23948sdkhjf

Mot börs eller försäljning?

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Qliro Group utvärderar försäljning eller notering av Nelly. Koncernen delar nu bolaget i tre delar.

Qliro Financial Services, CDON Marketplace och Nelly blir självständiga bolag. Det aviserade styrelsen i Qliro Group på torsdagskvällen och meddelade samtidigt att beslut tagits om att "utvärdera börsnotering eller avyttring av Nelly".

I ett pressmeddelande skriver bolaget och Qliro Groups vd Marcus Lindqvist att de tre verksamheterna ” börjar nu nå tillräcklig storlek för att kunna utvecklas vidare på egen hand. Givet bolagens mognadsgrad och den starka under­liggande tillväxten inom respektive område ser vi nu att det är möjligt för bolagen att stå på egna ben och själva skapa de bästa förutsättningarna för att stärka varje bolags konkurrens­kraft”.

Därtill aviserades att besparingar i koncernen och neddragningar väntar i samband med omstöpning av bolaget.

Qliro Group uppger  att Nelly omsätter 1,3 miljarder kronor på årsbasis vilket i huvudsak genereras från de egna varumärkena, som är kärnan i verksamheten och stod under första kvartalet för 46 procent av försäljningen, samt cirka 200 externa varumärken.

- Genom Nelly har vi en stark och lönsam position inom mode för unga kvinnor i Norden. Med denna bas ser vi förutsättningar att ytterligare stärka Nellys kärnaffär, utveckla nya koncept samt fortsätta den geografiska expansionen, säger Marcus Lindqvist, vd och koncernchef för Qliro Group i en kommentar. 

Qliro Group har även för avsikt att stärka CDON Marketplace som extern marknadsplats. Investeringar har gjorts i teknologi och logistik och omställningen ska leda till lägre lagernivåer för Qliro Group. 

Vad gäller Qliro Financial Services ska bolaget fortsätta växa med ökade rörelseintäkter  i nuvarande form. I dag kommer 40 procent av affärsvolymen från e-handlare som ej ägs av koncernen.

Lånetjänsten bedöms också ha goda tillväxtmöjligheter i Norden. 

Processen beräknas vara fullt genomförd senast om 24 månader.

Koncernens likvida medel uppgick per den 31 mars 2018 till 602 miljoner kronor och e-handelsverksamhetens nettokassa till 324 miljoner kronor.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Bubbleroom blickar mot öst

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Nyhetsbrev

Ny vd till Pandora

Arkiv

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Tvärstopp för Odd Molly

Så ska Lager 157 charma Norge

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Ska göra accessoarer åt WeSC

Jobb & Karriär
Han får försäljningsansvar hos Tenson

Sport- och modeföretaget rekryterar till Stockholmskontoret.

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

JC:s rekonstruktion: "Kommit till en punkt när det till slut tippar över".

Affärsmodell med kommissionsupplägg och nya förhandlingar med fastighetsägare ska rädda JC.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Modekedjan i rekonstruktion igen

Så ska NK snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

Jobb & Karriär
Hon går till Vagabond

Bolaget rekryterar och stuvar om internt.

Rejält resultattapp för sportkedjan

Ska stärka startups inom fashiontech

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Så ser nya Deichmann ut

Familjen Persson har ökat i H&M

Ska säkerställa tillväxt i Europa

Drar upp storleken på baby

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.122