23948sdkhjf

Kunder vill handla mot faktura i butik – nu lanseras ny betallösning

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Verifone och Faktugram vill möta efterfrågan med ny lösning.

Var sjätte person skulle handla mer i fysiska butiker om det var enklare att betala mot faktura. Det visar en undersökning som genomförts av Yougov på uppdrag av betallösningsföretaget Verifone. Samma företag som nu lanserar faktura i butik, tillsammans med Fakturagram, en del av Inkassogram AB. Avtalet gäller fakturabetalning via butikens kortterminal.

Läs också: Det får oss att vilja shoppa på nätet

–  Att handla på faktura i butik har länge varit tidskrävande och komplicerat. Ett enkelt fakturaköp eller en delbetalning har uppehållit såväl kassörens, köns och kundens tid i flera minuter. Vår tekniska lösning med bland annat Mobilt BankID kapar dessutom tiden rejält för fakturaköpet. Med Fakturagram tar det bara mellan 15-20 sekunder från start till mål. Det är förstås jättekul att få vara bland de första på banan med den här nya typen av lösning tillsammans med Verifone, säger Niclas Josefsson, vd på Inkassogram.

Fakturor är, tillsammans med kort- och direktbetalning, de mest populära sätten att betala med vid handel på nätet men när det gäller fysisk butik är det kort, kontanter och mobiltelefoner som dominerar.

– Att fakturor är ett populärt betalsätt kan bland annat bero på att man vill vänta med att betala tills man fått varan men också på att man vill köpa något som man inte har råd med just för tillfället, säger Morgan Sellén, Sverigechef på Verifone.

– Köp på faktura är markant högre i e-handeln än i fysisk butik. Var femte person måste avstå köp i fysisk butik en gång i månaden på grund av att de inte har pengar för köpet för tillfället och efter undersökningen är vi övertygade om att fakturor är ett verktyg för att öka försäljningen i fysisk handel. Man har sett att köpen i fysisk handel går ner efter den 16:e varje månad, när pengarna börjar ta slut. Om man kan ge en möjlighet att skjuta upp betalningen tror vi att försäljningen kan jämnas ut mer under månaden, tillägger han.

Verifones undersökning visar att en av fyra handlare tror att de skulle kunna öka sin försäljning om fakturaköpen blir enklare. Hittills är det mest inom sällanköpsvaruhandeln som det erbjuds fakturaköp. Anledningen till att fakturaköp är så pass ovanligt i fysisk butik är, enligt Morgan Sellén, att det är för krångligt att utföra sådana betalningar.

– Hittills har kunder behövt fylla i en massa blanketter och få beviljad kredit innan de kan betala med faktura i butik. Det känns inte så kul och är väldigt tidskrävande. För tio år sedan fanns inte en så stor vilja hos handlarna att jobba med fakturabetalningar, men nu börjar det vända. Även fakturabolagen visar nu större intresse för mindre inköp, och varför inte? Många småköp leder ju i slutändan till ett stort belopp.

Verifone tar fram lösningar för att kunna genomföra fakturaköp direkt i betalterminaler. Hur lösningarna ser ut kommer att skilja sig åt beroende på vilket fakturabolag man använder sig av, säger Morgan Sellén.

– Det kan exempelvis röra sig om en app som fungerar ungefär som Apple Pay eller Samsung Pay. Andra kanske nöjer sig med att man slår in sitt personnummer via betalterminalen och sedan godkänner köpet via ett SMS.

– Målet är att köpupplevelsen ska bli minst lika smidig som om man betalar med kort. Det ska dessutom inte vara synligt för andra vilken betallösning man använder sig av.

En beviljad kredit kommer dock fortfarande att krävas.
– Många har redan en relation med företag som till exempel Klarna, Svea Ekonomi, Resurs, Mash, Fakturagram etc och om den butik som man vill handla i använder samma aktör så är man redan ombord. Annars måste man först genomföra processen med att ansöka om kredit hos det bolag som det rör sig om. Framöver kommer det att utvecklas lösningar för att bli kund snabbt.

Vad krävs från handlaren för att komma igång?
– Affärssinne och gott humör, att man ser detta som en möjlighet och att man hittar ett koncept med ett fakturabolag som passar.

– Vi kör flera piloter med våra betallösningar och jobbar aktivt med olika fakturabolag som våra kunder efterfrågar. Just nu ser vi främst ett starkt intresse från sällanköpsvaruhandeln (möbler, vitvaror men även från bland annat apotek, tandläkare, cykelbutiker och veterinärer) samt andra segment som livsmedel, retail och transport.

Resultaten från undersökningen har publicerats i rapporten ”Svenskarna om fakturabetalningar”.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Topeco och Atlas Design samsas i webbutik

Habit Modegalan
De är bäst på inköp

Kunskap och kreativitet lyfts fram när vinnaren i det nyinstiftade priset Årets Inköpare ska utses.

Butiksnytt
Swims med butik

Så ser första konceptbutiken ut. Märkets klädkollektion ritas av en svensk designduo.

Ny hos Scandinavian Man

Kedjorna som driver omsättningen

"Starkare plattform för svenskt mode"

I februari väntas visningsveckan, Stockholm Fashion Week, sammanfalla med Stockholm Fashion District och Design Week.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Habit Modegalan
Årets designer enligt Habit

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

Arkiv

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Underklädeskedja öppnar outlet

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Höjt tillväxtmål för Nelly

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Så ser en hållbar ledare ut

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

1

Habit Modegalan
The Terrace nu i Göteborg

Efter drygt tio år i Stockholm har butikskonceptet öppnat ny butik. Inköparduon och konceptets grundare är nominerade till Årets inköpare i Habit Modegalan.

H&M: Ikeasfärens intåg är en "långsiktig finansiell investering"

Så går det för modebranschen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

Vestiaire Collective med nytt utseende

Habit Modegalan
Välkomna till Habit Modegalan

Nu är det bara två veckor kvar till Habit Modegalan. Under kvällen ska 12 vinnare koras. Galan leds i år av Kakan Hermansson.

Jobb & Karriär
GSL lämnar över skomärke

Tidigare tillförordnad vd och exportchef hos Elvine ska ta hand om expansionen för skomärket Jim Rickey Stockholm.

Habit Modegalan
De är finalister i Årets modeexportpris

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Nytt H&M-koncept även till Sverige

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Så gör H&M med Nyden

Superdry vinstvarnar

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Norsk modekedja blir dansk

Intersport slipper returerna 

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.542