23948sdkhjf

Extremvärmen sänkte modehandeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Försäljningen av kläder och skor minskade i juli, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Den totala försäljningen av kläder i jämförbara fysiska butiker, med e-handel inräknad och mätt i löpande priser, minskade med 4,5 procent i juli jämfört med samma månad föregående år. Motsvarande siffra för skohandeln uppvisade en utveckling om -3,5 procent.

Läs också: Kraftig ökning av konkurser

Ihållande värme, brist på sommarvaror och lågt intresse för vårvarorna bidrog till det negativa utfallet, enligt Svensk Handel Stil.

– Branschen kan glädja sig åt att marginalerna för de sålda varorna är högre då butikerna inte i samma utsträckning behövt rea ut dessa. Å andra sidan har intresset för de kvarvarande vårvarorna varit klent, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil i en kommentar.

Hittills i år landar tillväxten i klädhandeln på -2,4 procent och i skohandeln på -1,8 procent för skor.

Augusti månad förra året uppvisade en nedgång för både kläder och skor. Trots detta kan det bli svårt att öka försäljningen då det finns mycket färre reavaror i lager. Branschen måste också få en tidig start på höstförsäljningen där ett rejält väderomslag skulle hjälpa, säger Mikael Sandström.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik. Ambitionen är att bli en modeportal med utökat sortiment.

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Då får modekedjan ny vd

Nyhetsbrev

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Arkiv

Från kläder till väskor

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Modemärke med ny identitet

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Här stänger Polarn O. Pyret

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Vad händer hos Bruno?

Jobb & Karriär
Hon är ny vd för Wiges

Efterträder Lars Bodin som verkat på vd-posten i 17 år.

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Pep blir Peppercorn igen

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Prisökning på mode

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.112