23948sdkhjf

Fortsatt trögt för MQ - omorganiserar inom inköp

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Försäljningen minskade under tredje kvartalet. Modekoncernen ska möta vikande försäljningstrend med att bland annat bli snabbare i inköp.

Nettoomsättningen för koncernens tredje kvartal, mars till maj, uppgick till 413 miljoner kronor (424), en minskning med 2,6 procent. Den jämförbara försäljningen minskade med 4,3 procent.  

Bruttomarginalen för kvartalet uppgick till 62,8 procent (61,6). Rörelseresultatet landade på 28 miljoner kronor (36), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 6,7 procent (8,4).

I rapporten skriver modekoncernen att minskad försäljning ”kompenseras resultatmässigt av en ökad bruttomarginal och mycket god kostnadskontroll”. 

I rapporten framgår också att försäljningstappet härrör helt till svag försäljning av de egna varumärkena inom dam. En  omorganisation ska nu vara  genomförd inom modekoncernens inköps- och sortimentsavdelning för att göra koncernen mer flexibel bland annat genom ökad andel inköp under innevarande säsong

Resultatet efter skatt uppgick till 21 miljoner kronor jämfört med 27 miljoner kronor för tredje kvartalet i fjol.

Under kvartalet har en butik för MQ i Gallerian Stinsen i Sollentuna stängt och inom Joy har butikerna i Nyköping, Farsta samt Tornby i Linköping byggts om och därtill har butiken i Luleå bytt läge.

I rapporten framgår att kedjan också ser över butiksnätet ytterligare och flytt, stängningar, minskad respektive utökad butiksyta kan bli verklighet. I rapporten skriver modekoncernen att ”vi säger löpande upp befintliga hyreskontrakt för omförhandling och sänkta kostnader. Samtidigt ser vi även i dagens marknad intressanta affärslägen, och har då kraft att investera och satsa”.

För knappt två veckor sedan utsågs Ingvar Larsson till ny vd och koncernchef och han tillträder 20 augusti 2018.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Sportamore växer – men ökar förlusten

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Arkiv

Barneys överväger konkurs

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Ivyrevel poppar upp i MoS

Modehandeln återhämtade sig

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

WeSC behöver nytt kapital

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.11