Postnord + Wish = sant

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Nu försvinner hanteringsavgiften efter nytt avtal.

Den omdiskuterade hanteringsavgiften på 75 kronor per paket, som skickats till Sverige från länder utanför EU infördes av Postnord den 1 mars i år. Den kom att kallas ”Kinaavgiften”, eftersom den främst riktades mot den strida strömmen av paket från Kina blev allt tyngre att hantera.

Läs också: Så ska Stadium lyfta e-handelslogistiken

Men nu försvinner alltså den avgiften, i alla fall för de som shoppar på Wish. Postnord har ingått ett avtal med Wish, som innebär att den som handlar från dem kommer att få varan snabbare, med redan inbetald moms och utan Postnords hanteringsavgift.

Det är glädjande att Postnord tillsammans med Wish har kunnat ta fram en lösning där momsen hanteras direkt vid köpet. Det gör det betydligt billigare för konsumenten samtidigt som vi kommer att slippa en krånglig och manuell hantering av en stor andel av alla försändelser som kommer utifrån EU:s tullunion, säger Peter Hesslin, chef för Solutions på PostNord Sverige.

Wish kommer att ta in momsen direkt i samband med köpet, sätta en speciell etikett på paketen och betala en hanteringsavgift till Postnord. Dessutom kommer elektronisk information om försändelserna skickas till Postnord. På så sätt kan momsen på försändelsen deklareras direkt och efter Tullverkets godkännande skickas till mottagaren.

Vi hoppas på att fler internationella e-handlare kommer att ansluta sig till den här lösningen. Det skulle gynna den växande e-handeln samtidigt som fler konsumenter kan handla till betydligt lägre kostnader och känna sig trygga med att momsen är hanterad, avslutar Peter Hesslin.

Övriga försändelser från aktörer utanför EU, som ej upprättat avtal med Postnord, kommer fortfarande att vara avgiftsbelagda.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja i rekonstruktion då bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms försattes i rekonstruktion på torsdagen.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nattklubb för New Black

Beckmans till Paris

Istället för droger träningskläder

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Linköpingsgalleria byter ägare

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med JC och levererar varor till kedjans butiker med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear".

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Vändning för H&M

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.199