De säljer sin startup - Virtusize i japanska händer

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Svensk e-handelslösning förvärvas av japanska investerare. Chefen i Asien blir ny vd.

Virtusize, ett plaggmätverktyg som används av bland andra e-handlare och modekedjor som Uniqlo, Shoplist och New Balance Japan, förvärvas av japanska investerare för 111 miljoner Det nya ägarna är ett konsortium där bland andra Yahoo Japan Capital, designföretaget IDEOs VC-fond D4V samt textiljätten Toyoshima ingår. I samband med förvärvet tillförs 7 miljoner kronor i kapitaltillskott som ska användas för vidare expansion.

Säljare är samtliga ägare, däribland D-Ax och Almi Invest.

Andreas Olausson, nuvarande Asienchef på Virtusize blir i samband med affären ny vd för bolaget. Han efterträder medgrundaren Gustaf Tunhammar som tillsammans med Peder Stubert, Jvgenij Tsoi och Erik Ekstrand ligger bakom Virtusize.

- Virtusize tar ett stort steg framåt i utvecklingen och det känns fantastiskt att ta över som VD. Vi kommer redan under hösten att släppa både en helt ny version av vår nuvarande tjänst samtidigt som vi utvecklar två nya banbrytande lösningar för e-handlare. Vi kommer att satsa vidare i Sverige och Europa samtidigt som vi stärker vårt team i Tokyo. Våra nya ägare är ledande inom e-handel och modeindustri i asien och kommer att ge oss tillgång till inte bara kapital men också nya marknader och användare, säger Andreas Olausson, tillträdande vd i en kommentar.

Virtusize grundades 2011 och tillhandahåller tekniska lösningar för storleksrekommendationer och fungerar som ett virtuellt provrum för att hjälpa kunden hitta rätt storlek och förhoppningsvis minska antalet returer.

Bolaget är verksamt i Asien sedan 2013, har i dag närmare 100 kunder globalt. Tillväxten har enligt ett pressmeddelande framförallt drivits på den asiatiska marknaden och i Kina, Sydkorea och Japan. I fjol ska försäljningen ha ökat rejält och enligt företaget ska lönsamhet nåtts.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Nattklubb för New Black

Beckmans till Paris

Istället för droger träningskläder

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Hon lämnar Ellos

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Linköpingsgalleria byter ägare

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.166