Vinden har vänt för Kappahl - "Tillbaka på banan"

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Uppåt för kedjan i bolagets tredje kvartal.

Kappahls jämförbara försäljning steg 2,7 procent i bolagets tredje kvartal som omfattar perioden mars-maj.

"Försäljningen i kvartalet inleddes avvaktande men ökade gradvis. Attraktiva kampanjer och ett effektivt varuflöde har bidragit till mindre reaförsäljning och en god bruttomarginal. Vi är nöjda med ökade marknadsandelar i Norge och att verksamheten i Polen fortsätter bidra positivt i sin nya form", skriver tillförordnade vd:n Göran Bille i rapporten.

Bruttomarginalen i kvartalet steg till 64,5 procent (63,7). Rörelsemarginalen blev 9,7 procent (9,8) och enligt Kappahl präglades kvartalet av en fortsatt god kostnadskontroll i den löpande driften.

"Med utvecklingen under tredje kvartalet ser vi att Kappahl är tillbaka på banan. Ett fortsatt attraktivt sortiment, väl koordinerade kampanjer och ett väl omhändertaget varuflöde kommer att leda till fortsatt god kvalitet i försäljningen", skriver Göran Bille.

Varulagret uppgick vid periodens utgång till 692 miljoner kronor (682), en ökning med 1,5 procent jämfört med föregående år, vilken främst är hänförligt till förändringar i den amerikanska dollarn.

Kappahls e-handel ökade cirka 40 procent mot föregående år och stod för cirka 4,5 procent av den totala försäljningen.

Varumärket Newbie fortsätter enligt bolaget att leverera goda resultat. I och med öppnandet av ytterligare två butiker är Newbie i Storbritannien nu en fullskalig pilot som Kappahl kommer att utvärdera de närmaste månaderna för beslut om fortsatt expansion.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Röda siffror för Intersport

Levi's lanserar Pride-kollektion

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Nyhetsbrev

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Arkiv

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Jobb & Karriär
Från kanslichef till vd

Efterträder Marika Waern hos NCSC.

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

Brothers onlineraket - ökade med 95 procent

Morris med ny huvudägare – ska satsa internationellt

Nya norska storägaren ska etablera klädmärket på nya marknader.

H&M ökar takten med nya butiker

Bistert för H&M

Klädjätten nådde inte upp till förväntningarna och varulagret fortsätter att växa.

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Ny ledning i Nilson Group

Skogiganten presenterar ny styrelseordförande och interim vd.

Så gick det för RNB

Vinden har vänt för Kappahl - "Tillbaka på banan"

Uppåt för kedjan i bolagets tredje kvartal.

H&M:s toppchef lämnar - analytiker spår dyster rapport

Försäljningsdirektören byts ut inför kvartalsrapporten.

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Brittisk varuhuskedja vinstvarnar igen

Stort intresse för Odd Molly

WeSC stänger citybutik

Oförändrad försäljning för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151