23948sdkhjf

Odd Molly tappar - satsar mot nya marknader

Trögt andra kvartal för Odd Molly som nu planerar stänga butiker och lägga ökat fokus på att nå nya marknader.

Under årets andra kvartal, april till juni, minskade försäljningen med 7 procent och nettoomsättningen landade på 76,3 miljoner kronor (82,0).

Säsongsbetonat och försäljningsmässigt räknar bolaget med att andra och fjärde kvartalen är mindre.

Sämre försäljning är enligt nytillträdda vd:n Jennie Högstedt Björk kopplade till de utmaningar som de fysiska butikerna har i Sverige medan försäljningen inom egen och extern webb ökar och står för drygt 40 procent av försäljningen. Försäljningen i den egna detaljhandelsverksamhetens fysiska butiker och webbutik, minskade med 10 procent till 55,0 miljoner kronor (60,9) under andra kvartalet.

Nu ska fokus ligga på att växa digitalt och framförallt internationellt då försäljningen i Sverige som står för 70 procent av omsättningen.

Odd Molly har beslutat stänga butiker och närmast i tid väntar butiken på Åhléns i Göteborg som stänger i slutat av månaden.

I rapporten skriver modebolaget att diskussioner med ytterligare hyresvärdar pågår avseende förändringar och optimeringar av butiker. Vid utgången av kvartalet uppgick antalet egna butiker till 18 stycken.

Rörelseresultatet uppgick till -11,9 miljoner kronor (-7,5).Bruttovinstmarginalen uppgick till 57,6 procent (57,6). Rörelseresultatet uppgick under andra kvaratlet  till -11,9 miljoner kronor (-7,5).Resultat efter skatt uppgick till -10,3 miljoner kronor (-6,6).

I augusti tillträdde Sara Fernström som vice vd och därtill har Mathias Ericsson tillträtt i rollen som affärsutvecklingschef och tagit plats i modebolagets ledningsgrupp.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078