Burberry har bränt varor för dryga miljarden

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Tidigare anställd berättar om mardrömmen.

När Burberry presenterade sin årsrapport var det en punkt som stack ut särskilt: Lyxmärket hade under året eldat upp överblivna varor motsvarande 332 miljoner kronor, enligt Forbes.

Allt för att undvika prispress, eller att varorna hamnar i outlet-butiker. Och om de i stället skickas till återvinning finns risken att de stjäls och hamnar på svarta marknaden.

Agerandet har fått både kunder, ägare och anställda att rasa.
– Det tog hårt på mig som vegan att se allt läder och all päls gå till spillo, att de här djuren dog för ingenting. Så jag blev tvungen att sluta, säger en tidigare anställd till Forbes.

Totalt ska Burberry ha bränt upp varor för drygt 1 miljard kronor under de senaste fem åren.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Anna Helena
Vad är det för fel med att varorna hamnar på outlet?

M. Dupont
Varumärket sänker sin uppfattade prisbild och status om det finns representerat på outlet, något som lyxvarumärken lever på och därför är mycket måna om. Man kan göra en liknelse med Guld eller Diamanter som i sig är relativt värdelösa men som tack vare sin sällsynthet och därmed oåtkomlighet ändå betingar ett högt pris.

Anna Helena
Tack, M.Dupont. Jag kan ändå tycka att det inte är skadande för märket och att man då får se deras vackra kreationer oftare på gatan, istället för dåliga kopior. Men herrigud, vem är jag...

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

H&M: & Other Stories hos externa återförsäljare

Kors köper Versace

Footway förbereder ny listning

Barnmodemässa bubblar upp igen

Hon ska ta Himla till nya höjder

Textilföretaget rekryterar vd med ett förflutet från Axstores och Twilfit.

Henri Lloyd: "Vi är som ett start up-bolag med globalt varumärke att vårda och återlansera"

I juni förvärvade Aligro group konkursade brittiska Henri Lloyd. Nu byggs varumärket upp från grunden igen från nya kontoret i Göteborg. Habit har pratat med vd Magnus Liljeblad om märkets relansering.

Nyhetsbrev

Nytt lager ska reducera Jollyrooms leveranstider

Arkiv

NK storsatsar på skönhet

Mikrovaruhus i Mölndal

H&M tar in självbetalningskassor

Itab vinstvarnar

Plus

"Stick ut för att lyckas"

Therese Zetterberg är nominerad i Habit Modegalans kategori Årets Kreativa Kundupplevelse. Det personliga står i fokus när hon möter konsumenten.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Istället för droger träningskläder

Beckmans till Paris

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nattklubb för New Black

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Linköpingsgalleria byter ägare

Hit flyttar Moda Gent

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14