23948sdkhjf

Postnord + Wish = sant

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Nu försvinner hanteringsavgiften efter nytt avtal.

Den omdiskuterade hanteringsavgiften på 75 kronor per paket, som skickats till Sverige från länder utanför EU infördes av Postnord den 1 mars i år. Den kom att kallas ”Kinaavgiften”, eftersom den främst riktades mot den strida strömmen av paket från Kina blev allt tyngre att hantera.

Läs också: Så mycket ska Sportamore växa

Men nu försvinner alltså den avgiften, i alla fall för de som shoppar på Wish. Postnord har ingått ett avtal med Wish, som innebär att den som handlar från dem kommer att få varan snabbare, med redan inbetald moms och utan Postnords hanteringsavgift.

Det är glädjande att Postnord tillsammans med Wish har kunnat ta fram en lösning där momsen hanteras direkt vid köpet. Det gör det betydligt billigare för konsumenten samtidigt som vi kommer att slippa en krånglig och manuell hantering av en stor andel av alla försändelser som kommer utifrån EU:s tullunion, säger Peter Hesslin, chef för Solutions på PostNord Sverige.

Wish kommer att ta in momsen direkt i samband med köpet, sätta en speciell etikett på paketen och betala en hanteringsavgift till Postnord. Dessutom kommer elektronisk information om försändelserna skickas till Postnord. På så sätt kan momsen på försändelsen deklareras direkt och efter Tullverkets godkännande skickas till mottagaren.

Vi hoppas på att fler internationella e-handlare kommer att ansluta sig till den här lösningen. Det skulle gynna den växande e-handeln samtidigt som fler konsumenter kan handla till betydligt lägre kostnader och känna sig trygga med att momsen är hanterad, avslutar Peter Hesslin.

Övriga försändelser från aktörer utanför EU, som ej upprättat avtal med Postnord, kommer fortfarande att vara avgiftsbelagda.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sportamore växer – men ökar förlusten

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Arkiv

Barneys överväger konkurs

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Ivyrevel poppar upp i MoS

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

WeSC behöver nytt kapital

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.136