23948sdkhjf

Bistert för H&M

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Klädjätten nådde inte upp till förväntningarna och varulagret fortsätter att växa.

Så har H&M offentliggjort sin delårsrapport. Där framgår att klädjättens rörelsevinst blev en besvikelse och backade till 6.007 miljoner kronor för kvartalet mars-maj i år. Det att jämföra med förra årets 7.650 miljoner kronor under samma period.

Även vinsten efter skatt var sämre än väntat med 4.638 miljoner kronor, att jämföra med 5.897 miljoner kronor under samma period förra året.

Det kraftigt växande varulagren är också en fortsatt huvudvärk för H&M. Varulagret uppgick vid utgången av det andra kvartalet (utgången av maj) till 36,3 miljarder kronorr – en ökning med 13 procent räknat i kronor under kvartalet. Det lär innebära reor även kommande kvartal, aviserar man.

Som vi har signalerat tidigare skulle det bli ett tufft första halvår. Vi hade med oss för mycket varor in i det andra kvartalet och vi drogs fortfarande med en del obalanser i H&M:s sortiment, något som vi successivt rättar till, kommenterar vd Karl-Johan Persson.

Omsättningen för det andra kvartalet på det brutna räkenskapsåret stannade vid 51,9 miljarder kronor, exklusive moms. En ökning med två procent jämfört med förra året.

I Sverige, Norge, Danmark och Östeuropa växte vi betydligt mer än marknaden. Detta visar att vi är på rätt väg och att våra digitala satsningar och förändringsarbete börjar ge resultat. Sammantaget var dock kvartalets totala försäljning inte tillfredsställande vilket bidrog till att det utgående varulagret var fortsatt för högt, kommenterar Karl-Johan Persson.

Försäljningen online blev dock en ljuspunkt för H&M, där tillväxten uppgick till 17 procent och 14 procent för de nya varumärkena, jämfört med motsvarande period i fjol.

Noterbart är också att H&M utelämnat sina prognoser för 2018.
Vi ser att utvecklingen går i rätt riktning även om det fortfarande finns många utmaningar och hårt arbete återstår. Det första halvåret blev något mer utmanande än vad vi inledningsvis trodde, men vi tror på en gradvis förbättring och ett starkare andra halvår, kommenterade Karl-Johan Persson då i den förra rapporten.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Extern vd till Ida Sjöstedt

Hon kliver in som vd och delägare i modemärket vars grundare nu kan fokusera på den kreativa processen.

Så vill underklädesmärke presentera sig närmare

Öppnar pop up-butik inför julhandeln.

Jobb & Karriär
Meriterad finanschef och tidigare vd till Lindex

Tidigare vd för Lagerhaus blir ny cfo för modekedjan.

Klarna ska ge småföretagare en Boost

Nytt nummer av Habit

Möt Cristopher Nying, Our Legacys kreativa chef som går igång på motreaktioner.

Från Elodie Details till skoföretag

Stinaa J rekryterar försäljningschef och vice vd och öppnar därtill studiobutik.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Datum fastställda för visningsveckan

Arkiv

Boomerang söker ny vd

Fredrik Larsson har slutat som vd på Boomerang efter drygt ett halvår på posten.

Morris stämmer H&M

Modeföretaget stämmer koncernen för varumärkesintrång, uppger Breakit.

Så sålde Lexington Company

Fördjupat samarbete för kreativa branscher

Vinnare av Show Up Fashion Award

Modeduo bakom märket Johannes Adele vann nationella entreprenörstävlingen i mode. Priset delades ut i Borås på torsdagen.

Minskad omsättning för Björn Borg

Butiksnytt
Ganni öppnar butik i Stockholm

Plus

”Utan Altor är resan omöjlig”

Expansion i USA och Asien ska bana väg för Revolutionraces tillväxt. Men grundarna riskerar att tappa kontrollen över företaget nästa år när riskkapitalisten Altor kan bli majoritetsägare.

Chiquelle etablerar bolag i Norge

E-modehandlaren expanderar med tullfria leveranser.

Butiksnytt
Maska med butik

Ny studiobutik ska också serva e-handelskunder.

Butiksnytt
Nya under i Solna

Handlarna tror på julen

Vestiaire Collective med ny vd

Imaginärt för Carlings

Plus

Revolutionrace växer rekordsnabbt

Med en tillväxt på 150 procent var e-handlaren Revolutionrace en av förra årets tillväxtraketer. Boråsföretaget, som har revolutionerat outdoorbranschen med både färg och pris fortsätter ökningstakten tillsammans med riskkapitalisten Altor. Om drygt fyra år är målet en miljard kronor.

Mässfusion i Berlin

Hon är ett stjärnskott

Här lägger Åhléns ned – efter 59 år

Oförändrat hos VRG

Jobb & Karriär
Han lämnar Scorett

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Jobb & Karriär
Elektronikjättens vd till sportkedjan

Ny styrelse till SFC

Butiksnytt
Här öppnar Esprit

Zara drar upp farten online

Logistikpris till Zalando

Här byter Team Sportia läge

Oförändrat hos Kappahl

Canada Goose förvärvar skobolag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142