23948sdkhjf

John Henric öppnar butik och nyrekryterar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I höst väntar ny butik i Stockholms innerstad. Därtill har modebolaget rekryterat e-handelsansvarig med ett förflutet hos Euroflorist.

I mitten av oktober öppnar John Henric butik om cirka 55 kvadratmeter i PK-huset i Stockholm. På ytan huserade tidigare The Body Shop och butiken blir den 13:e fysiska butiken och den 5:e i Stockholmsområdet för det Malmöbaserade herrmodeföretaget.

Läs också: Köpenhamn för John Henric

Sedan tidigare har modemärket butiker i Täby centrum, Mall of Scandinavia, Stockholm Quality Outlet och i Sturegallerian i Stockholm. 

– Det var längesen sedan vi satsade på fysisk handel och butik i Sverige. Vi har också noterat en ökande efterfrågan från kunder i Stockholm innerstad, det syns både i butik och online. Butiken i Sturegallerian fungerar mycket bra med många spontankunder och bra flöden. För och för oss är det inget problem, snarare tvärtom, att butikerna ligger nära varandra geografiskt, säger John Ekström, vd till Habit och lägger till att även i Göteborg och Malmö så är det nära mellan butikerna men att kundklientelet trots det är väldigt olikt.

Förutom satsning på ny fysiska butik så har modeföretaget omstrukturerat inom bolaget på personalsidan. Till posten som ansvarig för e-handeln har John Henric rekryterat Hanny Edblom. Därtill har ägarna tagit över all design och produktutveckling själva och så har Linnéa Laine klivit in i rollen som inköpsansvarig.

Hon har rekryterats internt och har arbetet på butikssidan i modebolaget de senaste fem åren. Hon var tidigare butikschef i butiken på Väla och under studietiden har hon också arbetat i Stockholmsbutikerna.

- Linnéa Laine har ovärderlig kompetens och har genom årens lopp varit ett väldigt viktigt bollplank för oss då hon kommit nära slutkunden och kan ge snabb feedback på produkterna. Den kompetensen tar hon nu med sig in på designavdelningen. Omstruktureringen i bolaget gör också att vi har lättare att fokusera på produkten istället för att sköta de administrativa och dagliga ruljansen.

John Ekström säger att de senaste fyra månaderna har tillväxten i jämförbara butiker ökat och försäljning når över budget. Bolaget närmar sig rekordsiffror. Förutom att John Ekström menar att bolaget visar att man kan sälja riktigt bra i fysisk butik så väntar även en extra satsning på webbutiken.

-- Många ser oss som ett e-handelsbolag vilket är lite märkligt men egentligen har vi inte satsat så mycket där ännu. Dock tror jag att vi har produkter som lämpar sig väl i just e-handeln och vi når kunder genom att aktivt satsa på sökordsoptimering och på sociala medier som framförallt Instagram. Brett  och unikt sortiment av accessoarer kan fungera som bra instegsprodukter. Många kunder kommer tillbaka efter att exempelvis ha köpt en specifik fluga för att sedan köpa en skjorta.

John Ekström säger att företagets e-handeln nu fått sitt genombrott i USA och England och växer nu mycket fort. Omsättningen globalt online väntas vara samma som fysisk handel redan om tre år då företaget siktar på att nå 100 miljoner i omsättning.

John Henric når enligt John Ekström en omsättning i år på 60 miljoner kronor och tillväxten ska ske genom att växa i e-handeln men även genom att etablera fler fysiska butiker runt om i världen från start 2019 eller 2020.

John Henric har 12 butiker, 11 i Sverige och 1 i Köpenhamn, samt webbutik.

Mer om: John Henric
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Sportamore växer – men ökar förlusten

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Arkiv

Barneys överväger konkurs

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Ivyrevel poppar upp i MoS

Modehandeln återhämtade sig

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

WeSC behöver nytt kapital

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.138