23948sdkhjf

Velour by Nostalgi nystartar efter konkurs

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nu börjar ett nytt kapitel för märket med grundaren Per Andersson som ensam ägare.

18 juni försattes modebolaget Velour by Nostalgi på egen begäran i konkurs vid Göteborgs tingsrätt. Anledningen var att bolaget befann sig på obestånd och saknade förmåga att betala löpande skulder i takt med att dessa förföll.

Dessförinnan hade dock två delägare, med en ägarandel om 22 respektive 8,1 procent, lämnat in ansökningar till tingsrätten i Göteborg och yrkat på att försätta bolaget i konkurs.

Läs också: Han går till Velour

Delägarna ville få tillbaka pengar från ett tidigare lån. Kärandena yrkade i ansökan, inkommen till tingsrätten 28 maj, att modebolaget skulle försättas i konkurs då man menade att lånen skulle ses som en kortsiktig likviditetsbrygga som skulle ersättas av nya avtal mellan parterna. Några nya avtal signerades dock inte. 

Grundaren och den tidigare vd:n Per Anderssons ägarandel i det nu konkursade bolaget uppgick till 56,8 procent. Han tecknar en annan bild kring investeringar och lån.

- Att det blev konkurs till slut handlade om ägarstridigheter och att det skar sig med de två investerarna. Helt plötsligt ville de ha tillbaka pengarna de investerat, lån på nära 6 miljoner kronor, så  jag valde att ta beslutet att försätta bolaget i konkurs. Jag hade ingen annan utväg, säger Per Andersson till Habit.

Per Andersson säger att han trodde att de tidigare investerarna hade för avsikt att ta över varumärket. Investerarna valde även att lägga ett bud på konkursboet vilket ledde till en budgivning som grundaren vann och nu väntar nystart. Hur mycket han betalat vill han inte uppge.

- Nu äger jag bolaget till 100 procent och kan fortsätta att arbeta mot att förverkliga min vision att göra ett helt hållbart herrmodemärke. Vi hade kommit en bra bit på vägen och fått väldigt bra och positiv feedback från butiker och kunder.

 Hur ser närmaste framtiden ut?

- Just nu jobbar jag på att säkerställa leveranser för de kunder som lagt order för hösten. Jag har haft en dialog med kunderna sedan konkursen och sa tidigt att jag kommer kämpa för att köpa tillbaka verksamheten och se till så att kunderna får sina höstleveranser. Jag har även haft en god kommunikation med leverantörerna och en hel del av höstkollektionen finns färdig hos producenterna. Konkursen kom ju så sent inpå säsongen. Förutom höstvaror hade vi även ett NOS-program och det finns exempelvis Svanenmärkta jeans att få ut i butikerna.

 

Till en början ska Per Andersson arbeta på egen hand med att bygga upp verksamhet, sajt och försäljning i ett nytt bolag men med samma varumärke, Velour by Nostalgi.

Sedan väntar ny affärsplan och arbete med att finna nya investerare som är beredda att satsa på ett märke som enligt Per Andersson är i framkant inom hållbart herrmode och som framgent ska lägga fokus digitalt och framförallt komma närmare slutkund. Han säger att han samtidigt får många förfrågningar om att vara med att utveckla hållbart mode genom samarbeten.

Johan Lund, som tidigare var extern vd lämnade enligt Bolagsverket vd-posten 1 juni. Då hade han verkat som vd i sju månader.

Edgångssammanträde för konkursen hölls 31 juli. I mitten av juli skedde en utförsäljning av kläder från butiken på Magasinsgatan 9 i Göteborg samt kontors- och butiksinventarier via PS Auction.

Butiken på Magasinsgatan, som modeföretaget drivit sedan 2008, skulle ändå ha stängts då fastighetsägaren hade andra planer för lokalen och modeföretaget saknade, likt andra verksamheter i fastigheten, besittningsskydd. Butiken fungerade enligt Per Andersson väl.

- Butiken har egentligen inget med konkursen att göra och vi visste redan innan att vi skulle bli tvungna att lämna lokalen. Dock hade vi innan konkursen planer på att öppna en ny butik, men blev så inte fallet.

Enligt Per Andersson så är det grannen Acne Studios som ska utöka sina lokaler i fastigheten.

Nettoomsättningen uppgick under räkenskapsåret 2016-07-01 till 2017-06-30 till drygt 11 miljoner och bolaget hade vid tidpunkten för begäran om konkurs sju anställda.

Per Andersson säger att bolaget hade ökat omsättningen med 40 procent till 16 miljoner förregående räkenskapsår och att inriktningen mot hållbart mode hade börjat ge frukt.

Kundfodringar uppgick vid konkursansökan till 856 017 kronor och skulderna uppgick till drygt 12 miljoner kronor. Ett antal svenska modebutiker hade kundfodringar till Velour by Nostalgi i konkursen.

 Kommer kunderna att känna igen varumärket framgent?

- Varumärkesarbetet är redan gjort. Vi har arbetat hårt med varumärket de senaste åren för att bli ett hållbart herrmodemärke och kommit långt på kort tid. Jag tycker det är ett starkt varumärke och arbetet mot våra nya visioner hade bara börjat. Varumärket har alltid lockat kreativa personer och vi hade många roliga projekt på gång bland annat ett med Ruben Östlund som aldrig hann lanseras fullt ut. Nu ser jag bara möjligheter med att jobba vidare med hållbarhet och spännande framtida samarbeten.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Nyhetsbrev

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Arkiv

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Ivyrevel poppar upp i MoS

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.141