23948sdkhjf

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Inte ens den svaga skoförsäljningen kunde stoppa utvecklingen.

Tredje kvartalet brukar inte innebära några muntra miner hos Venue Retail Group, som har varumärkena Morris, Rizzo och Accent. Det hindrade dem inte från att öka omsättningen med 2,1 procent, jämfört med motsvarande period förra året. Dessutom ökade försäljningen i jämförbara enheter med 2 procent.

Sett över hela året är kvartal tre vårt normalt sett svagaste, beroende på normala säsongsvariationer. Samtidigt var koncernens försäljning bättre än vid samma tidpunkt förra året”, kommenterar vd Jonas Ottosson resultatet.

Accessoarförsäljningen gick framåt med fyra procent i jämförbara enheter. Skoförsäljningen hade det dock motigt och sjönk med sex procent. Här menar man att flyttar, tillfälliga stängningar och kraftigt minskade ytor hos NK har bidragit.

Förändringarna på NK är en stor del av förklaringen. Den jämförbara försäljningstillväxten uppgår till 2 procent jämfört med föregående år, Koncernens sammanlagda jämförbara utveckling är något bättre än Kläder och något sämre än Skor jämfört med marknaden i övrigt (enligt HUI)”, skriver Jonas Ottosson.

Venue Retail Group Q3

Mode- och skoföretaget Venue Retail Group redovisar ett resultat efter skatt på -13,6 miljoner kronor för det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2017/2018 (-19,2). Resultatet per aktie uppgick till -0:09 kronor (-0:13).

  • Nettoomsättningen uppgick till 169 miljoner kronor (166).
  • Bruttomarginalen uppgick till 57,1 procent (56,5).
  • Resultatet före av- och nedskrivningar blev -9,8 miljoner kronor (-12,1).
  • Koncernens försäljning i jämförbara butiker ökade med 2 procent under kvartalet.
  • Strax efter att rapporten offentliggjorts var aktien 3,7 procent ned.

Nyhetsbyrån Direkt



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kedjorna som driver omsättningen

Habit Modegalan
Årets designer enligt Habit

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

"Starkare plattform för svenskt mode"

I februari väntas visningsveckan, Stockholm Fashion Week, sammanfalla med Stockholm Fashion District och Design Week.

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Underklädeskedja öppnar outlet

Arkiv

Höjt tillväxtmål för Nelly

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Så ser en hållbar ledare ut

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

Så går det för modebranschen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

1

Habit Modegalan
The Terrace nu i Göteborg

Efter drygt tio år i Stockholm har butikskonceptet öppnat ny butik. Inköparduon och konceptets grundare är nominerade till Årets inköpare i Habit Modegalan.

H&M: Ikeasfärens intåg är en "långsiktig finansiell investering"

Vestiaire Collective med nytt utseende

Habit Modegalan
Välkomna till Habit Modegalan

Nu är det bara två veckor kvar till Habit Modegalan. Under kvällen ska 12 vinnare koras. Galan leds i år av Kakan Hermansson.

Jobb & Karriär
GSL lämnar över skomärke

Tidigare tillförordnad vd och exportchef hos Elvine ska ta hand om expansionen för skomärket Jim Rickey Stockholm.

Habit Modegalan
De är finalister i Årets modeexportpris

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Nytt H&M-koncept även till Sverige

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Rizzo läggs ned som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar - satsar digitalt

Sportkedjan slår ihop avdelningar och flyttar delar av verksamheten från Norrköping till Solna.

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Superdry vinstvarnar

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Så gör H&M med Nyden

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Intersport slipper returerna 

Norsk modekedja blir dansk

H&M köper in sig i Klarna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15