Barnavdelningen flyttas när japansk kedja utökar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Muji bygger stort och nytt på Åhléns City i Stockholm. Barnavdelningen flyttas under hösten successivt till heminredningsplanet.

Muji utökar närvaron på Åhléns City i Stockholm och tar över en yta om 1 200 kvadratmeter på plan 4, högst upp i varuhuset. Där ligger i dag barnavdelningen. 

Var hamnar barnavdelningen efter årsskiftet och blir det en större eller mindre yta?

- Barnavdelningen kommer efter årsskiftet att fortsatt finnas på plan 2, heminredningsplanet, på en något mindre yta. Leksaker och barnkläder kommer fortsatt att finnas på samma yta, säger Andreas Stenman, varuhuschef på Åhléns City Stockholm till Habit. 

Blir det skillnad i antalet varumärken? 

- Den informationen får vi be att få återkomma med lite längre fram.

Det gjordes en stor satsning på barnavdelningen för några år sedan, har den inte fallit väl ut?
- Muji flyttar in på våning 4 eftersom det är den bästa platsen för deras butik på Åhléns City Stockholm.  Konsekvensen av det blir att barnavdelningen flyttas till ny yta på hemplanet.

Arbetet med att färdigställa den nya ytan påbörjas i januari nästa år och ska vara helt klart till sommaren.

Åhléns är därmed även fortsatt exklusiv återförsäljare av kedjans produkter i Sverige. Sortimentet i Sverige innefattar heminredning, skönhet och mode och i höst läggs två nya kategorier till: Mat och hudvård.

De nya sortimentet lanseras i den nuvarande butiken om cirka 230 kvadratmeter på heminredningsplanet som nyöppnar 4 september.

Restaurang Pane Fresco på plan 4 ska ha öppet precis som vanligt under renoveringen medan övriga planet är stängt. 

Muji har över 900 butiker runt om i världen och företaget har varit verksamt i Europa i över 25 år och i Sverige sedan 2004.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

H&M: & Other Stories hos externa återförsäljare

Kors köper Versace

Footway förbereder ny listning

Barnmodemässa bubblar upp igen

Henri Lloyd: "Vi är som ett start up-bolag med globalt varumärke att vårda och återlansera"

I juni förvärvade Aligro group konkursade brittiska Henri Lloyd. Nu byggs varumärket upp från grunden igen från nya kontoret i Göteborg. Habit har pratat med vd Magnus Liljeblad om märkets relansering.

Hon ska ta Himla till nya höjder

Textilföretaget rekryterar vd med ett förflutet från Axstores och Twilfit.

Nyhetsbrev

Mikrovaruhus i Mölndal

Arkiv

NK storsatsar på skönhet

H&M tar in självbetalningskassor

Itab vinstvarnar

Plus

"Stick ut för att lyckas"

Therese Zetterberg är nominerad i Habit Modegalans kategori Årets Kreativa Kundupplevelse. Det personliga står i fokus när hon möter konsumenten.

Nytt lager ska reducera Jollyrooms leveranstider

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Nattklubb för New Black

Beckmans till Paris

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Istället för droger träningskläder

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Linköpingsgalleria byter ägare

Hit flyttar Moda Gent

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.152