23948sdkhjf

Freddy Store fälls för halvnaken modell

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Bar överkropp anses omotiverad.

Nätbutiken och modemärket Freddy fälls för en annons som publicerats som ett Facebook-inlägg på Freddystores svenska sida.

Det är Sveriges Kvinnolobby som anmält reklamen, som visar en modell med bar överkropp och putande rumpa. En annons som anmälaren anser är objektifierande. 

"Enligt anmälaren är bilden objektifierande då fokus ligger på kvinnans rumpa, avklädda överkropp och bröst. Bildens utformning och att den är beskuren precis under rumpan förstärker objektifieringen. Kvinnans svank­ande posering är dessutom starkt sexualiserad. Reklamen är kränkande för kvinnor i allmänhet", står det i beslutet.

Freddy Store AB lyssnar på kritiken, men försvarar bildvalet eftersom deras konstruktion av byxan ska ge en ”upplyftande effekt av stussen”. 

"Annonsören motsäger sig anmälan om att bilden är objektifierande, då annonsören anser att det är just rumpan som är övervägande i fokus. För annonsören är detaljerna i produkten viktiga och det är just vid området kring rumpan som dessa profileras bäst. Att bilden är beskuren nedanför rumpan ger i annonsörens ögon bara en förstärkt bild av byxans viktigaste egenskaper", står det att läsa i beslutet.

Reklamombudsmannen väljer att gå på båda linjerna och fäller annonsen för den nakna överkroppen, som man anser vara omotiverad.

"Opinionsnämnden finner att kvinnan – genom att hon är naken på överkroppen, genom posen där hennes bröst delvis syns, samt det sätt bilden är beskuren på – framställs som ett sexobjekt. Framställningen har i och för sig viss koppling till de marknadsförda byxorna då kvinnan är klädd i dem, men nämnden finner det inte motiverat att hon visas i den posen utan kläder på överkroppen", motiverar RO sitt fällningsbeslut

Freddystore har tagit till sig fällningen och säger att de agerat så att detta inte ska hända igen.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gina Tricot ska spara 200 miljoner kronor

30 tjänster ska bort på huvudkontoret i Borås och därtill hyvlas timmar i butikerna.

Modekedjan flyttar kassan ut i butiken

Mini Rodini till T-mall

Barnklädesmärket öppnar butik på Alibaba-ägda e-handelssajten.

WeSC: Har finansiering för tre månader

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Tensons vd lämnar

Johan Lövqvist har verkat på vd-posten sedan 2008.

Nyhetsbrev

Camilla Malmströms kan få norsk ägare

Arkiv
Plus

Hantverk vs hightech

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

Tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Stockmann tappar vd

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

Brixtol Textiles för Ung Cancer

The Kooples mot ny ägare?

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Prisad modebutik öppnar webbutik

Filippa K lanserar ny e-handel

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Tillskärarakademi i nya händer

Utmanande kvartal för Asos

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

MQ gör företrädesemission

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.186