23948sdkhjf

Resultatförbättring för Lindex - men butiksstängningar väntar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Besparingsprogrammet och digitala satsningar bär frukt och onlineförsäljningen ökade rejält under andra kvartalet.

Den jämförbara försäljningen ökade med 4,5 procent under räkenskapsårets andra kvartal, april till juni. Enligt ägaren Stockmann syns försäljningsökningen på samtliga marknader och i alla kanaler.

Läs också: Lindex ökar rejält online

 Lindex omsättning för räkenskapsåret andra kvartal ökade med 1,0 procent och uppgick till 163,8 miljoner euro (162,1). Bruttomarginalen stärktes för kvartalet och landade på 63,7 procent (60,6). Rörelseresultat ökade under andra kvartalet 2018 med 56 procent jämfört med föregående år och uppgick till 19,6 miljoner euro. Bruttomarginalen för kvartalet landade på 63,7 procent (60,6).

I rapporten skriver Stockmann att ”en stark försäljningsökning med högre bruttomarginal samt ett framgångsrikt effektivitetsprogram har bidragit till resultatökningen”. 

- Lindex har under året genomfört förändringar och insatser för att stärka sin konkurrenskraft och öka lönsamheten framåt. Detta visar nu positiv effekt och det starka resultatet speglar Lindex fina tillväxt, säger Susanne Ehnbåge, nytillträdd vd i en kommentar.

Under kvartalet öppnade modekedjan sex butiker och stängde åtta och enligt ägaren Stockmann ska fokus nu ligga på att optimera butikslägen; olönsamma butiker ska flyttas till nya platser eller stängas. Det totala antalet butiker vid utgången av 2018 uppskattas minska med över 20 butiker jämfört med i fjol.

Lindex har lagt stort fokus på digital satsningar och försäljningen online ökade under andra kvartalet med 66 procent.

Mer om: Lindex
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här stänger River Island

Butiksnytt
Afound aviserar nya lägen

Nu öppnar sjätte butiken för Afound och modekoncernen meddelar därtill ytterligare två lägen för outletkonceptet.

Plus

Jeansälskarna i medvind

Svensk-australiensiska Neuw Denim är modebranschens tillväxtbolag i denimsegmentet. Habit träffade märkets vd och säljchef för Europa.

H&M dementerar nedläggning av Nyden

Har slagit ihop märket med H&M.

Stilduo för MQ

Expansionschef lämnar H&M efter 17 år

Nyhetsbrev

NK dubblerar anrik yta för herrmode

Stenströms blir största leverantör när NK presenterar klassiskt herrmodekoncept i ny form på varuhuset i Stockholm i höst.

Arkiv

Prisas för sjal

Gudrun Sjödén siktar mot Kina

Hon blir vd för Blocket

Hämtar vd från Tele 2.

Butiksnytt
Öppnar i Östersund

Butiken blir sportkedjans 15:e och till att börja med är det en tillfällig yta om 1 000 kvadratmeter.

Best of Brands konkurs: "Förhoppningen är att hitta en köpare"

Hoppet lever för den tidigare modekedjan. På måndagen stängdes dock en av de kvarvarande tre butikerna.

Prisökning på mode

Herrmodemässa i siffror

Han ska leda Whyred och Hope

Ägarna rekryterar vd från Axel Johnson. Habit har pratat med honom.

Hööks i nya händer

Detaljhandelskoncern förvärvar hästsportkedjan.

Lululemon höjer prognos

Best of Brands i konkurs

Rekonstruktionen kunde inte rädda modekedjan. Bolaget har försatts i konkurs.

Tar plats i hållbarhetskrets

Plus

Han bygger framtidens butik

Byredo, Avavav och Acne Studios – i tio år har arkitektbyrån Halleroed skapat butiker som kommunicerar varumärken hela vägen.

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Omställning och kampanjer tynger VRG

Uniqlos ägare missar förväntningar

Butiksnytt
Här öppnar Avavav

Jobb & Karriär
Han lämnar Lindex

Klartecken för kompetenslyft

Ännu ingen ny ägare till modekedja

Polarn o Pyret och Brothers blir självständiga

Knaper jul för klädhandeln

Fler kan köpa Jotex

Butik för Ganni i London

XXLs vd lämnar - efter 18 dagar

Efter Norrmalmstorg Florens

Asos vinstvarnar

Handlarna tappar tron till jul

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.171