23948sdkhjf

De säljer sin startup - Virtusize i japanska händer

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Svensk e-handelslösning förvärvas av japanska investerare. Chefen i Asien blir ny vd.

Virtusize, ett plaggmätverktyg som används av bland andra e-handlare och modekedjor som Uniqlo, Shoplist och New Balance Japan, förvärvas av japanska investerare för 111 miljoner Det nya ägarna är ett konsortium där bland andra Yahoo Japan Capital, designföretaget IDEOs VC-fond D4V samt textiljätten Toyoshima ingår. I samband med förvärvet tillförs 7 miljoner kronor i kapitaltillskott som ska användas för vidare expansion.

Säljare är samtliga ägare, däribland D-Ax och Almi Invest.

Andreas Olausson, nuvarande Asienchef på Virtusize blir i samband med affären ny vd för bolaget. Han efterträder medgrundaren Gustaf Tunhammar som tillsammans med Peder Stubert, Jvgenij Tsoi och Erik Ekstrand ligger bakom Virtusize.

- Virtusize tar ett stort steg framåt i utvecklingen och det känns fantastiskt att ta över som VD. Vi kommer redan under hösten att släppa både en helt ny version av vår nuvarande tjänst samtidigt som vi utvecklar två nya banbrytande lösningar för e-handlare. Vi kommer att satsa vidare i Sverige och Europa samtidigt som vi stärker vårt team i Tokyo. Våra nya ägare är ledande inom e-handel och modeindustri i asien och kommer att ge oss tillgång till inte bara kapital men också nya marknader och användare, säger Andreas Olausson, tillträdande vd i en kommentar.

Virtusize grundades 2011 och tillhandahåller tekniska lösningar för storleksrekommendationer och fungerar som ett virtuellt provrum för att hjälpa kunden hitta rätt storlek och förhoppningsvis minska antalet returer.

Bolaget är verksamt i Asien sedan 2013, har i dag närmare 100 kunder globalt. Tillväxten har enligt ett pressmeddelande framförallt drivits på den asiatiska marknaden och i Kina, Sydkorea och Japan. I fjol ska försäljningen ha ökat rejält och enligt företaget ska lönsamhet nåtts.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Jeanskvintettens revansch

De brinner för det fysiska mötet i landets små- och mellanstora städer. För tre år sedan bröt de sig ur JC. Habit samlade de fem grundarna till Jeansbolaget – kedjan som har seglat upp som nummer ett bland denimaktörerna efter JC-kraschen.

Klassiska plagg med grafiska element

Duon med lång bakgrund i modebranschen ligger bakom nytt varumärke.

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

Minskad försäljning och ökad förlust för Lexington Company

Butiksnytt
Ellos öppnar outlet

Platser kvar till Habit Modebranschens Dag

Temat i år är branschrevansch.

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Nu öppnar Denim & Friends

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär på torsdagen. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Arkiv

Maxjenny till Mood

Plus

Vårens primörer

INKÖP VÅR/SOMMAR 2020: Habits Christina Bild och Linnea Öst tecknar säsongens mest stilsäkra damtrender.

Jobb & Karriär
MQ rekryterar ny design- och inköpschef från Weekday

Butiksnytt
Blank the Hub till Skövde

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Butiksnytt
Loewe öppnar på NK

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

Så sålde New Wave

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.124