Inkluderande och urbant

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Göteborgsbaserad duo ligger bakom nytt badklädesmärke. Första kollektionen lanserades i april.

Klara Pilhall och Jesper Evertsson ligger bakom nya Göteborgsbaserade badklädesmärket Blek Swimsuits. Duon vill erbjuda ett badmodemärke, som det på sociala medier beskriver som ett ”anti swimwear label” med avskalad estetik och med tydliga referenser till skandinaviskt mode. Kort sagt, erbjuda ett urbant alternativ inom badmode och som de själva säger ”utmanar bilden av femininitet och ungdom och vara ett alternativ som fler kvinnor kan identifiera sig med”.

Faktum är, enligt Klara Pilhall, att märket startade som en motreaktion mot dagens badklädesindustri och hur unga kvinnor ofta porträtteras.

- Vår avsikt är inte att provocera, men vi arbetar aktivt med att ifrågasätta normer och leta efter alternativ på ett politiskt, kulturellt och ekologiskt plan, säger Klara Pilhall, medgrundare och vd  till Habit.

Duon har en bakgrund inom inom ekonomi och arkitektur men har alltid haft en fascination för mode.

Inspirationen till första kollektionen, som fått namnet ”Salaryman”, är hämtad från affärsmän och kontorsmiljöer i Tokyo. Även fotografen Lars Tunbjörks estetik har varit en viktig inspiration till kollektionens tonalitet och färgskala.

Baddräkterna är tillverkad i Bergamo av italienska tyger av återvunnen polyamid.

Den första kollektionen säljs via egen e-handel men även hos utvalda återförsäljare i Europa och Nordamerika, som bland annat Totokaelo i New York och Seattle. Kommande kollektion för vår- och sommar 2019 ska även innehålla bikinis och Blek medverkar och premiärvisar kollektionen på modemässan Seek i Berlin i början av juli. Klara Pilhall säger att varumärket kan komma att rymma fler plagg och även accessoarer men för nu så är det ett badklädesmärke. Ambitionen är att successivt utöka sortimentet och duon räknar med att kunna erbjuda fulla resort-kollektioner, strandaccessoarer och så småningom kläder i framgent.

-För att kunna expandera kommer vi att satsa på en internationell marknad, säger Klara Pilhall till Habit.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Nattklubb för New Black

Beckmans till Paris

Istället för droger träningskläder

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Hon lämnar Ellos

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Linköpingsgalleria byter ägare

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.171