23948sdkhjf

WeSC nådde inte förväntningarna

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Wesc:s totala försäljning under första kvartalet nådde inte förväntningar.

Trots det ser bolaget en positiv utveckling på den nordamerikanska marknaden samt i Tyskland och övriga Norden och totalförsäljningen kommer att visa på en ökning mot föregående säsong.

Läs också: WeSC:s dotterbolag på väg ur rekonstruktion - ackord fastställt

Det framgår av bolagets delårsrapport.

Införsäljningen på den svenska marknaden har påverkats mest negativt av den pågående företagsrekonstruktionen i dotterbolaget We International. Utmaningarna i samband med rekonstruktionen har också gjort att sedvanliga kreditlösningar saknats vilket försenat produktion och utleverans av vår/sommar kollektionen för den europeiska marknaden.

På grund av de senaste årens negativa försäljningstrend på den europeiska marknaden har ytterligare anpassningar gjorts i form av personalneddragningar för att minska kostnaderna och för att kunna möta kommande försäljningsprognoser.

Under perioden har WeSC tecknat två nya licensavtal gällande skor, varav det ena avser marknaden i Nordamerika och det andra avser övriga marknader. Bolaget för vidare diskussioner kring ytterligare licensavtal inom andra affärsområden. Arbete med framtagning av kollektionen för vår/sommar 2019 har pågått under större delen av kvartalet.

Modeföretaget har som långsiktigt mål att nå en årlig försäljningstillväxt om 15 procent i lokala valutor och en rörelsemarginal om minst 10 procent.

Mer om: WeSC
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Sportamore lägger till marknad

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Nyhetsbrev

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Arkiv

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Tvärstopp för Odd Molly

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.266