23948sdkhjf

Framgång för Boozt

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Ser både ökad vinst och omsättning i andra kvartalet.

Det Malmöbaserade modeföretaget Boozt har skäl att glädjas när årets andra kvartalsrapport presenteras. Företaget kunde nämligen se både omsättningen öka med 44 procent, till en total nettoomsättning på 714,7 (496,1), och en vinst på 24,2 miljoner kronor.

Bruttovinstmarginalen minskade något till 42 procent (44) men den organiska tillväxten uppgick till 44 procent att jämföra med tidigare 39 procent.

– Den positiva operationella utvecklingen motverkades till viss del av en lägre bruttomarginal. Förutsättningarna försämrades något mot slutet av kvartalet till följd av den ovanligt långa och varma sommaren i Norden. Då vi är allergiska mot att bygga upp för stora lager i säsong, valde vi att öka kampanjaktiviteten under slutet av Q2 vilket satte press på bruttomarginalen. Utvecklingen har fortsatt i Q3, säger vd Hermann Haraldsson i en kommentar till kvartalsrapporten.

Som ett svar på den positiva utvecklingen höjer Boozt prognosen för nettoomsättningstillväxten för 2018 till mer än 36 procent, medan den tidigare bedömningen var en nettoomsättningstillväxt på
mer än 33 procent.

Mer om: Boozt
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik. Ambitionen är att bli en modeportal med utökat sortiment.

Då får modekedjan ny vd

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

Nyhetsbrev

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Arkiv

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Från kläder till väskor

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Modemärke med ny identitet

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Här stänger Polarn O. Pyret

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Butiksnytt
Gram öppnar nytt "skouniversum"

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Pep blir Peppercorn igen

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Prisökning på mode

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.118