23948sdkhjf

”Jag gillar utmaningen med omöjliga lokaler”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Suitsupply har öppnat butik i Stockholm. Habit mötte grundaren Fokke de Jong som var på blixtvisit i butiken på Norrlandsgatan i Stockholm på torsdagen.

Fokke de Jong grundade Suitsupply som ett e-handelsföretag år 2000 men snart följde fysiska butiker. Förra veckan öppnade det Amsterdambaserade modebolaget butik i Stockholm.

En för Suitsupply mycket efterlängtad butik  då letande efter rätt lokal i Stockholm pågått under en längre tid. Anledningen till att modeföretaget gärna såg butik i Stockholm var att en ökande efterfrågan noterats vilket inte minst syntes på försäljningen via nätet. 

Läs också: Herrmodekoncept prisat

Butiken spänner över 800 kvadratmeter i flera våningar och var enligt grundaren något av en utmaning; ”en omöjlig lokal i flera våningar och med en märklig layout”. 

- Jag gillar utmaningen med omöjliga lokaler och destinationslägen. Det är bra för oss när vi får en lokal att fungera som många andra inte vill ha. Men den här lokalen ligger mer centralt än flera av våra andra butiker, säger Fokke de Jong, grundaren och vd:n som var på snabbvisit i Stockholm på torsdagen. 

Förutom lite mer udda lägen och lokaler är en vertikal businessmodell och e-handel en stor del i Suitsupplys framgångar sedan starten för 18 år sedan.

- Jag startade e-handelsbolag ganska tidigt och vi var lite innan den stora kurvan och behövde fysiska butiker som komplement. Dock noterade jag snart att med vår närvaro på nätet så drev vi kunder till de fysiska butikerna och kunde på så sätt skippa a-lägen. Jag tror fortsatt på den fysiska butiken och vi ska öppna fler, säger Fokke de Jong till Habit.

En annan viktig del i framgångsreceptet är service menar Fokke de Jong och i butikskonceptet ingår skrädderiverksamhet och därtill måste förstås personalen vara kunnig om sortiment men även herrmode generellt.

Suitsupply designar och producerar i egna anläggningar och sortimentet är stort och spänner över tre olika kostymlinjer i många utföranden och material; såväl säsongsanpassat sortiment som rullande bas. Därtill ingår ett casualsortiment, accessoarer och skor.

Därtill finns i butikerna en avdelning för skräddarsytt och även för mer högtidsbetonad klädsel.

För tre år sedan drog projektet Suitstudio igång, en dammodevariant till Suitsupply, och konceptet lanserades för ett år sedan med bland annat butiker i Amsterdam och New York. 


Läs också: Herrmodemärke öppnar i Mood

-Det är något helt annat att göra dammode även om konceptet är sprunget ur Suitsupply och bygger på idén att göra kostymer och konfektion till damer.  Kollektionen är ännu ganska liten. Vi fick bygga upp ett helt nytt designteam. Men vi har helt klart stora planer för Suitstudio också, och vem vet, i framtiden kan det säkert bli aktuellt med butik i Stockholm, säger Fokke de Jong.

Suitsupply öppnade nyligen butik i Helsingfors och nu väntar  Saint Louis och  Boston de närmaste veckorna.Modeföretaget letar även lokaler i Göteborg men något kontrakt är ännu inte signerat. Förutom Stockholm och Helsingfors har modeföretaget butiker i regionen även i Köpenhamn, Riga och Tallinn.

- Vi ska definitivt öppna fler butiker och Skandinavien, Norden och Baltikum är intressanta marknader för oss. Vi vet att vi har kunder här. 

Läs mer om Suitsupply i ett kommande nummer av Habit.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Så ska Miinto bli mer än en säljkanal

Butiksnytt
Herrskoyta i ny form

Här är varumärkena på NK:s nya herrskoavdelning.

Guldknappen till Haglöfs

Etikettlösningar – fortsatt viktig del av varumärkesarbetet

Med passion för hållbarhet ska Nilörngruppen fortsätta erövra världen

Nytt nummer av Habit

Om den växande secondhandtrenden, Filippa Knutsson, Asos och mycket mer.

Starkt kvartal för Björn Borg

”Aldrig tidigare har vi omsatt så mycket”.

Nyhetsbrev

Minskad försäljning för Wesc

Arkiv

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke:”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Plus

Omsättningen sjönk för majoriteten av varumärkena

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 6/7: Många förlorare, få vinnare. 37 av 66 klädleverantörer tappade omsättning i fjol jämfört med 2017. Här levererar Habit hela listan.

1

MQ blir Marqet: "Vi är medvetna om att vi har en resa att göra"

Habit fick en pratstund med vd Ingvar Larsson i butiken på Drottninggatan i Stockholm.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Förlusttyngt MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Boozt skriver ned prognos

Fem finalister från Sverige i Designers’ Nest

Plus

Vinstrevansch för knappt hälften av skoleverantörerna

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 5/7: 2018 var ett tillväxtår för skoleverantörerna, men marginalerna för hälften av företagen minskade.

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

KRÖNIKA: Vi måste sätta stopp för ”fulinsamling” av begagnade kläder

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Vänder till vinst och öppnar nytt

Den starka tillväxten fortsätter för herrvarumärket A Day's March i år. Expansion hägrar under första halvåret 2020.

Andra kapitlet för Blk Dnm

Nu relanserar Johan Lindeberg varumärket med webbutik.

Plus

Modeårets stora tillväxtvinnare

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 4/7: Majoriteten av e-handelsbolagen i Habits kartläggning ökade tillväxten tvåsiffrigt. Här är listan.

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Nu separeras RNB

Jobb & Karriär
Ny vd för RNB

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Gaps vd avgår

Utmärkelse till Carcel

Butiksnytt
Dubblerad yta för Peak Performance

Stafano Pilati till Pitti Uomo

Starkt kvartal för New Wave

Amerikansk skjortkedja till Europa

Na-kd börjar klimatkompensera

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Hugo Boss lovar bot och bättring

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Sänd till en kollega

0.175