23948sdkhjf

Holistiskt angreppssätt på hållbarhet

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Houdini Sportswear utvärderar företagets fullständiga miljöpåverkan enligt nio planetära gränsvärden och uppmanar samtidigt fler företag att använda analysmodellen.

Houdini Sportswear upprättar en Planetary Boundaries Assessment över verksamheten. Analysmodellen, som bygger på forskning från Stockholm Resilience Center, utvärderar företagets miljöpåverkan på nio sammanlänkade gränsvärden för  planeten och miljön och inte bara i isolerade miljöfrågor.


- Houdini är byggt på principen att alla avdelningar ska jobba med hållbarhet och det är just i dessa beslut som det är så viktigt att ha ett vetenskapligt ramverk att luta sig mot. Vår planet är ett system av miljontals funktioner. Vackert och fascinerande, men också otroligt komplext. Planetary Boundaries förenklar inte för att ge snabba lösningar utan tvingar oss söka på djupet och vara självkritiska i vårt dagliga arbete, säger vd Eva Karlsson i en kommentar.

För att få så brett perspektiv i väldigt komplexa frågor så  tittar man enligt rapporten på bland annat klimatförändringar, kväve- samt fosforcykeln, stratosfäriskt ozon, atmosfäriska aerosoler (mikroskopiska luftpartiklar som påverkar klimatet och levande organismer), havsförsurning, kemisk förorening (”Novel entities”: t.ex. organiska föroreningar och mikroplaster), global färskvattenanvändning, landanvändning och förlust av biologisk mångfald.

- Vi strävar efter att ta reda på ”fjärilseffekten” i allt vi gör, både positivt och negativt. Förhoppningsvis kan vi bygga en modell för produktion, innovation, försäljning, kundupplevelse och resursfördelning som kan inspirera hela branschen, säger Jesper Danielsson, chefdesigner hos  Houdini Sportwear i en kommentar.

Houdinis Planetary Boundaries Assessment har utförts i samarbete med Albaeco och är den första i sitt slag. Outdoorföretaget planerar att uppdatera och utöka rapporten var tredje år.

Utöver hur företaget själva och i samtliga led arbetar med hållbarhet så vill företaget även veta hur de kan reducera påverkan även efter konsumenten tagit hem plagget som att få fler hyra sina plagg, välja rätt plagg och effektivisera företagets befintliga återvinningssystem. 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Efter Norrmalmstorg Florens

Jobb & Karriär
De går till WearColour och Void

Ny duo på marknadsavdelningen hos sportmode- och cyklingsföretaget.

Kan bli årets designer

MQ fortsätter tappa

Stänger butiker, intensifierar åtgärdsprogram, fimpar varumärken och ingår samarbete med H&M-gruppens marknadsplats Afound.

Årets modetalanger korade

Modedesigner, modeduo och skodesigner prisades av Swedish Fashion Council på måndagen.

Underklädesmärke breddar ägandet med riskkapital

Scope blir majoritetsägare i tidigare privatägt underklädesmärke.

Nyhetsbrev

Peking för Acne Studios

Arkiv

Jobb & Karriär
Från Åhléns till MQ

Hon är ny försäljningschef för MQ och kommer närmast från tung post hos varuhuskedjan.

Asos vinstvarnar

Handlarna tappar tron till jul

Jobb & Karriär
Trio till Eivy

De är nya hos sportmodeföretaget och kommer in med kompetens från bland andra Sportamore, Skincity och Wakakuu.

H&M nära förväntningarna

Modekoncernens försäljning steg med 6 procent under fjärde kvartalet.

Så vill Scorett uppmana till hållbar konsumtion

Jobb & Karriär
"Jag är en bra parhäst till entreprenörer"

Hon går från reklambyråvärlden till en nyinrättad post hos modeföretaget.

Butiksnytt
Här öppnar XXL

Balenciaga à la Provrummet

1

Ny designutbildning i Åre

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos sportmodeföretaget

Vill skapa skoklassiker

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Från RMPR till Presskontakterna

Modemässa med hållbart i fokus

Hon ska guida till rätt klapp

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133