23948sdkhjf

”Jag gillar utmaningen med omöjliga lokaler”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Suitsupply har öppnat butik i Stockholm. Habit mötte grundaren Fokke de Jong som var på blixtvisit i butiken på Norrlandsgatan i Stockholm på torsdagen.

Fokke de Jong grundade Suitsupply som ett e-handelsföretag år 2000 men snart följde fysiska butiker. Förra veckan öppnade det Amsterdambaserade modebolaget butik i Stockholm.

En för Suitsupply mycket efterlängtad butik  då letande efter rätt lokal i Stockholm pågått under en längre tid. Anledningen till att modeföretaget gärna såg butik i Stockholm var att en ökande efterfrågan noterats vilket inte minst syntes på försäljningen via nätet. 

Läs också: Herrmodemärke öppnar i Mood

Butiken spänner över 800 kvadratmeter i flera våningar och var enligt grundaren något av en utmaning; ”en omöjlig lokal i flera våningar och med en märklig layout”. 

- Jag gillar utmaningen med omöjliga lokaler och destinationslägen. Det är bra för oss när vi får en lokal att fungera som många andra inte vill ha. Men den här lokalen ligger mer centralt än flera av våra andra butiker, säger Fokke de Jong, grundaren och vd:n som var på snabbvisit i Stockholm på torsdagen. 

Förutom lite mer udda lägen och lokaler är en vertikal businessmodell och e-handel en stor del i Suitsupplys framgångar sedan starten för 18 år sedan.

- Jag startade e-handelsbolag ganska tidigt och vi var lite innan den stora kurvan och behövde fysiska butiker som komplement. Dock noterade jag snart att med vår närvaro på nätet så drev vi kunder till de fysiska butikerna och kunde på så sätt skippa a-lägen. Jag tror fortsatt på den fysiska butiken och vi ska öppna fler, säger Fokke de Jong till Habit.

En annan viktig del i framgångsreceptet är service menar Fokke de Jong och i butikskonceptet ingår skrädderiverksamhet och därtill måste förstås personalen vara kunnig om sortiment men även herrmode generellt.

Suitsupply designar och producerar i egna anläggningar och sortimentet är stort och spänner över tre olika kostymlinjer i många utföranden och material; såväl säsongsanpassat sortiment som rullande bas. Därtill ingår ett casualsortiment, accessoarer och skor.

Därtill finns i butikerna en avdelning för skräddarsytt och även för mer högtidsbetonad klädsel.

För tre år sedan drog projektet Suitstudio igång, en dammodevariant till Suitsupply, och konceptet lanserades för ett år sedan med bland annat butiker i Amsterdam och New York. 


Läs också: Efter Stockholm - Göteborg

-Det är något helt annat att göra dammode även om konceptet är sprunget ur Suitsupply och bygger på idén att göra kostymer och konfektion till damer.  Kollektionen är ännu ganska liten. Vi fick bygga upp ett helt nytt designteam. Men vi har helt klart stora planer för Suitstudio också, och vem vet, i framtiden kan det säkert bli aktuellt med butik i Stockholm, säger Fokke de Jong.

Suitsupply öppnade nyligen butik i Helsingfors och nu väntar  Saint Louis och  Boston de närmaste veckorna.Modeföretaget letar även lokaler i Göteborg men något kontrakt är ännu inte signerat. Förutom Stockholm och Helsingfors har modeföretaget butiker i regionen även i Köpenhamn, Riga och Tallinn.

- Vi ska definitivt öppna fler butiker och Skandinavien, Norden och Baltikum är intressanta marknader för oss. Vi vet att vi har kunder här. 

Läs mer om Suitsupply i ett kommande nummer av Habit.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Ann-Sofie O
Två mycket starka framgångsstrategier: Strunta i A-lägen och ha kunnig personal,

1) "Dock noterade jag snart att med vår närvaro på nätet så drev vi kunder till de fysiska butikerna och kunde på så sätt skippa a-lägen."
2) "En annan viktig del i framgångsreceptet är service menar Fokke de Jong och i butikskonceptet ingår skrädderiverksamhet och kunnig personal är viktigt."

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kedjorna som driver omsättningen

Habit Modegalan
Årets designer enligt Habit

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

"Starkare plattform för svenskt mode"

I februari väntas visningsveckan, Stockholm Fashion Week, sammanfalla med Stockholm Fashion District och Design Week.

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Arkiv

Underklädeskedja öppnar outlet

Höjt tillväxtmål för Nelly

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

Så ser en hållbar ledare ut

1

Habit Modegalan
The Terrace nu i Göteborg

Efter drygt tio år i Stockholm har butikskonceptet öppnat ny butik. Inköparduon och konceptets grundare är nominerade till Årets inköpare i Habit Modegalan.

Så går det för modebranschen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

H&M: Ikeasfärens intåg är en "långsiktig finansiell investering"

Vestiaire Collective med nytt utseende

Habit Modegalan
Välkomna till Habit Modegalan

Nu är det bara två veckor kvar till Habit Modegalan. Under kvällen ska 12 vinnare koras. Galan leds i år av Kakan Hermansson.

Habit Modegalan
De är finalister i Årets modeexportpris

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Nytt H&M-koncept även till Sverige

Jobb & Karriär
GSL lämnar över skomärke

Tidigare tillförordnad vd och exportchef hos Elvine ska ta hand om expansionen för skomärket Jim Rickey Stockholm.

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Rizzo läggs ned som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar - satsar digitalt

Sportkedjan slår ihop avdelningar och flyttar delar av verksamheten från Norrköping till Solna.

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Så gör H&M med Nyden

Superdry vinstvarnar

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Norsk modekedja blir dansk

Intersport slipper returerna 

H&M köper in sig i Klarna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.161