23948sdkhjf

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

Svensk design blir allt hetare utomlands, det visar en rapport som tagits fram av Volante Research på uppdrag av Swedish Fashion Council.

– Vi har utvecklat hur man bygger upp kommersiellt mode, där ett företag som Acne har visat vägen. I dag handlar mode mycket om kommunikation. Där är vi starka, säger Jennie Rosén, vd på Swedish Fashion Council, till DN.

Under 2017 omsatte den svenska modehandeln 326 miljarder kronor, en ökning med 4,6 procent jämfört med året innan. Och totalt sett har omsättningen i branschen ökat med 60 procent de senaste sju åren. Exporten har dessutom ökat med nästan 90 procent under samma period.

– Det har varit mycket negativ kritik om modebranschen, men det ser ganska positivt ut ändå, säger Jennie Rosén.

Två tredjedelar av modet exporteras och säljs utomlands. 

H&M står för 61 procent av den svenska modemarknaden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078