23948sdkhjf

Odd Molly tappar - satsar mot nya marknader

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Trögt andra kvartal för Odd Molly som nu planerar stänga butiker och lägga ökat fokus på att nå nya marknader.

Under årets andra kvartal, april till juni, minskade försäljningen med 7 procent och nettoomsättningen landade på 76,3 miljoner kronor (82,0).

Läs också: Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Säsongsbetonat och försäljningsmässigt räknar bolaget med att andra och fjärde kvartalen är mindre.

Sämre försäljning är enligt nytillträdda vd:n Jennie Högstedt Björk kopplade till de utmaningar som de fysiska butikerna har i Sverige medan försäljningen inom egen och extern webb ökar och står för drygt 40 procent av försäljningen. Försäljningen i den egna detaljhandelsverksamhetens fysiska butiker och webbutik, minskade med 10 procent till 55,0 miljoner kronor (60,9) under andra kvartalet.

Nu ska fokus ligga på att växa digitalt och framförallt internationellt då försäljningen i Sverige som står för 70 procent av omsättningen.

Odd Molly har beslutat stänga butiker och närmast i tid väntar butiken på Åhléns i Göteborg som stänger i slutat av månaden.

I rapporten skriver modebolaget att diskussioner med ytterligare hyresvärdar pågår avseende förändringar och optimeringar av butiker. Vid utgången av kvartalet uppgick antalet egna butiker till 18 stycken.

Rörelseresultatet uppgick till -11,9 miljoner kronor (-7,5).Bruttovinstmarginalen uppgick till 57,6 procent (57,6). Rörelseresultatet uppgick under andra kvaratlet  till -11,9 miljoner kronor (-7,5).Resultat efter skatt uppgick till -10,3 miljoner kronor (-6,6).

I augusti tillträdde Sara Fernström som vice vd och därtill har Mathias Ericsson tillträtt i rollen som affärsutvecklingschef och tagit plats i modebolagets ledningsgrupp.

Mer om: Odd Molly
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

De tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

Brixtol Textiles för Ung Cancer

The Kooples mot ny ägare?

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

Nyhetsbrev

Prisad modebutik öppnar webbutik

Arkiv

Filippa K lanserar ny e-handel

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Tillskärarakademi i nya händer

Utmanande kvartal för Asos

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

NA-KD till Kompassen

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

MQ gör företrädesemission

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126