Freddy Store fälls för halvnaken modell

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Bar överkropp anses omotiverad.

Nätbutiken och modemärket Freddy fälls för en annons som publicerats som ett Facebook-inlägg på Freddystores svenska sida.

Det är Sveriges Kvinnolobby som anmält reklamen, som visar en modell med bar överkropp och putande rumpa. En annons som anmälaren anser är objektifierande. 

"Enligt anmälaren är bilden objektifierande då fokus ligger på kvinnans rumpa, avklädda överkropp och bröst. Bildens utformning och att den är beskuren precis under rumpan förstärker objektifieringen. Kvinnans svank­ande posering är dessutom starkt sexualiserad. Reklamen är kränkande för kvinnor i allmänhet", står det i beslutet.

Freddy Store AB lyssnar på kritiken, men försvarar bildvalet eftersom deras konstruktion av byxan ska ge en ”upplyftande effekt av stussen”. 

"Annonsören motsäger sig anmälan om att bilden är objektifierande, då annonsören anser att det är just rumpan som är övervägande i fokus. För annonsören är detaljerna i produkten viktiga och det är just vid området kring rumpan som dessa profileras bäst. Att bilden är beskuren nedanför rumpan ger i annonsörens ögon bara en förstärkt bild av byxans viktigaste egenskaper", står det att läsa i beslutet.

Reklamombudsmannen väljer att gå på båda linjerna och fäller annonsen för den nakna överkroppen, som man anser vara omotiverad.

"Opinionsnämnden finner att kvinnan – genom att hon är naken på överkroppen, genom posen där hennes bröst delvis syns, samt det sätt bilden är beskuren på – framställs som ett sexobjekt. Framställningen har i och för sig viss koppling till de marknadsförda byxorna då kvinnan är klädd i dem, men nämnden finner det inte motiverat att hon visas i den posen utan kläder på överkroppen", motiverar RO sitt fällningsbeslut

Freddystore har tagit till sig fällningen och säger att de agerat så att detta inte ska hända igen.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Nattklubb för New Black

Beckmans till Paris

Istället för droger träningskläder

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Hon lämnar Ellos

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Linköpingsgalleria byter ägare

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175