23948sdkhjf

Holistiskt angreppssätt på hållbarhet

Houdini Sportswear utvärderar företagets fullständiga miljöpåverkan enligt nio planetära gränsvärden och uppmanar samtidigt fler företag att använda analysmodellen.

Houdini Sportswear upprättar en Planetary Boundaries Assessment över verksamheten. Analysmodellen, som bygger på forskning från Stockholm Resilience Center, utvärderar företagets miljöpåverkan på nio sammanlänkade gränsvärden för  planeten och miljön och inte bara i isolerade miljöfrågor.


- Houdini är byggt på principen att alla avdelningar ska jobba med hållbarhet och det är just i dessa beslut som det är så viktigt att ha ett vetenskapligt ramverk att luta sig mot. Vår planet är ett system av miljontals funktioner. Vackert och fascinerande, men också otroligt komplext. Planetary Boundaries förenklar inte för att ge snabba lösningar utan tvingar oss söka på djupet och vara självkritiska i vårt dagliga arbete, säger vd Eva Karlsson i en kommentar.

För att få så brett perspektiv i väldigt komplexa frågor så  tittar man enligt rapporten på bland annat klimatförändringar, kväve- samt fosforcykeln, stratosfäriskt ozon, atmosfäriska aerosoler (mikroskopiska luftpartiklar som påverkar klimatet och levande organismer), havsförsurning, kemisk förorening (”Novel entities”: t.ex. organiska föroreningar och mikroplaster), global färskvattenanvändning, landanvändning och förlust av biologisk mångfald.

- Vi strävar efter att ta reda på ”fjärilseffekten” i allt vi gör, både positivt och negativt. Förhoppningsvis kan vi bygga en modell för produktion, innovation, försäljning, kundupplevelse och resursfördelning som kan inspirera hela branschen, säger Jesper Danielsson, chefdesigner hos  Houdini Sportwear i en kommentar.

Houdinis Planetary Boundaries Assessment har utförts i samarbete med Albaeco och är den första i sitt slag. Outdoorföretaget planerar att uppdatera och utöka rapporten var tredje år.

Utöver hur företaget själva och i samtliga led arbetar med hållbarhet så vill företaget även veta hur de kan reducera påverkan även efter konsumenten tagit hem plagget som att få fler hyra sina plagg, välja rätt plagg och effektivisera företagets befintliga återvinningssystem. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063