23948sdkhjf

Inkluderande och urbant

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Göteborgsbaserad duo ligger bakom nytt badklädesmärke. Första kollektionen lanserades i april.

Klara Pilhall och Jesper Evertsson ligger bakom nya Göteborgsbaserade badklädesmärket Blek Swimsuits. Duon vill erbjuda ett badmodemärke, som det på sociala medier beskriver som ett ”anti swimwear label” med avskalad estetik och med tydliga referenser till skandinaviskt mode. Kort sagt, erbjuda ett urbant alternativ inom badmode och som de själva säger ”utmanar bilden av femininitet och ungdom och vara ett alternativ som fler kvinnor kan identifiera sig med”.

Faktum är, enligt Klara Pilhall, att märket startade som en motreaktion mot dagens badklädesindustri och hur unga kvinnor ofta porträtteras.

- Vår avsikt är inte att provocera, men vi arbetar aktivt med att ifrågasätta normer och leta efter alternativ på ett politiskt, kulturellt och ekologiskt plan, säger Klara Pilhall, medgrundare och vd  till Habit.

Duon har en bakgrund inom inom ekonomi och arkitektur men har alltid haft en fascination för mode.

Inspirationen till första kollektionen, som fått namnet ”Salaryman”, är hämtad från affärsmän och kontorsmiljöer i Tokyo. Även fotografen Lars Tunbjörks estetik har varit en viktig inspiration till kollektionens tonalitet och färgskala.

Baddräkterna är tillverkad i Bergamo av italienska tyger av återvunnen polyamid.

Den första kollektionen säljs via egen e-handel men även hos utvalda återförsäljare i Europa och Nordamerika, som bland annat Totokaelo i New York och Seattle. Kommande kollektion för vår- och sommar 2019 ska även innehålla bikinis och Blek medverkar och premiärvisar kollektionen på modemässan Seek i Berlin i början av juli. Klara Pilhall säger att varumärket kan komma att rymma fler plagg och även accessoarer men för nu så är det ett badklädesmärke. Ambitionen är att successivt utöka sortimentet och duon räknar med att kunna erbjuda fulla resort-kollektioner, strandaccessoarer och så småningom kläder i framgent.

-För att kunna expandera kommer vi att satsa på en internationell marknad, säger Klara Pilhall till Habit.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Underklädesmärke drar upp volymen

Plus

Sveas vd siktar mot 100 miljoner

Kiki Wallmansson har tagit familjeföretaget in i en ny era. Habit träffade entreprenören och designern på huvudkontoret i Borås.

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

Närmare kunderna och snabbare leveranser

Zalandos nya jättelager invigs officiellt i dag.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik.

Japansk modejätte partner till SOK

H&M tappar uppdraget som officiell klädleverantör till Sveriges Olympiska Kommitté.

Nyhetsbrev

Jumperfabriken lanseras i Kina

Göteborgbaserade modeföretaget samarbetar med Johan & Johan. Först ut är lansering i Shanghai.

Arkiv

Fjärde outleten för varuhuskedjan

I veckan öppnar Åhléns Outlet i Sundsvall.

Nytt nummer av Habit

Ett nytt, matigt nummer fyllt med trender och intervjuer med branschens hetaste profiler.

Då får modekedjan ny vd

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

1

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Från kläder till väskor

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Modemärke med ny identitet

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Här stänger Polarn O. Pyret

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Pep blir Peppercorn igen

I dig denim väljer byrå

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.107