23948sdkhjf

Så sålde Zalando

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ökad omsättning och orderrekord för e-handlaren under andra kvartalet.

Under räkenskapsårets andra kvartal uppgick omsättning till 1,330 (1,100) miljoner euro, vilket är en ökning med 20,9 procent och i linje med tillväxtmålet 20 till 25 procent.

Läs också: Närmare kunderna och snabbare leveranser

Nettovinsten för andra kvartalet landade på 51,8 (47,4) miljoner euro och rörelseresultatet uppgick till 94,0 miljoner euro jämfört med 81,8 miljoner euro för samma kvartal i fjol. Justerad rörelsemarginalen var 7,1 procent (7,4).

Under perioden noterade även Zalando order- och kundrekord för ett enskilt kvartal då 24,6 miljoner kunder lade 29 miljoner ordrar.

Zalando flaggar i kvartalsrapporten för lägre omsättningstillväxt för helåret vilken väntas hamna i lägre halvan av tillväxtmålet 20 till 25 procent. 

- Vi är nöjda med att vårt kundfokus betalar sig trots en fortsatt utmanande miljö för modebranschen. Vårt partnerprogram växer särskilt starkt och utgör tio procent av volymen sålda varor under det andra kvartalet, säger vd Rubin Ritter i en kommentar.

E-handlaren är nu verksam i 17 europeiska länder och lanserade under andra kvartalet nätbutik i Tjeckien och Irland. Nätmodehandlaren fortsätter att investera i huvudsak i infrastruktur och logistik.

Mer om: Zalando
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Sportamore lägger till marknad

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Nyhetsbrev

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Arkiv

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Tvärstopp för Odd Molly

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175