23948sdkhjf

Resultatförbättring för Lindex - men butiksstängningar väntar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Besparingsprogrammet och digitala satsningar bär frukt och onlineförsäljningen ökade rejält under andra kvartalet.

Den jämförbara försäljningen ökade med 4,5 procent under räkenskapsårets andra kvartal, april till juni. Enligt ägaren Stockmann syns försäljningsökningen på samtliga marknader och i alla kanaler.

Läs också: Lindex + Boozt = sant

 Lindex omsättning för räkenskapsåret andra kvartal ökade med 1,0 procent och uppgick till 163,8 miljoner euro (162,1). Bruttomarginalen stärktes för kvartalet och landade på 63,7 procent (60,6). Rörelseresultat ökade under andra kvartalet 2018 med 56 procent jämfört med föregående år och uppgick till 19,6 miljoner euro. Bruttomarginalen för kvartalet landade på 63,7 procent (60,6).

I rapporten skriver Stockmann att ”en stark försäljningsökning med högre bruttomarginal samt ett framgångsrikt effektivitetsprogram har bidragit till resultatökningen”. 

- Lindex har under året genomfört förändringar och insatser för att stärka sin konkurrenskraft och öka lönsamheten framåt. Detta visar nu positiv effekt och det starka resultatet speglar Lindex fina tillväxt, säger Susanne Ehnbåge, nytillträdd vd i en kommentar.

Under kvartalet öppnade modekedjan sex butiker och stängde åtta och enligt ägaren Stockmann ska fokus nu ligga på att optimera butikslägen; olönsamma butiker ska flyttas till nya platser eller stängas. Det totala antalet butiker vid utgången av 2018 uppskattas minska med över 20 butiker jämfört med i fjol.

Lindex har lagt stort fokus på digital satsningar och försäljningen online ökade under andra kvartalet med 66 procent.

Mer om: Lindex
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stark tillväxt för second hand-utmanaren Sellpy

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Sportamore växer – men ökar förlusten

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Nyhetsbrev

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Arkiv

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Ivyrevel poppar upp i MoS

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Lindex + Boozt = sant

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.166