Resultatförbättring för Lindex - men butiksstängningar väntar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Besparingsprogrammet och digitala satsningar bär frukt och onlineförsäljningen ökade rejält under andra kvartalet.

Den jämförbara försäljningen ökade med 4,5 procent under räkenskapsårets andra kvartal, april till juni. Enligt ägaren Stockmann syns försäljningsökningen på samtliga marknader och i alla kanaler.

Läs också: Lindex säljer via Asos

 Lindex omsättning för räkenskapsåret andra kvartal ökade med 1,0 procent och uppgick till 163,8 miljoner euro (162,1). Bruttomarginalen stärktes för kvartalet och landade på 63,7 procent (60,6). Rörelseresultat ökade under andra kvartalet 2018 med 56 procent jämfört med föregående år och uppgick till 19,6 miljoner euro. Bruttomarginalen för kvartalet landade på 63,7 procent (60,6).

I rapporten skriver Stockmann att ”en stark försäljningsökning med högre bruttomarginal samt ett framgångsrikt effektivitetsprogram har bidragit till resultatökningen”. 

- Lindex har under året genomfört förändringar och insatser för att stärka sin konkurrenskraft och öka lönsamheten framåt. Detta visar nu positiv effekt och det starka resultatet speglar Lindex fina tillväxt, säger Susanne Ehnbåge, nytillträdd vd i en kommentar.

Under kvartalet öppnade modekedjan sex butiker och stängde åtta och enligt ägaren Stockmann ska fokus nu ligga på att optimera butikslägen; olönsamma butiker ska flyttas till nya platser eller stängas. Det totala antalet butiker vid utgången av 2018 uppskattas minska med över 20 butiker jämfört med i fjol.

Lindex har lagt stort fokus på digital satsningar och försäljningen online ökade under andra kvartalet med 66 procent.

Mer om: Lindex


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

H&M: & Other Stories hos externa återförsäljare

Kors köper Versace

Footway förbereder ny listning

Barnmodemässa bubblar upp igen

Henri Lloyd: "Vi är som ett start up-bolag med globalt varumärke att vårda och återlansera"

I juni förvärvade Aligro group konkursade brittiska Henri Lloyd. Nu byggs varumärket upp från grunden igen från nya kontoret i Göteborg. Habit har pratat med vd Magnus Liljeblad om märkets relansering.

Hon ska ta Himla till nya höjder

Textilföretaget rekryterar vd med ett förflutet från Axstores och Twilfit.

Nyhetsbrev

Mikrovaruhus i Mölndal

Arkiv

NK storsatsar på skönhet

H&M tar in självbetalningskassor

Itab vinstvarnar

Plus

"Stick ut för att lyckas"

Therese Zetterberg är nominerad i Habit Modegalans kategori Årets Kreativa Kundupplevelse. Det personliga står i fokus när hon möter konsumenten.

Nytt lager ska reducera Jollyrooms leveranstider

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Nattklubb för New Black

Beckmans till Paris

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Istället för droger träningskläder

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Linköpingsgalleria byter ägare

Hit flyttar Moda Gent

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149