23948sdkhjf

H&M i strid med facket

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Anställda i New York protesterar för bättre villkor.

H&M i New York har hamnat i strid med facket gällande främst arbetstider. Facket, RWDSU, som består av närmare 1500 anställda som arbetar i kedjans 13 butiker i staden anordnade i torsdags en marsch där anställda gick in till huvudkontoret för att kräva ett samtal med ledningen, något som inte blev av. Facket menar att även tidigare har H&M inte velat förhandla efter det att rådande avtal löpt ut för att sedan förlängas.

Läs också: Här bygger H&M om och ut

Striden handlar bland annat om rätten till tand- och glasögonförsäkring men framförallt om arbetstider. Facket kräver dels 14–18 timmar per vecka för deltidsanställda och en reglerad vilotid på 10,5 timmar mellan arbetsskiften samt löfte om max fem arbetsdagar i sträck.

– Det vi ber om är stabilitet. Och det som frustrerar mest är att det vi ber om kommer att kosta H&M väldigt lite, och görs redan av andra butikskedjor som till exempel Zara. Vi ber inte om några stora löneökningar, vi vill bara att de ska schemalägga bättre säger David Mertz, New York stad-chef för RWDSU till Dagens Nyheter.

Facket har nu lämnat över ett brev på huvudkontoret addresserat till vd Karl-Johan Persson och där har även en majoritet av New York stads kommunfullmäktigeledamöter undertecknat som stöd till de protesterande.

Karl-Johan Persson har tackat nej till intervju med DN men kedjans presstjänst har svarat följande:

”H&M har alltid strävat efter att erbjuda alla anställda en bra arbetsplats med konkurrenskraftiga löner och förmåner. Vårt amerikanska team är för närvarande i förhandlingar med facket som representerar de anställda i H&M-butikerna på Manhattan. H&M USA ser fram emot att enas om ett nytt avtal med facket som både återspeglar våra värderingar och uppfyller de åtaganden vi har mot de anställda.”

Mer om: H&M
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Sportamore lägger till marknad

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Nyhetsbrev

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Arkiv

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Tvärstopp för Odd Molly

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147