23948sdkhjf

”Jag gillar utmaningen med omöjliga lokaler”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Suitsupply har öppnat butik i Stockholm. Habit mötte grundaren Fokke de Jong som var på blixtvisit i butiken på Norrlandsgatan i Stockholm på torsdagen.

Fokke de Jong grundade Suitsupply som ett e-handelsföretag år 2000 men snart följde fysiska butiker. Förra veckan öppnade det Amsterdambaserade modebolaget butik i Stockholm.

En för Suitsupply mycket efterlängtad butik  då letande efter rätt lokal i Stockholm pågått under en längre tid. Anledningen till att modeföretaget gärna såg butik i Stockholm var att en ökande efterfrågan noterats vilket inte minst syntes på försäljningen via nätet. 

Läs också: Herrmodemärke öppnar i Mood

Butiken spänner över 800 kvadratmeter i flera våningar och var enligt grundaren något av en utmaning; ”en omöjlig lokal i flera våningar och med en märklig layout”. 

- Jag gillar utmaningen med omöjliga lokaler och destinationslägen. Det är bra för oss när vi får en lokal att fungera som många andra inte vill ha. Men den här lokalen ligger mer centralt än flera av våra andra butiker, säger Fokke de Jong, grundaren och vd:n som var på snabbvisit i Stockholm på torsdagen. 

Förutom lite mer udda lägen och lokaler är en vertikal businessmodell och e-handel en stor del i Suitsupplys framgångar sedan starten för 18 år sedan.

- Jag startade e-handelsbolag ganska tidigt och vi var lite innan den stora kurvan och behövde fysiska butiker som komplement. Dock noterade jag snart att med vår närvaro på nätet så drev vi kunder till de fysiska butikerna och kunde på så sätt skippa a-lägen. Jag tror fortsatt på den fysiska butiken och vi ska öppna fler, säger Fokke de Jong till Habit.

En annan viktig del i framgångsreceptet är service menar Fokke de Jong och i butikskonceptet ingår skrädderiverksamhet och därtill måste förstås personalen vara kunnig om sortiment men även herrmode generellt.

Suitsupply designar och producerar i egna anläggningar och sortimentet är stort och spänner över tre olika kostymlinjer i många utföranden och material; såväl säsongsanpassat sortiment som rullande bas. Därtill ingår ett casualsortiment, accessoarer och skor.

Därtill finns i butikerna en avdelning för skräddarsytt och även för mer högtidsbetonad klädsel.

För tre år sedan drog projektet Suitstudio igång, en dammodevariant till Suitsupply, och konceptet lanserades för ett år sedan med bland annat butiker i Amsterdam och New York. 


Läs också: Efter Stockholm - Göteborg

-Det är något helt annat att göra dammode även om konceptet är sprunget ur Suitsupply och bygger på idén att göra kostymer och konfektion till damer.  Kollektionen är ännu ganska liten. Vi fick bygga upp ett helt nytt designteam. Men vi har helt klart stora planer för Suitstudio också, och vem vet, i framtiden kan det säkert bli aktuellt med butik i Stockholm, säger Fokke de Jong.

Suitsupply öppnade nyligen butik i Helsingfors och nu väntar  Saint Louis och  Boston de närmaste veckorna.Modeföretaget letar även lokaler i Göteborg men något kontrakt är ännu inte signerat. Förutom Stockholm och Helsingfors har modeföretaget butiker i regionen även i Köpenhamn, Riga och Tallinn.

- Vi ska definitivt öppna fler butiker och Skandinavien, Norden och Baltikum är intressanta marknader för oss. Vi vet att vi har kunder här. 

Läs mer om Suitsupply i ett kommande nummer av Habit.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Nyhetsbrev

Ny vd till Pandora

Arkiv

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Tvärstopp för Odd Molly

Så ska Lager 157 charma Norge

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Ska göra accessoarer åt WeSC

Jobb & Karriär
Han får försäljningsansvar hos Tenson

Sport- och modeföretaget rekryterar till Stockholmskontoret.

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

JC:s rekonstruktion: "Kommit till en punkt när det till slut tippar över".

Affärsmodell med kommissionsupplägg och nya förhandlingar med fastighetsägare ska rädda JC.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Modekedjan i rekonstruktion igen

Så ska NK snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

Jobb & Karriär
Hon går till Vagabond

Bolaget rekryterar och stuvar om internt.

Rejält resultattapp för sportkedjan

Ska stärka startups inom fashiontech

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Så ser nya Deichmann ut

Familjen Persson har ökat i H&M

Ska säkerställa tillväxt i Europa

Drar upp storleken på baby

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.159