Nytt uttryck ska spegla hållbar inriktning

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Det danska modemärket Knowledge Cotton Apparel är aktuellt med ett koncept för shop-in-shop som bland annat lanserats på Åhléns City i Stockholm.

Herningbaserade herrmodemärket Knowledge Cotton Apparel lanserar ett koncept ämnat för shop-in-shop bland annat på Åhléns City i Stockholm.

Inredningen är framtagen av Markant Design och lanseras förutom hos Åhléns City i Stockholm även i Galeries Lafayette i Paris, hos Stockmann i Helsingfors och i Magasin och Illum i Köpenhamn.

Butiksinredningen är tillverkad i ekologiska och återvunna material, producerad i Danmark och i minimalistisk design och ska spegla modemärkets hållbara profil. Inredningen ska även gå att återanvändas. I butiksinredningen finns element som återanvänt stål, ekologisk väggfärg, FSC-cerifierat trä, LED-belysning, golvet är framställt av gamla fisknät och till skyltning har glas istället plats- och akrylmaterial använts.

- Vi vill göra en skillnad och hjälpa till att göra modeindustrin mer miljövänlig och hela tiden sätta upp nya mål för våra hållbarhetsinsatser. En naturlig del av detta arbete är en ny butiksdesign som speglar vår CSR-politik och attityd för att skapa ett grönt fotavtryck, säger vd Mads Mørup i en kommentar.

Knowledge Cotton Apparel har prisats för sitt arbete med CSR-politik och arbetar med standarder som GOTS, OCS och GRS. Märket producerar i fabriker som arbetar enligt Fair Trade, SA8000 och som är BSCI-certifierade.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Istället för droger träningskläder

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Beckmans till Paris

Nattklubb för New Black

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Linköpingsgalleria byter ägare

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

Vändning för H&M

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.243