23948sdkhjf

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Bar överkropp anses omotiverad.

Nätbutiken och modemärket Freddy fälls för en annons som publicerats som ett Facebook-inlägg på Freddystores svenska sida.

Det är Sveriges Kvinnolobby som anmält reklamen, som visar en modell med bar överkropp och putande rumpa. En annons som anmälaren anser är objektifierande. 

"Enligt anmälaren är bilden objektifierande då fokus ligger på kvinnans rumpa, avklädda överkropp och bröst. Bildens utformning och att den är beskuren precis under rumpan förstärker objektifieringen. Kvinnans svank­ande posering är dessutom starkt sexualiserad. Reklamen är kränkande för kvinnor i allmänhet", står det i beslutet.

Freddy Store AB lyssnar på kritiken, men försvarar bildvalet eftersom deras konstruktion av byxan ska ge en ”upplyftande effekt av stussen”. 

"Annonsören motsäger sig anmälan om att bilden är objektifierande, då annonsören anser att det är just rumpan som är övervägande i fokus. För annonsören är detaljerna i produkten viktiga och det är just vid området kring rumpan som dessa profileras bäst. Att bilden är beskuren nedanför rumpan ger i annonsörens ögon bara en förstärkt bild av byxans viktigaste egenskaper", står det att läsa i beslutet.

Reklamombudsmannen väljer att gå på båda linjerna och fäller annonsen för den nakna överkroppen, som man anser vara omotiverad.

"Opinionsnämnden finner att kvinnan – genom att hon är naken på överkroppen, genom posen där hennes bröst delvis syns, samt det sätt bilden är beskuren på – framställs som ett sexobjekt. Framställningen har i och för sig viss koppling till de marknadsförda byxorna då kvinnan är klädd i dem, men nämnden finner det inte motiverat att hon visas i den posen utan kläder på överkroppen", motiverar RO sitt fällningsbeslut

Freddystore har tagit till sig fällningen och säger att de agerat så att detta inte ska hända igen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109