23948sdkhjf

Sortimentsöversyn och vässat kunderbjudande väntar MQ

| Av Nyhetsbyrån Direkt/Mats Torgander | Tipsa redaktionen

Modekedjan måste förbättra sitt kunderbjudande, se över sortimentet och bli vassare i såväl de fysiska butikerna som online, menar styrelseordförande Claes-Göran Sylvén.

MQ vinstvarnade i fredags efter att den ovanligt varma sommaren lett till minskad trafik, lägre försäljning och en högre nedsättningsgrad.
På måndagen gör Ingvar Larsson sin första dag på jobbet då han efterträder Christina Ståhl, vars vd-avgång meddelades i april. 
- Hela branschen har det tufft. Det är nya kanaler och nya spelare och det gör att det krävs mycket mer från en traditionell aktör som MQ. Det krävs att man förstår och vet varför man ska finnas på marknaden. Att man är tillräckligt pricksäker och attraktiv och har rätt kunderbjudande, säger Claes-Göran Sylvén till Nyhetsbyrån Direkt.
 
Den varma sommaren har slagit mot försäljningen i MQ:s fjärde kvartal som omfattar perioden juni-augusti. Bolaget har dock slitit en längre tid och den jämförbara försäljningen har varit klart negativ i flera kvartal. 
 
- Vi har en period som är lite längre än juli månad där vi inte är riktigt nöjda med vår tillväxt. Vi har anledning att se över det och vi har en ny kapten på skutan från och med i dag. Nu är det Ingvar Larssons jobb att se till att vi blir skarpare och attraktivare på olika sätt, att utveckla de försäljningskanaler vi har, säger Claes-Göran Sylvén. 
 
Vad behöver ses över? 
- Han ska få sin chans att göra sin analys. Men det enkla svaret är att vi måste bli bättre på kunderbjudandet. Vi måste se över vårt sortiment och bli vassare i de två försäljningskanaler vi har. Det är inte så att vi har problem med överhängande stora kostnader eller någonting annat utan det är tillväxten och då handlar det om kunderbjudande i form av sortiment, paketering och hur vi kan bli effektivare i vårt sätt att jobba, säger styrelseordföranden. 
 
I mars 2016 köpte MQ klädkedjan Joy som sedan dess inte har utvecklats i linje med bolagets förväntningar. 
 
- Joy har inte presterat som vi hade räknat med när vi förvärvade verksamheten. Men faktum är att Joy riktar sig till en väldigt stor kundgrupp som spenderar mycket pengar på konfektion. Vi behöver lägga mycket mer kraft och resurser på Joy för där har vi, rätt hanterat, tveklöst en tillväxtmöjlighet, säger Claes-Göran Sylvén. 
 
När det gäller hela koncernen, finns det ett behov att se över antalet butiker? 
- Jag vill inte förekomma. Men man kan konstatera att man måste vara mycket mera knivskarp i dag. Vad det sedan innebär i vårt antal butiker eller antal kvadratmeter det får Ingvar komma tillbaka med när han har gjort sin analys. Det behöver inte nödvändigtvis innebära att man lägger ner butiker eller drar ner på ytor utan det finns många olika vägar att gå. Det handlar om att vi måste hitta hur vi ska nå kunden, säger Claes-Göran Sylvén och tillägger: 
- Vi finns här för att vi ska vara med på den här marknaden i många år till och då har vi ett arbete att göra. Det är ett arbete som kräver en yrkesskicklighet som jag utgår ifrån att Ingvar och hans ledningsgrupp har. 
 
Förutom vd-bytet meddelade MQ:s finanschef Tony Siberg i juni att han lämnar sin tjänst vid årsskiftet. 
- Vi håller på att rekrytera en ny finanschef och även en ny marknadschef. Vi har namn uppe på bordet och jag räknar med att vi ska kunna knyta ihop det ganska snart, säger Claes-Göran Sylvén. 
 
I fredagens vinstvarning uppgav MQ att rörelsevinsten det fjärde kvartalet preliminärt blir cirka 2 miljoner kronor, en nedgång från 33 miljoner kronor motsvarande period föregående räkenskapsår. Bokslutskommunikén presenteras den 4 oktober. 
Mer om: MQ
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Zara sprängde miljardvallen

Houdini Sportswears e-handel prisad

Spinnova och Fortum har en textilfiber ihop

Second hand-marknaden för lyxmode en miljardindustri

1

KRÖNIKA: "Vi är tydliga med vad vi mäter"

Plus

Hon satsar på lyxmode

Är marknadsplatserna framtiden för modebranschen? Habit har träffat grundaren och vd:n till lyxplattformen Seezona, Anna-Carina Helander, som investerat miljontals kronor i en affärsmodell utan lagerrisk.

Nyhetsbrev

Franskt modemärke öppnar i Skandinavien

Arkiv

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

Duo herrmodets mäktigaste om King får välja

Flera butiksägare på modetidningens topp 100.

Här öppnar JC

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

Eton drar upp leveranstempot

Nya modekedjor till Norden när Mall of Tripla öppnar

Scorett utvecklar second hand-konceptet

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

XXL gör riktad nyemission – grundaren lämnar ordförandeposten

Jobb & Karriär
Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

Butiksnytt
Här är Gina Tricots nya etableringar

Monki startar community

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Butiksnytt
Sandqvist lanserar nytt butiksuttryck på ny marknad

Digitalt butikskoncept prisat

Butiksnytt
Anrik vintagebutik till Stockholm

Broadway & Sons öppnar tillfällig butik i Stockholm i veckan.

Nelly lämnar Falkenberg

Marimekko höjer vinstprognos

Floyd växer med fler butiker

Spinnova i investeringsrunda

Pure London breddas

Hugo Boss sänker prognos för helåret

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Indiska hoppas hitta guldkorn i kundernas garderober

Butiksnytt
Na-kd tillbaka i Helsingborg

Wesc ökade förorder: "Ytterligare ett litet steg i rätt riktning"

Vintagekoncept vill öppna i Stockholm

Jobb & Karriär
Från Eton till Nordic Leather Group

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.135