23948sdkhjf

Freddy Store fälls för halvnaken modell

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Bar överkropp anses omotiverad.

Nätbutiken och modemärket Freddy fälls för en annons som publicerats som ett Facebook-inlägg på Freddystores svenska sida.

Det är Sveriges Kvinnolobby som anmält reklamen, som visar en modell med bar överkropp och putande rumpa. En annons som anmälaren anser är objektifierande. 

"Enligt anmälaren är bilden objektifierande då fokus ligger på kvinnans rumpa, avklädda överkropp och bröst. Bildens utformning och att den är beskuren precis under rumpan förstärker objektifieringen. Kvinnans svank­ande posering är dessutom starkt sexualiserad. Reklamen är kränkande för kvinnor i allmänhet", står det i beslutet.

Freddy Store AB lyssnar på kritiken, men försvarar bildvalet eftersom deras konstruktion av byxan ska ge en ”upplyftande effekt av stussen”. 

"Annonsören motsäger sig anmälan om att bilden är objektifierande, då annonsören anser att det är just rumpan som är övervägande i fokus. För annonsören är detaljerna i produkten viktiga och det är just vid området kring rumpan som dessa profileras bäst. Att bilden är beskuren nedanför rumpan ger i annonsörens ögon bara en förstärkt bild av byxans viktigaste egenskaper", står det att läsa i beslutet.

Reklamombudsmannen väljer att gå på båda linjerna och fäller annonsen för den nakna överkroppen, som man anser vara omotiverad.

"Opinionsnämnden finner att kvinnan – genom att hon är naken på överkroppen, genom posen där hennes bröst delvis syns, samt det sätt bilden är beskuren på – framställs som ett sexobjekt. Framställningen har i och för sig viss koppling till de marknadsförda byxorna då kvinnan är klädd i dem, men nämnden finner det inte motiverat att hon visas i den posen utan kläder på överkroppen", motiverar RO sitt fällningsbeslut

Freddystore har tagit till sig fällningen och säger att de agerat så att detta inte ska hända igen.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Bubbleroom blickar mot öst

Nyhetsbrev

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Arkiv

Ny vd till Pandora

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Tvärstopp för Odd Molly

Så ska Lager 157 charma Norge

Stärkt Lindex

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Ska göra accessoarer åt WeSC

Jobb & Karriär
Han får försäljningsansvar hos Tenson

Sport- och modeföretaget rekryterar till Stockholmskontoret.

JC:s rekonstruktion: "Kommit till en punkt när det till slut tippar över".

Affärsmodell med kommissionsupplägg och nya förhandlingar med fastighetsägare ska rädda JC.

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Så ska NK snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

Jobb & Karriär
Hon går till Vagabond

Bolaget rekryterar och stuvar om internt.

Modekedjan i rekonstruktion igen

Gina Tricot ska mammamatcha

Modekedjan lanserar barnkläder med budskap. Ska bli del i framtida affärssatsning.

Rejält resultattapp för sportkedjan

Ska stärka startups inom fashiontech

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Så ser nya Deichmann ut

Familjen Persson har ökat i H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.138