23948sdkhjf

De satsar 700 miljoner i Uddevalla

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Köpcentrum rustas upp och byggs ut.

För två år sedan köpte Olav Thon Gruppen Torp Köpcentrum i Uddevalla och nu är de redo för en totalrenovering och utbyggnad. Över 16 500 kvadratmeter tillkommer vilket innebär en ny totalyta på 54 000 kvadratmeter. Totalt kommer renoveringen kosta över 700 miljoner kronor.

Det nya köpcentrumet kommer att få en tillökning om cirka 30 butiker. Restaurangutbudet ökas och kommer att utgöra cirka 8-10 procent av utbudet gentemot dagens fyra procent.

– Samtidigt som vi bygger ut så förädlar vi över 4.000 m2 av befintlig storhandelsyta till småskalig shopping i härlig miljö. Vi tittar mot framtiden och bygger in flexibilitet i användandet av allmänna ytor och torg för att på ett enkelt sätt kunna ställa om vid förändrade beteenden och önskemål från konsumenten, säger Jessica Fredriksson, Fastighetschef på Thon Property i en kommentar.

Köpcentrumet hade ca 6,7 miljoner besökare under 2017 och har i dag ca 80 hyresgäster som 2017 omsatte 1 608 miljoner kronor.

Om allt går enligt plan kommer det nya köpcentrumet att öppna på nationaldagen år 2020.

Mer om: thon-gruppen
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik. Ambitionen är att bli en modeportal med utökat sortiment.

Då får modekedjan ny vd

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

Nyhetsbrev

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Arkiv

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Från kläder till väskor

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Modemärke med ny identitet

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Här stänger Polarn O. Pyret

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Butiksnytt
Gram öppnar nytt "skouniversum"

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Pep blir Peppercorn igen

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Prisökning på mode

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128