”Jag gillar utmaningen med omöjliga lokaler”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Suitsupply har öppnat butik i Stockholm. Habit mötte grundaren Fokke de Jong som var på blixtvisit i butiken på Norrlandsgatan i Stockholm på torsdagen.

Fokke de Jong grundade Suitsupply som ett e-handelsföretag år 2000 men snart följde fysiska butiker. Förra veckan öppnade det Amsterdambaserade modebolaget butik i Stockholm.

En för Suitsupply mycket efterlängtad butik  då letande efter rätt lokal i Stockholm pågått under en längre tid. Anledningen till att modeföretaget gärna såg butik i Stockholm var att en ökande efterfrågan noterats vilket inte minst syntes på försäljningen via nätet. 

Läs också: Herrmodemärke öppnar i Mood

Butiken spänner över 800 kvadratmeter i flera våningar och var enligt grundaren något av en utmaning; ”en omöjlig lokal i flera våningar och med en märklig layout”. 

- Jag gillar utmaningen med omöjliga lokaler och destinationslägen. Det är bra för oss när vi får en lokal att fungera som många andra inte vill ha. Men den här lokalen ligger mer centralt än flera av våra andra butiker, säger Fokke de Jong, grundaren och vd:n som var på snabbvisit i Stockholm på torsdagen. 

Förutom lite mer udda lägen och lokaler är en vertikal businessmodell och e-handel en stor del i Suitsupplys framgångar sedan starten för 18 år sedan.

- Jag startade e-handelsbolag ganska tidigt och vi var lite innan den stora kurvan och behövde fysiska butiker som komplement. Dock noterade jag snart att med vår närvaro på nätet så drev vi kunder till de fysiska butikerna och kunde på så sätt skippa a-lägen. Jag tror fortsatt på den fysiska butiken och vi ska öppna fler, säger Fokke de Jong till Habit.

En annan viktig del i framgångsreceptet är service menar Fokke de Jong och i butikskonceptet ingår skrädderiverksamhet och därtill måste förstås personalen vara kunnig om sortiment men även herrmode generellt.

Suitsupply designar och producerar i egna anläggningar och sortimentet är stort och spänner över tre olika kostymlinjer i många utföranden och material; såväl säsongsanpassat sortiment som rullande bas. Därtill ingår ett casualsortiment, accessoarer och skor.

Därtill finns i butikerna en avdelning för skräddarsytt och även för mer högtidsbetonad klädsel.

För tre år sedan drog projektet Suitstudio igång, en dammodevariant till Suitsupply, och konceptet lanserades för ett år sedan med bland annat butiker i Amsterdam och New York. 


Läs också: Efter Stockholm - Göteborg

-Det är något helt annat att göra dammode även om konceptet är sprunget ur Suitsupply och bygger på idén att göra kostymer och konfektion till damer.  Kollektionen är ännu ganska liten. Vi fick bygga upp ett helt nytt designteam. Men vi har helt klart stora planer för Suitstudio också, och vem vet, i framtiden kan det säkert bli aktuellt med butik i Stockholm, säger Fokke de Jong.

Suitsupply öppnade nyligen butik i Helsingfors och nu väntar  Saint Louis och  Boston de närmaste veckorna.Modeföretaget letar även lokaler i Göteborg men något kontrakt är ännu inte signerat. Förutom Stockholm och Helsingfors har modeföretaget butiker i regionen även i Köpenhamn, Riga och Tallinn.

- Vi ska definitivt öppna fler butiker och Skandinavien, Norden och Baltikum är intressanta marknader för oss. Vi vet att vi har kunder här. 

Läs mer om Suitsupply i ett kommande nummer av Habit.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Ann-Sofie O
Två mycket starka framgångsstrategier: Strunta i A-lägen och ha kunnig personal,

1) "Dock noterade jag snart att med vår närvaro på nätet så drev vi kunder till de fysiska butikerna och kunde på så sätt skippa a-lägen."
2) "En annan viktig del i framgångsreceptet är service menar Fokke de Jong och i butikskonceptet ingår skrädderiverksamhet och kunnig personal är viktigt."

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Tungt för modebolag?

The Cords & Co ska befinna sig i kris, rapporterar Breakit på torsdagsmorgonen.

"Ambitionen är att sammanföra de svenska modeveckorna"

Inför kommande mode- och inköpsveckor i Stockholm ställde Habit frågan till Swedish Fashion Councils vd Jennie Rosén om det snart är aktuellt att arrangera veckorna samtidigt.

Välkommen till Habit Modegalan 2018

Han väntar färre returer med ny teknik

I veckan berättade Chiquelle att e-handlaren nu ska börja använda AR- teknik kopplad till nätbutik och sociala medier.

Stutterheim i nytt samarbete

Modemärket har ett nytt samarbete med ett italienskt märke skapat och ritat av namnkunnig designer.

Hon ser växande intresse för produktion i Indien

Indiskas tidigare vd Sofie Gunolf hjälper företag med produktion i landet via ett nystartat sourcingföretag. Därtill satsar hon vidare med det egna varumärket.

Nyhetsbrev

Londré Textiles med ny vd

Arkiv

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Kerber byter läge

Butik för Holebrook

Här öppnar modeföretaget första permanenta butiken.

Ellos blandat med vintageklassiker – samarbetar med Bukowskis

E-handlaren samarbetar med auktionshuset i höst.

Här är Svensk Digital Handels nya vd

De säljer sin startup - Virtusize i japanska händer

Love Stories i svenskt samarbete

Amsterdambaserat underklädesmärke ritar åt svensk modekedja.

Fortsatt trögt för MQ - omorganiserar inom inköp

Förvärv i skönhetsbranschen

Två onlineaktörer inom skönhet blir en när Eleven förvärvar Nordicfeel.

Chiquelle hoppar på AR-tåget

Lanserar shoppingupplevelse i 3D och släpper AG-app i samarbete med Figuratic.

Plus

Miljardsatsning i ny galleria

Citycon investerar 120 miljoner euro i Mölndal galleria som öppnar i höst.

Brittisk varuhuskedja vinstvarnar igen

Då öppnar Uniqlo - snart premiär

Nu bekräftar japanska modekedjan öppningsdatum för butiken i Stockholm. Det blir inte som tidigare aviserat i höst utan redan i sommar.

Stort intresse för Odd Molly

JC byter ägare - vd lämnar

I förra veckan bytte den pressade och förlusttyngda modekedjan vd och ägare.

Han kan prisas av NK

Varuhuset presenterar nu inför NK Galan tre nominerade vardera i kategorierna framtidslöfte och innovationspris.

WeSC stänger citybutik

Oförändrad försäljning för H&M

H&M: Ingen bäring i uppköpsrykten

Från Billabong till Gap

Vinner rätten till röda sulan

Inditex ångar på

Anklagas för sexuella ofredanden – tvingas avgå

Ur & Penn vann - nu överklagar Daniel Wellington domen

Han tar över Bergendahls

Svensk modeduo till Woolmark Prize

Så ska varuhuskedja undvika kollaps

De startar Unique Social

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.163