Holistiskt angreppssätt på hållbarhet

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Houdini Sportswear utvärderar företagets fullständiga miljöpåverkan enligt nio planetära gränsvärden och uppmanar samtidigt fler företag att använda analysmodellen.

Houdini Sportswear upprättar en Planetary Boundaries Assessment över verksamheten. Analysmodellen, som bygger på forskning från Stockholm Resilience Center, utvärderar företagets miljöpåverkan på nio sammanlänkade gränsvärden för  planeten och miljön och inte bara i isolerade miljöfrågor.


- Houdini är byggt på principen att alla avdelningar ska jobba med hållbarhet och det är just i dessa beslut som det är så viktigt att ha ett vetenskapligt ramverk att luta sig mot. Vår planet är ett system av miljontals funktioner. Vackert och fascinerande, men också otroligt komplext. Planetary Boundaries förenklar inte för att ge snabba lösningar utan tvingar oss söka på djupet och vara självkritiska i vårt dagliga arbete, säger vd Eva Karlsson i en kommentar.

För att få så brett perspektiv i väldigt komplexa frågor så  tittar man enligt rapporten på bland annat klimatförändringar, kväve- samt fosforcykeln, stratosfäriskt ozon, atmosfäriska aerosoler (mikroskopiska luftpartiklar som påverkar klimatet och levande organismer), havsförsurning, kemisk förorening (”Novel entities”: t.ex. organiska föroreningar och mikroplaster), global färskvattenanvändning, landanvändning och förlust av biologisk mångfald.

- Vi strävar efter att ta reda på ”fjärilseffekten” i allt vi gör, både positivt och negativt. Förhoppningsvis kan vi bygga en modell för produktion, innovation, försäljning, kundupplevelse och resursfördelning som kan inspirera hela branschen, säger Jesper Danielsson, chefdesigner hos  Houdini Sportwear i en kommentar.

Houdinis Planetary Boundaries Assessment har utförts i samarbete med Albaeco och är den första i sitt slag. Outdoorföretaget planerar att uppdatera och utöka rapporten var tredje år.

Utöver hur företaget själva och i samtliga led arbetar med hållbarhet så vill företaget även veta hur de kan reducera påverkan även efter konsumenten tagit hem plagget som att få fler hyra sina plagg, välja rätt plagg och effektivisera företagets befintliga återvinningssystem. 



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Från ABB till Coloreel

Värmen sänker tron på framtiden

Ny butik och nya varumärken

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Arkiv

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Han satsar med nischat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och satsar på bland annat sportkonfektion. Det nya konceptet innefattar sex fysiska butiker samt e-handel.

Trio utökar samarbetet med Åhléns

De ritar barnkollektion åt varuhuskedjan. Den nya etiketten ersätter Åhléns nuvarande barnklädesmärke och lanseras tidigt nästa år.

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Showroom, mässor och fest i Nacka strand

På måndagen startade aktiviteterna i Nacka strand med showrooms i Stockholm Fashion District. Senare i veckan öppnar mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe & Bagfair.

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Barn- och ungdomsmodekoncept öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Jobb & Karriär
Ny vd på plats - utnämndes i januari

Nya hos MQ

Billigare kläder och skor

Selfridges storsatsar på accessoarer

Vårlikt, feminint och lätt

Danska modeverksamheterna Blanche och Cecilie Bahnsen visade under Köpenhamns modevecka.

Nu och i vår enligt J.Lindeberg

På onsdagen visade modemärket i Köpenhamn.

Scorett på turné

Från John Henric till Najell

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

3

Burberry har bränt varor för dryga miljarden

H&M i strid med facket

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Röda siffror för Intersport

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14