De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Genomförde tre månaders utbildning med RFSL för "en vänligare framtid för alla".

Monkis huvudkontor har blivit HBTQ-certifierade av Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas, transpersoners och qeeras rättigheter, RFSL.

Detta efter tre månader med utbildningar och workshops ledda av RFSL, med syfte att lära sig mer om normer och dess påverkan på arbetsförhållanden och hälsa hos HBTQ-personer.

Att stärka människors självbild och få folk att våga vara sig själva är några av våra huvudsakliga mål här på Monki. Med det sagt, vet vi även att det alltid finns plats för förbättringar. Vårt HBTQ-certifikat är bara ett steg mot en vänligare framtid för alla, säger Lea Rytz Goldman, vd, Monki

– Monki har här med fått verktygen att arbeta systematiskt med frågor gällande mänskliga rättigheter, jämställdhet och antidiskriminering, för att fostra och marknadsföra en mer inkluderande miljö. Monki är även det första modevarumärket att bli HBTQ-certifierade av RFSL, vilket visar på positiva förändringar mot en mer inkluderande och öppen modebransch. Vi är väldigt stolta över att vara en del av Monkis resa, säger Gustaf Hedman, utbildningsansvarig, RFSL.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja i rekonstruktion då bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms försattes i rekonstruktion på torsdagen.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Istället för droger träningskläder

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Hon lämnar Ellos

Nyhetsbrev

Nattklubb för New Black

Arkiv

Beckmans till Paris

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Linköpingsgalleria byter ägare

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med JC och levererar varor till kedjans butiker med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear".

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Vändning för H&M

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Röhnisch till mini

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126