konkurs.

Tar plats i hållbarhetskrets

Plus

Han bygger framtidens butik

Byredo, Avavav och Acne Studios – i tio år har arkitektbyrån Halleroed skapat butiker som kommunicerar varumärken hela vägen.

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Omställning och kampanjer tynger VRG

Uniqlos ägare missar förväntningar

Butiksnytt
Här öppnar Avavav

Jobb & Karriär
Han lämnar Lindex

Klartecken för kompetenslyft

Ännu ingen ny ägare till modekedja

Polarn o Pyret och Brothers blir självständiga

Knaper jul för klädhandeln

Fler kan köpa Jotex

Butik för Ganni i London

XXLs vd lämnar - efter 18 dagar

Efter Norrmalmstorg Florens

Asos vinstvarnar

Handlarna tappar tron till jul

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.117