23948sdkhjf

Så sålde Zalando

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ökad omsättning och orderrekord för e-handlaren under andra kvartalet.

Under räkenskapsårets andra kvartal uppgick omsättning till 1,330 (1,100) miljoner euro, vilket är en ökning med 20,9 procent och i linje med tillväxtmålet 20 till 25 procent.

Läs också: Zalando gjorde förlust

Nettovinsten för andra kvartalet landade på 51,8 (47,4) miljoner euro och rörelseresultatet uppgick till 94,0 miljoner euro jämfört med 81,8 miljoner euro för samma kvartal i fjol. Justerad rörelsemarginalen var 7,1 procent (7,4).

Under perioden noterade även Zalando order- och kundrekord för ett enskilt kvartal då 24,6 miljoner kunder lade 29 miljoner ordrar.

Zalando flaggar i kvartalsrapporten för lägre omsättningstillväxt för helåret vilken väntas hamna i lägre halvan av tillväxtmålet 20 till 25 procent. 

- Vi är nöjda med att vårt kundfokus betalar sig trots en fortsatt utmanande miljö för modebranschen. Vårt partnerprogram växer särskilt starkt och utgör tio procent av volymen sålda varor under det andra kvartalet, säger vd Rubin Ritter i en kommentar.

E-handlaren är nu verksam i 17 europeiska länder och lanserade under andra kvartalet nätbutik i Tjeckien och Irland. Nätmodehandlaren fortsätter att investera i huvudsak i infrastruktur och logistik.

Mer om: Zalando
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Japansk modejätte partner till SOK

H&M tappar uppdraget som officiell klädleverantör till Sveriges Olympiska Kommitté.

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik. Ambitionen är att bli en modeportal med utökat sortiment.

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

Nyhetsbrev

Då får modekedjan ny vd

Arkiv

Från kläder till väskor

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Modemärke med ny identitet

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Här stänger Polarn O. Pyret

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Vad händer hos Bruno?

Jobb & Karriär
Hon är ny vd för Wiges

Efterträder Lars Bodin som verkat på vd-posten i 17 år.

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Pep blir Peppercorn igen

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Prisökning på mode

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.115