23948sdkhjf

Holistiskt angreppssätt på hållbarhet

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Houdini Sportswear utvärderar företagets fullständiga miljöpåverkan enligt nio planetära gränsvärden och uppmanar samtidigt fler företag att använda analysmodellen.

Houdini Sportswear upprättar en Planetary Boundaries Assessment över verksamheten. Analysmodellen, som bygger på forskning från Stockholm Resilience Center, utvärderar företagets miljöpåverkan på nio sammanlänkade gränsvärden för  planeten och miljön och inte bara i isolerade miljöfrågor.


- Houdini är byggt på principen att alla avdelningar ska jobba med hållbarhet och det är just i dessa beslut som det är så viktigt att ha ett vetenskapligt ramverk att luta sig mot. Vår planet är ett system av miljontals funktioner. Vackert och fascinerande, men också otroligt komplext. Planetary Boundaries förenklar inte för att ge snabba lösningar utan tvingar oss söka på djupet och vara självkritiska i vårt dagliga arbete, säger vd Eva Karlsson i en kommentar.

För att få så brett perspektiv i väldigt komplexa frågor så  tittar man enligt rapporten på bland annat klimatförändringar, kväve- samt fosforcykeln, stratosfäriskt ozon, atmosfäriska aerosoler (mikroskopiska luftpartiklar som påverkar klimatet och levande organismer), havsförsurning, kemisk förorening (”Novel entities”: t.ex. organiska föroreningar och mikroplaster), global färskvattenanvändning, landanvändning och förlust av biologisk mångfald.

- Vi strävar efter att ta reda på ”fjärilseffekten” i allt vi gör, både positivt och negativt. Förhoppningsvis kan vi bygga en modell för produktion, innovation, försäljning, kundupplevelse och resursfördelning som kan inspirera hela branschen, säger Jesper Danielsson, chefdesigner hos  Houdini Sportwear i en kommentar.

Houdinis Planetary Boundaries Assessment har utförts i samarbete med Albaeco och är den första i sitt slag. Outdoorföretaget planerar att uppdatera och utöka rapporten var tredje år.

Utöver hur företaget själva och i samtliga led arbetar med hållbarhet så vill företaget även veta hur de kan reducera påverkan även efter konsumenten tagit hem plagget som att få fler hyra sina plagg, välja rätt plagg och effektivisera företagets befintliga återvinningssystem. 



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Club Xprs i konkurs: "Externa handelsplatser var fel strategi"

Vd Victor Appelqvist berättar för Habit om konkursbeslutet.

Habit Modegalan
Här är finalisterna i Årets kreativa kundupplevelse

De nominerade i Habits Modegalans Årets kreativa kundupplevelse riktar sig till olika målgrupper.

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Lågprissatsning i konkurs

Club Xprs med fyra varuhus och onlineförsäljning har försatts i konkurs, skriver Market.

Så gör H&M med Nyden

Superdry vinstvarnar

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Designar åt Uniqlo

Samarbetskollektionen ska värma kunder i höst.

Arkiv

Butiksnytt
Fullföljer butiksetableringsplan - två nya butiker i Stockholm

I torsdags öppnade de nederländska modeföretaget butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Stor klädkedja DNA-sprejar kosmetika

Habit Modegalan
Snart dags för Habit Modegalan

Plus

Bra fart för profilleverantörerna

Tar Y/Project till herrmodemässa

Han gästar Pitti Uomo med Parisbaserat varumärke.

Butiksnytt
I dag öppnar D.Brand x Friends

Här är Kim och David Pirzadehs nya butikskoncept.

Flattered med ny storägare

Köper tillbaka eget märke

Johan Lindeberg får modejätte med sig när han nu förvärvar varumärke han grundat.

Habit Modegalan
Här öppnar Our Legacy

Galanominerade Our Legacy intar en ny marknad med sin femte butik.

Cos växer upp och ned

Satsar på manlig fägring

Kändispar för Ellos

De har plockat fram två kollektioner i samarbete med Ellos och syns även i e-handlarens julkampanj.

Omställningsår och resultattapp för RNB

Minskad försäljning och försämrat rörelseresultat för modekoncernen som ser framtiden i den ökande e-handeln. Sorgebarnet är verksamheterna på NK.

Plus

Nykomling toppar tillväxtlistan

HABITS MARKNADSNUMMER DEL 6/8: I en bransch som växte med 3 procent gör uppstickaren I Can I Will avtryck.

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

Aplace stänger butik - danskt märke flyttar in

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Intersport slipper returerna 

Norsk modekedja blir dansk

H&M köper in sig i Klarna

Fejkstreetmärke i JC-butik

Care of Carl lägger till ny marknad

Jobb & Karriär
Tar över kreativt på Lacoste

En modern man

MoS mot trend

Jackor från förr

Ny teknikchef till NA-KD

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.182