23948sdkhjf

Inkluderande och urbant

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Göteborgsbaserad duo ligger bakom nytt badklädesmärke. Första kollektionen lanserades i april.

Klara Pilhall och Jesper Evertsson ligger bakom nya Göteborgsbaserade badklädesmärket Blek Swimsuits. Duon vill erbjuda ett badmodemärke, som det på sociala medier beskriver som ett ”anti swimwear label” med avskalad estetik och med tydliga referenser till skandinaviskt mode. Kort sagt, erbjuda ett urbant alternativ inom badmode och som de själva säger ”utmanar bilden av femininitet och ungdom och vara ett alternativ som fler kvinnor kan identifiera sig med”.

Faktum är, enligt Klara Pilhall, att märket startade som en motreaktion mot dagens badklädesindustri och hur unga kvinnor ofta porträtteras.

- Vår avsikt är inte att provocera, men vi arbetar aktivt med att ifrågasätta normer och leta efter alternativ på ett politiskt, kulturellt och ekologiskt plan, säger Klara Pilhall, medgrundare och vd  till Habit.

Duon har en bakgrund inom inom ekonomi och arkitektur men har alltid haft en fascination för mode.

Inspirationen till första kollektionen, som fått namnet ”Salaryman”, är hämtad från affärsmän och kontorsmiljöer i Tokyo. Även fotografen Lars Tunbjörks estetik har varit en viktig inspiration till kollektionens tonalitet och färgskala.

Baddräkterna är tillverkad i Bergamo av italienska tyger av återvunnen polyamid.

Den första kollektionen säljs via egen e-handel men även hos utvalda återförsäljare i Europa och Nordamerika, som bland annat Totokaelo i New York och Seattle. Kommande kollektion för vår- och sommar 2019 ska även innehålla bikinis och Blek medverkar och premiärvisar kollektionen på modemässan Seek i Berlin i början av juli. Klara Pilhall säger att varumärket kan komma att rymma fler plagg och även accessoarer men för nu så är det ett badklädesmärke. Ambitionen är att successivt utöka sortimentet och duon räknar med att kunna erbjuda fulla resort-kollektioner, strandaccessoarer och så småningom kläder i framgent.

-För att kunna expandera kommer vi att satsa på en internationell marknad, säger Klara Pilhall till Habit.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Butiksnytt
Maska med butik

Ny studiobutik ska också serva e-handelskunder.

Plus

Revolutionrace växer rekordsnabbt

Med en tillväxt på 150 procent var e-handlaren Revolutionrace en av förra årets tillväxtraketer. Boråsföretaget, som har revolutionerat outdoorbranschen med både färg och pris fortsätter ökningstakten tillsammans med riskkapitalisten Altor. Om drygt fyra år är målet en miljard kronor.

Butiksnytt
Nya under i Solna

Imaginärt för Carlings

Vestiaire Collective med ny vd

Handlarna tror på julen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mässfusion i Berlin

Arkiv

Morris stämmer H&M

Modeföretaget stämmer koncernen för varumärkesintrång, uppger Breakit.

Skräddarsydda kartonger i e-handlarens nya lager

Hon är ett stjärnskott

Kläder i topp under Black Friday

Så mycket ökar omsättningen mot i fjol, enligt Svensk Handel.

Butiksnytt
Efter Best of Brands - satsar med ny butik

Kedjans tidigare vd Henrik Hultman satsar med ny multibrandbutik i Asecs. Därtill är han aktuell som delägare i en butik för Jeansbolaget i Jönköping.

Här lägger Åhléns ned – efter 59 år

Jobb & Karriär
ATP Ateliers grundare till e-modehandlare

Hon går in i Nellys styrelse och lägger därmed ytterligare styrelseuppdrag på CV:et.

Från Houdini Sportswear till Texstar

Oförändrat hos VRG

Jobb & Karriär
Han lämnar Scorett

Så fortskrider Best of Brands rekonstruktion - vd lämnar

Tre butiker och e-handel kvarstår för kedjan vars tidigare vd nu klivit av. Butiken i Göteborg blir kvar.

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Byter läder mot papper

Jobb & Karriär
Lämnar Kappahl för Nelly

Sortiment- och designdirektör går till tjänsten som inköpschef hos e-handlaren.

Ska växa med fler modekunder

E-handelsplattform nischas mot mode- och lisvsstilsföretag. I portföljen finns kunder som Nudie Jeans, Frank Dandy, Triwa och Lexington Company.

Jobb & Karriär
Elektronikjättens vd till sportkedjan

Tonen skärps mot Jollyrooms reor och kampanjer

Ny styrelse till SFC

Butiksnytt
Här öppnar Esprit

Zara drar upp farten online

Logistikpris till Zalando

Här byter Team Sportia läge

Oförändrat hos Kappahl

Canada Goose förvärvar skobolag

Jobb & Karriär
Twilfits vd lämnar företaget

Habit Modegalan
Han är Årets Hederspristagare

Habit Modegalan
De har den bästa logistiken

Habit Modegalan
Modeexportpris till Fjällräven

Habit Modegalan
Hon är Årets Butikssäljare

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.237