23948sdkhjf

Kläder säljer som smör i solskenet

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Sommarkläder säljer slut innan reorna kan börja.

Den heta sommaren har påverkat försäljningen av sommarartiklar som glass, läsk och öl positivt men även sommarkläderna har sålt ovanligt bra, vilket kan påverka den kommande sommarrean, det skriver Svenska Dagbladet Näringsliv.

Läs också: Han lämnar Lindex

– Totalt sett har vi färre reavaror kvar än vad vi brukar ha. Vi kommenterar inte försäljningen för enstaka kampanjer, men på grund av att det är ett mindre antal reaprodukter så kommer försäljningen av dessa vara något lägre i år, säger Lindex pressansvariga Kristina Hermansson till Svd.

Enligt Stilindex ökade försäljningen av kläder under våren för att backa i juni med 5,2 procent, vilket enligt Svensk Handel beror på att stora delar av kläderna redan sålts av.

Enligt organisationen kan en minskade försäljning till och med vara av godo för branschen då mer kläder säljs till ordinarie priser.

– Att omsättningen sjunker betyder inte automatiskt att lönsamheten sjunker, det kan snarare vara tvärtom. Sommarrean är inte särskilt viktig för bolagen, men den nuvarande situationen blir ju en nackdel för konsumenten, säger Mikael Sandström, Svensk Handel Stils branschordförande till tidningen.

Mer om: Lindex | Stilindex
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Sportamore lägger till marknad

Här öppnar varuhusjätten outlet

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Nyhetsbrev

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Arkiv

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Tvärstopp för Odd Molly

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Bubbleroom blickar mot öst

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.123