23948sdkhjf

Odd Molly tappar - satsar mot nya marknader

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Trögt andra kvartal för Odd Molly som nu planerar stänga butiker och lägga ökat fokus på att nå nya marknader.

Under årets andra kvartal, april till juni, minskade försäljningen med 7 procent och nettoomsättningen landade på 76,3 miljoner kronor (82,0).

Läs också: Odd Molly vinstvarnar - Omsättning och rörelseresultat faller

Säsongsbetonat och försäljningsmässigt räknar bolaget med att andra och fjärde kvartalen är mindre.

Sämre försäljning är enligt nytillträdda vd:n Jennie Högstedt Björk kopplade till de utmaningar som de fysiska butikerna har i Sverige medan försäljningen inom egen och extern webb ökar och står för drygt 40 procent av försäljningen. Försäljningen i den egna detaljhandelsverksamhetens fysiska butiker och webbutik, minskade med 10 procent till 55,0 miljoner kronor (60,9) under andra kvartalet.

Nu ska fokus ligga på att växa digitalt och framförallt internationellt då försäljningen i Sverige som står för 70 procent av omsättningen.

Odd Molly har beslutat stänga butiker och närmast i tid väntar butiken på Åhléns i Göteborg som stänger i slutat av månaden.

I rapporten skriver modebolaget att diskussioner med ytterligare hyresvärdar pågår avseende förändringar och optimeringar av butiker. Vid utgången av kvartalet uppgick antalet egna butiker till 18 stycken.

Rörelseresultatet uppgick till -11,9 miljoner kronor (-7,5).Bruttovinstmarginalen uppgick till 57,6 procent (57,6). Rörelseresultatet uppgick under andra kvaratlet  till -11,9 miljoner kronor (-7,5).Resultat efter skatt uppgick till -10,3 miljoner kronor (-6,6).

I augusti tillträdde Sara Fernström som vice vd och därtill har Mathias Ericsson tillträtt i rollen som affärsutvecklingschef och tagit plats i modebolagets ledningsgrupp.

Mer om: Odd Molly
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik. Ambitionen är att bli en modeportal med utökat sortiment.

Då får modekedjan ny vd

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

Nyhetsbrev

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Arkiv

Från kläder till väskor

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Modemärke med ny identitet

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Här stänger Polarn O. Pyret

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Butiksnytt
Gram öppnar nytt "skouniversum"

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Pep blir Peppercorn igen

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Prisökning på mode

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.123