23948sdkhjf

Mot börs eller försäljning?

Qliro Group utvärderar försäljning eller notering av Nelly. Koncernen delar nu bolaget i tre delar.

Qliro Financial Services, CDON Marketplace och Nelly blir självständiga bolag. Det aviserade styrelsen i Qliro Group på torsdagskvällen och meddelade samtidigt att beslut tagits om att "utvärdera börsnotering eller avyttring av Nelly".

I ett pressmeddelande skriver bolaget och Qliro Groups vd Marcus Lindqvist att de tre verksamheterna ” börjar nu nå tillräcklig storlek för att kunna utvecklas vidare på egen hand. Givet bolagens mognadsgrad och den starka under­liggande tillväxten inom respektive område ser vi nu att det är möjligt för bolagen att stå på egna ben och själva skapa de bästa förutsättningarna för att stärka varje bolags konkurrens­kraft”.

Därtill aviserades att besparingar i koncernen och neddragningar väntar i samband med omstöpning av bolaget.

Qliro Group uppger  att Nelly omsätter 1,3 miljarder kronor på årsbasis vilket i huvudsak genereras från de egna varumärkena, som är kärnan i verksamheten och stod under första kvartalet för 46 procent av försäljningen, samt cirka 200 externa varumärken.

- Genom Nelly har vi en stark och lönsam position inom mode för unga kvinnor i Norden. Med denna bas ser vi förutsättningar att ytterligare stärka Nellys kärnaffär, utveckla nya koncept samt fortsätta den geografiska expansionen, säger Marcus Lindqvist, vd och koncernchef för Qliro Group i en kommentar. 

Qliro Group har även för avsikt att stärka CDON Marketplace som extern marknadsplats. Investeringar har gjorts i teknologi och logistik och omställningen ska leda till lägre lagernivåer för Qliro Group. 

Vad gäller Qliro Financial Services ska bolaget fortsätta växa med ökade rörelseintäkter  i nuvarande form. I dag kommer 40 procent av affärsvolymen från e-handlare som ej ägs av koncernen.

Lånetjänsten bedöms också ha goda tillväxtmöjligheter i Norden. 

Processen beräknas vara fullt genomförd senast om 24 månader.

Koncernens likvida medel uppgick per den 31 mars 2018 till 602 miljoner kronor och e-handelsverksamhetens nettokassa till 324 miljoner kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11