23948sdkhjf

Bistert för H&M

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Klädjätten nådde inte upp till förväntningarna och varulagret fortsätter att växa.

Så har H&M offentliggjort sin delårsrapport. Där framgår att klädjättens rörelsevinst blev en besvikelse och backade till 6.007 miljoner kronor för kvartalet mars-maj i år. Det att jämföra med förra årets 7.650 miljoner kronor under samma period.

Även vinsten efter skatt var sämre än väntat med 4.638 miljoner kronor, att jämföra med 5.897 miljoner kronor under samma period förra året.

Det kraftigt växande varulagren är också en fortsatt huvudvärk för H&M. Varulagret uppgick vid utgången av det andra kvartalet (utgången av maj) till 36,3 miljarder kronorr – en ökning med 13 procent räknat i kronor under kvartalet. Det lär innebära reor även kommande kvartal, aviserar man.

Som vi har signalerat tidigare skulle det bli ett tufft första halvår. Vi hade med oss för mycket varor in i det andra kvartalet och vi drogs fortfarande med en del obalanser i H&M:s sortiment, något som vi successivt rättar till, kommenterar vd Karl-Johan Persson.

Omsättningen för det andra kvartalet på det brutna räkenskapsåret stannade vid 51,9 miljarder kronor, exklusive moms. En ökning med två procent jämfört med förra året.

I Sverige, Norge, Danmark och Östeuropa växte vi betydligt mer än marknaden. Detta visar att vi är på rätt väg och att våra digitala satsningar och förändringsarbete börjar ge resultat. Sammantaget var dock kvartalets totala försäljning inte tillfredsställande vilket bidrog till att det utgående varulagret var fortsatt för högt, kommenterar Karl-Johan Persson.

Försäljningen online blev dock en ljuspunkt för H&M, där tillväxten uppgick till 17 procent och 14 procent för de nya varumärkena, jämfört med motsvarande period i fjol.

Noterbart är också att H&M utelämnat sina prognoser för 2018.
Vi ser att utvecklingen går i rätt riktning även om det fortfarande finns många utmaningar och hårt arbete återstår. Det första halvåret blev något mer utmanande än vad vi inledningsvis trodde, men vi tror på en gradvis förbättring och ett starkare andra halvår, kommenterade Karl-Johan Persson då i den förra rapporten.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Nyhetsbrev

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Arkiv

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Ivyrevel poppar upp i MoS

Modehandeln återhämtade sig

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

WeSC behöver nytt kapital

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.176