23948sdkhjf

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Inte ens den svaga skoförsäljningen kunde stoppa utvecklingen.

Tredje kvartalet brukar inte innebära några muntra miner hos Venue Retail Group, som har varumärkena Morris, Rizzo och Accent. Det hindrade dem inte från att öka omsättningen med 2,1 procent, jämfört med motsvarande period förra året. Dessutom ökade försäljningen i jämförbara enheter med 2 procent.

Sett över hela året är kvartal tre vårt normalt sett svagaste, beroende på normala säsongsvariationer. Samtidigt var koncernens försäljning bättre än vid samma tidpunkt förra året”, kommenterar vd Jonas Ottosson resultatet.

Accessoarförsäljningen gick framåt med fyra procent i jämförbara enheter. Skoförsäljningen hade det dock motigt och sjönk med sex procent. Här menar man att flyttar, tillfälliga stängningar och kraftigt minskade ytor hos NK har bidragit.

Förändringarna på NK är en stor del av förklaringen. Den jämförbara försäljningstillväxten uppgår till 2 procent jämfört med föregående år, Koncernens sammanlagda jämförbara utveckling är något bättre än Kläder och något sämre än Skor jämfört med marknaden i övrigt (enligt HUI)”, skriver Jonas Ottosson.

Venue Retail Group Q3

Mode- och skoföretaget Venue Retail Group redovisar ett resultat efter skatt på -13,6 miljoner kronor för det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2017/2018 (-19,2). Resultatet per aktie uppgick till -0:09 kronor (-0:13).

  • Nettoomsättningen uppgick till 169 miljoner kronor (166).
  • Bruttomarginalen uppgick till 57,1 procent (56,5).
  • Resultatet före av- och nedskrivningar blev -9,8 miljoner kronor (-12,1).
  • Koncernens försäljning i jämförbara butiker ökade med 2 procent under kvartalet.
  • Strax efter att rapporten offentliggjorts var aktien 3,7 procent ned.

Nyhetsbyrån Direkt

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Sportamore lägger till marknad

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Nyhetsbrev

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Arkiv

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Tvärstopp för Odd Molly

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.301