Så sålde Zalando

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ökad omsättning och orderrekord för e-handlaren under andra kvartalet.

Under räkenskapsårets andra kvartal uppgick omsättning till 1,330 (1,100) miljoner euro, vilket är en ökning med 20,9 procent och i linje med tillväxtmålet 20 till 25 procent.

Läs också: Zalando öppnar skönhetsbutik

Nettovinsten för andra kvartalet landade på 51,8 (47,4) miljoner euro och rörelseresultatet uppgick till 94,0 miljoner euro jämfört med 81,8 miljoner euro för samma kvartal i fjol. Justerad rörelsemarginalen var 7,1 procent (7,4).

Under perioden noterade även Zalando order- och kundrekord för ett enskilt kvartal då 24,6 miljoner kunder lade 29 miljoner ordrar.

Zalando flaggar i kvartalsrapporten för lägre omsättningstillväxt för helåret vilken väntas hamna i lägre halvan av tillväxtmålet 20 till 25 procent. 

- Vi är nöjda med att vårt kundfokus betalar sig trots en fortsatt utmanande miljö för modebranschen. Vårt partnerprogram växer särskilt starkt och utgör tio procent av volymen sålda varor under det andra kvartalet, säger vd Rubin Ritter i en kommentar.

E-handlaren är nu verksam i 17 europeiska länder och lanserade under andra kvartalet nätbutik i Tjeckien och Irland. Nätmodehandlaren fortsätter att investera i huvudsak i infrastruktur och logistik.

Mer om: Zalando


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Från ABB till Coloreel

Värmen sänker tron på framtiden

Ny butik och nya varumärken

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Arkiv

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Han satsar med nischat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och satsar på bland annat sportkonfektion. Det nya konceptet innefattar sex fysiska butiker samt e-handel.

Trio utökar samarbetet med Åhléns

De ritar barnkollektion åt varuhuskedjan. Den nya etiketten ersätter Åhléns nuvarande barnklädesmärke och lanseras tidigt nästa år.

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Showroom, mässor och fest i Nacka strand

På måndagen startade aktiviteterna i Nacka strand med showrooms i Stockholm Fashion District. Senare i veckan öppnar mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe & Bagfair.

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Barn- och ungdomsmodekoncept öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Jobb & Karriär
Ny vd på plats - utnämndes i januari

Nya hos MQ

Billigare kläder och skor

Selfridges storsatsar på accessoarer

Vårlikt, feminint och lätt

Danska modeverksamheterna Blanche och Cecilie Bahnsen visade under Köpenhamns modevecka.

Nu och i vår enligt J.Lindeberg

På onsdagen visade modemärket i Köpenhamn.

Scorett på turné

Från John Henric till Najell

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

3

Burberry har bränt varor för dryga miljarden

H&M i strid med facket

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Röda siffror för Intersport

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131