Kunder vill handla mot faktura i butik – nu lanseras ny betallösning

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Verifone och Faktugram vill möta efterfrågan med ny lösning.

Var sjätte person skulle handla mer i fysiska butiker om det var enklare att betala mot faktura. Det visar en undersökning som genomförts av Yougov på uppdrag av betallösningsföretaget Verifone. Samma företag som nu lanserar faktura i butik, tillsammans med Fakturagram, en del av Inkassogram AB. Avtalet gäller fakturabetalning via butikens kortterminal.

Läs också: Det får oss att vilja shoppa på nätet

–  Att handla på faktura i butik har länge varit tidskrävande och komplicerat. Ett enkelt fakturaköp eller en delbetalning har uppehållit såväl kassörens, köns och kundens tid i flera minuter. Vår tekniska lösning med bland annat Mobilt BankID kapar dessutom tiden rejält för fakturaköpet. Med Fakturagram tar det bara mellan 15-20 sekunder från start till mål. Det är förstås jättekul att få vara bland de första på banan med den här nya typen av lösning tillsammans med Verifone, säger Niclas Josefsson, vd på Inkassogram.

Fakturor är, tillsammans med kort- och direktbetalning, de mest populära sätten att betala med vid handel på nätet men när det gäller fysisk butik är det kort, kontanter och mobiltelefoner som dominerar.

– Att fakturor är ett populärt betalsätt kan bland annat bero på att man vill vänta med att betala tills man fått varan men också på att man vill köpa något som man inte har råd med just för tillfället, säger Morgan Sellén, Sverigechef på Verifone.

– Köp på faktura är markant högre i e-handeln än i fysisk butik. Var femte person måste avstå köp i fysisk butik en gång i månaden på grund av att de inte har pengar för köpet för tillfället och efter undersökningen är vi övertygade om att fakturor är ett verktyg för att öka försäljningen i fysisk handel. Man har sett att köpen i fysisk handel går ner efter den 16:e varje månad, när pengarna börjar ta slut. Om man kan ge en möjlighet att skjuta upp betalningen tror vi att försäljningen kan jämnas ut mer under månaden, tillägger han.

Verifones undersökning visar att en av fyra handlare tror att de skulle kunna öka sin försäljning om fakturaköpen blir enklare. Hittills är det mest inom sällanköpsvaruhandeln som det erbjuds fakturaköp. Anledningen till att fakturaköp är så pass ovanligt i fysisk butik är, enligt Morgan Sellén, att det är för krångligt att utföra sådana betalningar.

– Hittills har kunder behövt fylla i en massa blanketter och få beviljad kredit innan de kan betala med faktura i butik. Det känns inte så kul och är väldigt tidskrävande. För tio år sedan fanns inte en så stor vilja hos handlarna att jobba med fakturabetalningar, men nu börjar det vända. Även fakturabolagen visar nu större intresse för mindre inköp, och varför inte? Många småköp leder ju i slutändan till ett stort belopp.

Verifone tar fram lösningar för att kunna genomföra fakturaköp direkt i betalterminaler. Hur lösningarna ser ut kommer att skilja sig åt beroende på vilket fakturabolag man använder sig av, säger Morgan Sellén.

– Det kan exempelvis röra sig om en app som fungerar ungefär som Apple Pay eller Samsung Pay. Andra kanske nöjer sig med att man slår in sitt personnummer via betalterminalen och sedan godkänner köpet via ett SMS.

– Målet är att köpupplevelsen ska bli minst lika smidig som om man betalar med kort. Det ska dessutom inte vara synligt för andra vilken betallösning man använder sig av.

En beviljad kredit kommer dock fortfarande att krävas.
– Många har redan en relation med företag som till exempel Klarna, Svea Ekonomi, Resurs, Mash, Fakturagram etc och om den butik som man vill handla i använder samma aktör så är man redan ombord. Annars måste man först genomföra processen med att ansöka om kredit hos det bolag som det rör sig om. Framöver kommer det att utvecklas lösningar för att bli kund snabbt.

Vad krävs från handlaren för att komma igång?
– Affärssinne och gott humör, att man ser detta som en möjlighet och att man hittar ett koncept med ett fakturabolag som passar.

– Vi kör flera piloter med våra betallösningar och jobbar aktivt med olika fakturabolag som våra kunder efterfrågar. Just nu ser vi främst ett starkt intresse från sällanköpsvaruhandeln (möbler, vitvaror men även från bland annat apotek, tandläkare, cykelbutiker och veterinärer) samt andra segment som livsmedel, retail och transport.

Resultaten från undersökningen har publicerats i rapporten ”Svenskarna om fakturabetalningar”.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Tungt för modebolag?

The Cords & Co ska befinna sig i kris, rapporterar Breakit på torsdagsmorgonen.

"Ambitionen är att sammanföra de svenska modeveckorna"

Inför kommande mode- och inköpsveckor i Stockholm ställde Habit frågan till Swedish Fashion Councils vd Jennie Rosén om det snart är aktuellt att arrangera veckorna samtidigt.

Han väntar färre returer med ny teknik

I veckan berättade Chiquelle att e-handlaren nu ska börja använda AR- teknik kopplad till nätbutik och sociala medier.

Välkommen till Habit Modegalan 2018

Hon ser växande intresse för produktion i Indien

Indiskas tidigare vd Sofie Gunolf hjälper företag med produktion i landet via ett nystartat sourcingbolag. Därtill satsar hon vidare med det egna varumärket.

Londré Textiles med ny vd

Nyhetsbrev

Kerber byter läge

Arkiv

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Butik för Holebrook

Här öppnar modeföretaget första permanenta butiken.

Ellos blandat med vintageklassiker – samarbetar med Bukowskis

E-handlaren samarbetar med auktionshuset i höst.

Love Stories i svenskt samarbete

Amsterdambaserat underklädesmärke ritar åt svensk modekedja.

Här är Svensk Digital Handels nya vd

De säljer sin startup - Virtusize i japanska händer

Chiquelle hoppar på AR-tåget

Lanserar shoppingupplevelse i 3D och släpper AG-app i samarbete med Figuratic.

Fortsatt trögt för MQ - omorganiserar inom inköp

Förvärv i skönhetsbranschen

Två onlineaktörer inom skönhet blir en när Eleven förvärvar Nordicfeel.

Brittisk varuhuskedja vinstvarnar igen

Plus

Miljardsatsning i ny galleria

Citycon investerar 120 miljoner euro i Mölndal galleria som öppnar i höst.

Då öppnar Uniqlo - snart premiär

Nu bekräftar japanska modekedjan öppningsdatum för butiken i Stockholm. Det blir inte som tidigare aviserat i höst utan redan i sommar.

Stort intresse för Odd Molly

JC byter ägare - vd lämnar

I förra veckan bytte den pressade och förlusttyngda modekedjan vd och ägare.

Han kan prisas av NK

Varuhuset presenterar nu inför NK Galan tre nominerade vardera i kategorierna framtidslöfte och innovationspris.

Spansk modemästare till Borås

Textilmuseet i Borås välkomnar internationell utställning om modeskaparen Cristóbal Balenciaga. Invigs i mitten av december.

WeSC stänger citybutik

Oförändrad försäljning för H&M

H&M: Ingen bäring i uppköpsrykten

Från Billabong till Gap

Vinner rätten till röda sulan

Inditex ångar på

Anklagas för sexuella ofredanden – tvingas avgå

Ur & Penn vann - nu överklagar Daniel Wellington domen

Han tar över Bergendahls

Svensk modeduo till Woolmark Prize

Så ska varuhuskedja undvika kollaps

De startar Unique Social

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.581