23948sdkhjf

Odd Molly tappar - satsar mot nya marknader

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Trögt andra kvartal för Odd Molly som nu planerar stänga butiker och lägga ökat fokus på att nå nya marknader.

Under årets andra kvartal, april till juni, minskade försäljningen med 7 procent och nettoomsättningen landade på 76,3 miljoner kronor (82,0).

Läs också: Nyemission för Odd Molly

Säsongsbetonat och försäljningsmässigt räknar bolaget med att andra och fjärde kvartalen är mindre.

Sämre försäljning är enligt nytillträdda vd:n Jennie Högstedt Björk kopplade till de utmaningar som de fysiska butikerna har i Sverige medan försäljningen inom egen och extern webb ökar och står för drygt 40 procent av försäljningen. Försäljningen i den egna detaljhandelsverksamhetens fysiska butiker och webbutik, minskade med 10 procent till 55,0 miljoner kronor (60,9) under andra kvartalet.

Nu ska fokus ligga på att växa digitalt och framförallt internationellt då försäljningen i Sverige som står för 70 procent av omsättningen.

Odd Molly har beslutat stänga butiker och närmast i tid väntar butiken på Åhléns i Göteborg som stänger i slutat av månaden.

I rapporten skriver modebolaget att diskussioner med ytterligare hyresvärdar pågår avseende förändringar och optimeringar av butiker. Vid utgången av kvartalet uppgick antalet egna butiker till 18 stycken.

Rörelseresultatet uppgick till -11,9 miljoner kronor (-7,5).Bruttovinstmarginalen uppgick till 57,6 procent (57,6). Rörelseresultatet uppgick under andra kvaratlet  till -11,9 miljoner kronor (-7,5).Resultat efter skatt uppgick till -10,3 miljoner kronor (-6,6).

I augusti tillträdde Sara Fernström som vice vd och därtill har Mathias Ericsson tillträtt i rollen som affärsutvecklingschef och tagit plats i modebolagets ledningsgrupp.

Mer om: Odd Molly
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Nyhetsbrev

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Arkiv

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Ivyrevel poppar upp i MoS

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.145