23948sdkhjf

Inditex ångar på

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I lokala valutor steg modekoncernens försäljning med 7 procent under räkenskapsårets första kvartal.

Försäljningen steg med 7 procent i lokala valutor och enligt Inditex var den jämförbara försäljningen positiv på samtliga marknader under årets första kvartal, februari till april.

Läs också: Allt ska online – Inditex storsatsar på e-handel

Nettoomsättningen uppgick till 5,65 miljarder euro, en ökning med 2 procent. Modekoncernens resultat efter skatt landade på 668 miljoner euro, jämfört med 654 miljoner euro i fjol, för de första tre månaderna i det brutna räkenskapsåret 2018/2019. 

Rörelseresultatet blev 851 miljoner euro.

Bruttomarginalen steg till 58,9 procent jämfört med 58,2 procent motsvarande period i fjol.

I rapporten skriver modekoncernens ordförande och koncernchef Pablo Isla att "styrkan hos den integrerade affärs- och onlinemodellen, som stärkts av fortsatt innovation, driver solid tillväxt och skapar många arbetstillfällen". 

Efter rapportperioden och under maj och till 11 juni ökade försäljningen i lokala valutor med 11 procent.

Under räkenskapsårets första kvartal öppnade modekoncernen butiker på 36 marknader och vid utgången av kvartalet uppgick antalet butiker till totalt 7 448.

Mer om: Inditex | Massimo Dutti | Zara


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Topeco och Atlas Design samsas i webbutik

Habit Modegalan
De är bäst på inköp

Kunskap och kreativitet lyfts fram när vinnaren i det nyinstiftade priset Årets Inköpare ska utses.

Butiksnytt
Swims med butik

Så ser första konceptbutiken ut. Märkets klädkollektion ritas av en svensk designduo.

Ny hos Scandinavian Man

Kedjorna som driver omsättningen

"Starkare plattform för svenskt mode"

I februari väntas visningsveckan, Stockholm Fashion Week, sammanfalla med Stockholm Fashion District och Design Week.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Habit Modegalan
Årets designer enligt Habit

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

Arkiv

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Underklädeskedja öppnar outlet

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Höjt tillväxtmål för Nelly

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Så ser en hållbar ledare ut

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

1

Habit Modegalan
The Terrace nu i Göteborg

Efter drygt tio år i Stockholm har butikskonceptet öppnat ny butik. Inköparduon och konceptets grundare är nominerade till Årets inköpare i Habit Modegalan.

H&M: Ikeasfärens intåg är en "långsiktig finansiell investering"

Så går det för modebranschen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

Vestiaire Collective med nytt utseende

Habit Modegalan
Välkomna till Habit Modegalan

Nu är det bara två veckor kvar till Habit Modegalan. Under kvällen ska 12 vinnare koras. Galan leds i år av Kakan Hermansson.

Jobb & Karriär
GSL lämnar över skomärke

Tidigare tillförordnad vd och exportchef hos Elvine ska ta hand om expansionen för skomärket Jim Rickey Stockholm.

Habit Modegalan
De är finalister i Årets modeexportpris

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Nytt H&M-koncept även till Sverige

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Så gör H&M med Nyden

Superdry vinstvarnar

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Norsk modekedja blir dansk

Intersport slipper returerna 

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.211