23948sdkhjf

Framgång för spansk modejätte

Zaras moderbolag skördar framgångar på nätet.

Den spanska modekoncernen Inditex där bland annat Zara, Pull & Bear och Massimo Dutti ingår visade goda siffror för året som gått när de presenterade siffrorna för 2017. Koncernen gjorde en vinst på 3,37 miljarder euro och de största framgångarna verkar ha skett online.

I dagsläget finns Inditex online på 47 marknader, att jämföra med det totala antalet marknader koncernen befinner sig på vilket är 96. Totalt stod e-handeln för 12 procent av den totala försäljningen, en uppgång med 41 procent från 2016.

Framgången verkar mest drivas av Zara som expanderat i nya länder som Indien, Thailand, Malaysia, Vietnam och Singapore under året.

Enligt Inditexs vd Pablo Isla har e-handeln gynnat de fysiska affärerna; och vice versa.

– Alla våra varumärken har gynnats av den stark integrationen som funnit mellan butikerna och våra webbplattformar, sa han under koncernens årsmöte.

Det är inte så konstigt med tanke på att koncernen under de senaste fem åren spenderat närmare 7,7 miljarder euro på utveckling av teknologi och logistiska förbättringar.

Totalt hade Inditex en omsättning på lite över 25 miljarder euro.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064