23948sdkhjf

Velour by Nostalgi nystartar efter konkurs

Nu börjar ett nytt kapitel för märket med grundaren Per Andersson som ensam ägare.

18 juni försattes modebolaget Velour by Nostalgi på egen begäran i konkurs vid Göteborgs tingsrätt. Anledningen var att bolaget befann sig på obestånd och saknade förmåga att betala löpande skulder i takt med att dessa förföll.

Dessförinnan hade dock två delägare, med en ägarandel om 22 respektive 8,1 procent, lämnat in ansökningar till tingsrätten i Göteborg och yrkat på att försätta bolaget i konkurs.

Delägarna ville få tillbaka pengar från ett tidigare lån. Kärandena yrkade i ansökan, inkommen till tingsrätten 28 maj, att modebolaget skulle försättas i konkurs då man menade att lånen skulle ses som en kortsiktig likviditetsbrygga som skulle ersättas av nya avtal mellan parterna. Några nya avtal signerades dock inte. 

Grundaren och den tidigare vd:n Per Anderssons ägarandel i det nu konkursade bolaget uppgick till 56,8 procent. Han tecknar en annan bild kring investeringar och lån.

- Att det blev konkurs till slut handlade om ägarstridigheter och att det skar sig med de två investerarna. Helt plötsligt ville de ha tillbaka pengarna de investerat, lån på nära 6 miljoner kronor, så  jag valde att ta beslutet att försätta bolaget i konkurs. Jag hade ingen annan utväg, säger Per Andersson till Habit.

Per Andersson säger att han trodde att de tidigare investerarna hade för avsikt att ta över varumärket. Investerarna valde även att lägga ett bud på konkursboet vilket ledde till en budgivning som grundaren vann och nu väntar nystart. Hur mycket han betalat vill han inte uppge.

- Nu äger jag bolaget till 100 procent och kan fortsätta att arbeta mot att förverkliga min vision att göra ett helt hållbart herrmodemärke. Vi hade kommit en bra bit på vägen och fått väldigt bra och positiv feedback från butiker och kunder.

 Hur ser närmaste framtiden ut?

- Just nu jobbar jag på att säkerställa leveranser för de kunder som lagt order för hösten. Jag har haft en dialog med kunderna sedan konkursen och sa tidigt att jag kommer kämpa för att köpa tillbaka verksamheten och se till så att kunderna får sina höstleveranser. Jag har även haft en god kommunikation med leverantörerna och en hel del av höstkollektionen finns färdig hos producenterna. Konkursen kom ju så sent inpå säsongen. Förutom höstvaror hade vi även ett NOS-program och det finns exempelvis Svanenmärkta jeans att få ut i butikerna.

 

Till en början ska Per Andersson arbeta på egen hand med att bygga upp verksamhet, sajt och försäljning i ett nytt bolag men med samma varumärke, Velour by Nostalgi.

Sedan väntar ny affärsplan och arbete med att finna nya investerare som är beredda att satsa på ett märke som enligt Per Andersson är i framkant inom hållbart herrmode och som framgent ska lägga fokus digitalt och framförallt komma närmare slutkund. Han säger att han samtidigt får många förfrågningar om att vara med att utveckla hållbart mode genom samarbeten.

Johan Lund, som tidigare var extern vd lämnade enligt Bolagsverket vd-posten 1 juni. Då hade han verkat som vd i sju månader.

Edgångssammanträde för konkursen hölls 31 juli. I mitten av juli skedde en utförsäljning av kläder från butiken på Magasinsgatan 9 i Göteborg samt kontors- och butiksinventarier via PS Auction.

Butiken på Magasinsgatan, som modeföretaget drivit sedan 2008, skulle ändå ha stängts då fastighetsägaren hade andra planer för lokalen och modeföretaget saknade, likt andra verksamheter i fastigheten, besittningsskydd. Butiken fungerade enligt Per Andersson väl.

- Butiken har egentligen inget med konkursen att göra och vi visste redan innan att vi skulle bli tvungna att lämna lokalen. Dock hade vi innan konkursen planer på att öppna en ny butik, men blev så inte fallet.

Enligt Per Andersson så är det grannen Acne Studios som ska utöka sina lokaler i fastigheten.

Nettoomsättningen uppgick under räkenskapsåret 2016-07-01 till 2017-06-30 till drygt 11 miljoner och bolaget hade vid tidpunkten för begäran om konkurs sju anställda.

Per Andersson säger att bolaget hade ökat omsättningen med 40 procent till 16 miljoner förregående räkenskapsår och att inriktningen mot hållbart mode hade börjat ge frukt.

Kundfodringar uppgick vid konkursansökan till 856 017 kronor och skulderna uppgick till drygt 12 miljoner kronor. Ett antal svenska modebutiker hade kundfodringar till Velour by Nostalgi i konkursen.

 Kommer kunderna att känna igen varumärket framgent?

- Varumärkesarbetet är redan gjort. Vi har arbetat hårt med varumärket de senaste åren för att bli ett hållbart herrmodemärke och kommit långt på kort tid. Jag tycker det är ett starkt varumärke och arbetet mot våra nya visioner hade bara börjat. Varumärket har alltid lockat kreativa personer och vi hade många roliga projekt på gång bland annat ett med Ruben Östlund som aldrig hann lanseras fullt ut. Nu ser jag bara möjligheter med att jobba vidare med hållbarhet och spännande framtida samarbeten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078