Mot börs eller försäljning?

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Qliro Group utvärderar försäljning eller notering av Nelly. Koncernen delar nu bolaget i tre delar.

Qliro Financial Services, CDON Marketplace och Nelly blir självständiga bolag. Det aviserade styrelsen i Qliro Group på torsdagskvällen och meddelade samtidigt att beslut tagits om att "utvärdera börsnotering eller avyttring av Nelly".

I ett pressmeddelande skriver bolaget och Qliro Groups vd Marcus Lindqvist att de tre verksamheterna ” börjar nu nå tillräcklig storlek för att kunna utvecklas vidare på egen hand. Givet bolagens mognadsgrad och den starka under­liggande tillväxten inom respektive område ser vi nu att det är möjligt för bolagen att stå på egna ben och själva skapa de bästa förutsättningarna för att stärka varje bolags konkurrens­kraft”.

Därtill aviserades att besparingar i koncernen och neddragningar väntar i samband med omstöpning av bolaget.

Qliro Group uppger  att Nelly omsätter 1,3 miljarder kronor på årsbasis vilket i huvudsak genereras från de egna varumärkena, som är kärnan i verksamheten och stod under första kvartalet för 46 procent av försäljningen, samt cirka 200 externa varumärken.

- Genom Nelly har vi en stark och lönsam position inom mode för unga kvinnor i Norden. Med denna bas ser vi förutsättningar att ytterligare stärka Nellys kärnaffär, utveckla nya koncept samt fortsätta den geografiska expansionen, säger Marcus Lindqvist, vd och koncernchef för Qliro Group i en kommentar. 

Qliro Group har även för avsikt att stärka CDON Marketplace som extern marknadsplats. Investeringar har gjorts i teknologi och logistik och omställningen ska leda till lägre lagernivåer för Qliro Group. 

Vad gäller Qliro Financial Services ska bolaget fortsätta växa med ökade rörelseintäkter  i nuvarande form. I dag kommer 40 procent av affärsvolymen från e-handlare som ej ägs av koncernen.

Lånetjänsten bedöms också ha goda tillväxtmöjligheter i Norden. 

Processen beräknas vara fullt genomförd senast om 24 månader.

Koncernens likvida medel uppgick per den 31 mars 2018 till 602 miljoner kronor och e-handelsverksamhetens nettokassa till 324 miljoner kronor.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Tungt för modebolag?

The Cords & Co ska befinna sig i kris, rapporterar Breakit på torsdagsmorgonen.

"Ambitionen är att sammanföra de svenska modeveckorna"

Inför kommande mode- och inköpsveckor i Stockholm ställde Habit frågan till Swedish Fashion Councils vd Jennie Rosén om det snart är aktuellt att arrangera veckorna samtidigt.

Välkommen till Habit Modegalan 2018

Han väntar färre returer med ny teknik

I veckan berättade Chiquelle att e-handlaren nu ska börja använda AR- teknik kopplad till nätbutik och sociala medier.

Stutterheim i nytt samarbete

Modemärket har ett nytt samarbete med ett italienskt märke skapat och ritat av namnkunnig designer.

Hon ser växande intresse för produktion i Indien

Indiskas tidigare vd Sofie Gunolf hjälper företag med produktion i landet via ett nystartat sourcingföretag. Därtill satsar hon vidare med det egna varumärket.

Nyhetsbrev

Londré Textiles med ny vd

Arkiv

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Kerber byter läge

Butik för Holebrook

Här öppnar modeföretaget första permanenta butiken.

Ellos blandat med vintageklassiker – samarbetar med Bukowskis

E-handlaren samarbetar med auktionshuset i höst.

Här är Svensk Digital Handels nya vd

De säljer sin startup - Virtusize i japanska händer

Love Stories i svenskt samarbete

Amsterdambaserat underklädesmärke ritar åt svensk modekedja.

Fortsatt trögt för MQ - omorganiserar inom inköp

Förvärv i skönhetsbranschen

Två onlineaktörer inom skönhet blir en när Eleven förvärvar Nordicfeel.

Chiquelle hoppar på AR-tåget

Lanserar shoppingupplevelse i 3D och släpper AG-app i samarbete med Figuratic.

Plus

Miljardsatsning i ny galleria

Citycon investerar 120 miljoner euro i Mölndal galleria som öppnar i höst.

Brittisk varuhuskedja vinstvarnar igen

Då öppnar Uniqlo - snart premiär

Nu bekräftar japanska modekedjan öppningsdatum för butiken i Stockholm. Det blir inte som tidigare aviserat i höst utan redan i sommar.

Stort intresse för Odd Molly

JC byter ägare - vd lämnar

I förra veckan bytte den pressade och förlusttyngda modekedjan vd och ägare.

Han kan prisas av NK

Varuhuset presenterar nu inför NK Galan tre nominerade vardera i kategorierna framtidslöfte och innovationspris.

WeSC stänger citybutik

Oförändrad försäljning för H&M

H&M: Ingen bäring i uppköpsrykten

Från Billabong till Gap

Vinner rätten till röda sulan

Inditex ångar på

Anklagas för sexuella ofredanden – tvingas avgå

Ur & Penn vann - nu överklagar Daniel Wellington domen

Han tar över Bergendahls

Svensk modeduo till Woolmark Prize

Så ska varuhuskedja undvika kollaps

De startar Unique Social

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.159