Vinden har vänt för Kappahl - "Tillbaka på banan"

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Uppåt för kedjan i bolagets tredje kvartal.

Kappahls jämförbara försäljning steg 2,7 procent i bolagets tredje kvartal som omfattar perioden mars-maj.

"Försäljningen i kvartalet inleddes avvaktande men ökade gradvis. Attraktiva kampanjer och ett effektivt varuflöde har bidragit till mindre reaförsäljning och en god bruttomarginal. Vi är nöjda med ökade marknadsandelar i Norge och att verksamheten i Polen fortsätter bidra positivt i sin nya form", skriver tillförordnade vd:n Göran Bille i rapporten.

Bruttomarginalen i kvartalet steg till 64,5 procent (63,7). Rörelsemarginalen blev 9,7 procent (9,8) och enligt Kappahl präglades kvartalet av en fortsatt god kostnadskontroll i den löpande driften.

"Med utvecklingen under tredje kvartalet ser vi att Kappahl är tillbaka på banan. Ett fortsatt attraktivt sortiment, väl koordinerade kampanjer och ett väl omhändertaget varuflöde kommer att leda till fortsatt god kvalitet i försäljningen", skriver Göran Bille.

Varulagret uppgick vid periodens utgång till 692 miljoner kronor (682), en ökning med 1,5 procent jämfört med föregående år, vilken främst är hänförligt till förändringar i den amerikanska dollarn.

Kappahls e-handel ökade cirka 40 procent mot föregående år och stod för cirka 4,5 procent av den totala försäljningen.

Varumärket Newbie fortsätter enligt bolaget att leverera goda resultat. I och med öppnandet av ytterligare två butiker är Newbie i Storbritannien nu en fullskalig pilot som Kappahl kommer att utvärdera de närmaste månaderna för beslut om fortsatt expansion.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

H&M i strid med facket

Kinesisk jätte vill till Europa

Asos - nu på svenska

Svenska modebolaget fortsätter att växa

Ökade omsättningen med över 20 miljoner kronor.

Jobb & Karriär
Bodyshop tar chef från Adidas

Han blir ny vd för Sverige och Danmark.

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Nyhetsbrev

Framgång för spansk modejätte

Zaras moderbolag skördar framgångar på nätet.

Arkiv

Efter larmrapporten - här är Daniel Wellingtons svar

De satsar på företagen

Arbetsklädesföretag startar e-handel för B2B.

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Louis Vuitton expanderar i Kina

Efter sänkt skatt – nu bygger företaget ut sin e-handel.

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Röda siffror för Intersport

Levi's lanserar Pride-kollektion

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.135