23948sdkhjf

”Jag gillar utmaningen med omöjliga lokaler”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Suitsupply har öppnat butik i Stockholm. Habit mötte grundaren Fokke de Jong som var på blixtvisit i butiken på Norrlandsgatan i Stockholm på torsdagen.

Fokke de Jong grundade Suitsupply som ett e-handelsföretag år 2000 men snart följde fysiska butiker. Förra veckan öppnade det Amsterdambaserade modebolaget butik i Stockholm.

En för Suitsupply mycket efterlängtad butik  då letande efter rätt lokal i Stockholm pågått under en längre tid. Anledningen till att modeföretaget gärna såg butik i Stockholm var att en ökande efterfrågan noterats vilket inte minst syntes på försäljningen via nätet. 

Läs också: Herrmodemärke öppnar i Mood

Butiken spänner över 800 kvadratmeter i flera våningar och var enligt grundaren något av en utmaning; ”en omöjlig lokal i flera våningar och med en märklig layout”. 

- Jag gillar utmaningen med omöjliga lokaler och destinationslägen. Det är bra för oss när vi får en lokal att fungera som många andra inte vill ha. Men den här lokalen ligger mer centralt än flera av våra andra butiker, säger Fokke de Jong, grundaren och vd:n som var på snabbvisit i Stockholm på torsdagen. 

Förutom lite mer udda lägen och lokaler är en vertikal businessmodell och e-handel en stor del i Suitsupplys framgångar sedan starten för 18 år sedan.

- Jag startade e-handelsbolag ganska tidigt och vi var lite innan den stora kurvan och behövde fysiska butiker som komplement. Dock noterade jag snart att med vår närvaro på nätet så drev vi kunder till de fysiska butikerna och kunde på så sätt skippa a-lägen. Jag tror fortsatt på den fysiska butiken och vi ska öppna fler, säger Fokke de Jong till Habit.

En annan viktig del i framgångsreceptet är service menar Fokke de Jong och i butikskonceptet ingår skrädderiverksamhet och därtill måste förstås personalen vara kunnig om sortiment men även herrmode generellt.

Suitsupply designar och producerar i egna anläggningar och sortimentet är stort och spänner över tre olika kostymlinjer i många utföranden och material; såväl säsongsanpassat sortiment som rullande bas. Därtill ingår ett casualsortiment, accessoarer och skor.

Därtill finns i butikerna en avdelning för skräddarsytt och även för mer högtidsbetonad klädsel.

För tre år sedan drog projektet Suitstudio igång, en dammodevariant till Suitsupply, och konceptet lanserades för ett år sedan med bland annat butiker i Amsterdam och New York. 


Läs också: Efter Stockholm - Göteborg

-Det är något helt annat att göra dammode även om konceptet är sprunget ur Suitsupply och bygger på idén att göra kostymer och konfektion till damer.  Kollektionen är ännu ganska liten. Vi fick bygga upp ett helt nytt designteam. Men vi har helt klart stora planer för Suitstudio också, och vem vet, i framtiden kan det säkert bli aktuellt med butik i Stockholm, säger Fokke de Jong.

Suitsupply öppnade nyligen butik i Helsingfors och nu väntar  Saint Louis och  Boston de närmaste veckorna.Modeföretaget letar även lokaler i Göteborg men något kontrakt är ännu inte signerat. Förutom Stockholm och Helsingfors har modeföretaget butiker i regionen även i Köpenhamn, Riga och Tallinn.

- Vi ska definitivt öppna fler butiker och Skandinavien, Norden och Baltikum är intressanta marknader för oss. Vi vet att vi har kunder här. 

Läs mer om Suitsupply i ett kommande nummer av Habit.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos Eivy

Vill skapa skoklassiker

Ny designutbildning i Åre

Balenciaga à la Provrummet

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Nyhetsbrev

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Arkiv

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Modemässa med hållbart i fokus

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Från RMPR till Presskontakterna

Lanserar leveranstjänst för kläder i 36 svenska städer

Skandinaviskt under ett tak

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

"Pekskärmarna har blivit ett extra försäljningsverktyg"

Så sålde Inditex

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

Hon ska guida till rätt klapp

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.238