Odd Molly tappar - satsar mot nya marknader

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Trögt andra kvartal för Odd Molly som nu planerar stänga butiker och lägga ökat fokus på att nå nya marknader.

Under årets andra kvartal, april till juni, minskade försäljningen med 7 procent och nettoomsättningen landade på 76,3 miljoner kronor (82,0).

Läs också: Stort intresse för Odd Molly

Säsongsbetonat och försäljningsmässigt räknar bolaget med att andra och fjärde kvartalen är mindre.

Sämre försäljning är enligt nytillträdda vd:n Jennie Högstedt Björk kopplade till de utmaningar som de fysiska butikerna har i Sverige medan försäljningen inom egen och extern webb ökar och står för drygt 40 procent av försäljningen. Försäljningen i den egna detaljhandelsverksamhetens fysiska butiker och webbutik, minskade med 10 procent till 55,0 miljoner kronor (60,9) under andra kvartalet.

Nu ska fokus ligga på att växa digitalt och framförallt internationellt då försäljningen i Sverige som står för 70 procent av omsättningen.

Odd Molly har beslutat stänga butiker och närmast i tid väntar butiken på Åhléns i Göteborg som stänger i slutat av månaden.

I rapporten skriver modebolaget att diskussioner med ytterligare hyresvärdar pågår avseende förändringar och optimeringar av butiker. Vid utgången av kvartalet uppgick antalet egna butiker till 18 stycken.

Rörelseresultatet uppgick till -11,9 miljoner kronor (-7,5).Bruttovinstmarginalen uppgick till 57,6 procent (57,6). Rörelseresultatet uppgick under andra kvaratlet  till -11,9 miljoner kronor (-7,5).Resultat efter skatt uppgick till -10,3 miljoner kronor (-6,6).

I augusti tillträdde Sara Fernström som vice vd och därtill har Mathias Ericsson tillträtt i rollen som affärsutvecklingschef och tagit plats i modebolagets ledningsgrupp.

Mer om: Odd Molly


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Istället för droger träningskläder

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Beckmans till Paris

Nattklubb för New Black

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Linköpingsgalleria byter ägare

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

Vändning för H&M

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.201