23948sdkhjf

Så gick det för RNB

Kraftigt uppåt i e-handeln, men butikerna tappar.

Klädbolaget RNB, Retail and Brands, redovisar ett resultat efter skatt på 3 miljoner kronor för det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret (-12). Per aktie var resultatet 0:09 kronor (-0:35).

  • Bruttovinstmarginalen blev 52,3 procent (53,7).
  • Nettoomsättningen uppgick till 510 miljoner kronor (490).
  • Jämförbar försäljning ökade med 2,2 procent.

Koncernen tappar i fysisk butik, men e-handeln går starkt framåt och ökade med 50 procent, jämfört med föregående år.

"I de delar av koncernen där vi har gjort tydliga framsteg med omställningsarbetet har vi en betydligt bättre utveckling och speciellt inom Polarn O. Pyret", skriver vd Magnus Håkansson i rapporten.

Däremot går det tungt för Department & Stores och här väntar tuffa år innan omställningen är klar, spår Magnus Håkansson. Han skriver även att besökantalet är ner "avsevärt" i NK-varuhusen i såväl Stockholm som Göteborg, där försäljningen minskade med totalt 5,6 procent.

"Till skillnad från Polarn O. Pyret och Brothers saknas en e-handel för att kompensera för den generellt svaga utvecklingen för fysiska butiker", skriver Magnus Håkansson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078